حادثه ای که برای رکابزن ایران در بازی های پارالمپیک رخ داد و در نهایت منجر به مرگ وی شد، به حدی شوک آور و تاسف بار بود که مسئولان کمیته بین المللی پارالمپیک را وادار به اقدام برای انجام تحقیقات لازم در این زمینه کرده است.

گزارش قدس آنلاین از حادثه مرگبار رکابزن ایرانی پارالمپیک/ پاسخ به همه «چرا» ها

به گزارش قدس آنلاین، دهمین روز از پانزدهمین دوره بازی های پارالمپیک ریو با یک اتفاق تلخ برای کاروان ایران همراه بود؛ در این روز از رقابت ها و در مسابقات دوچرخه سواری تایم تریل، بهمناگلبارنژاد تنها رکابزن ایرانی حاضر در پارالمپیک ریو در بخشی از مسیر مسابقه، به دلیل یک شیب تند دچار سانحه شد و به بیمارستان منتقل شد اما شدت صدمه ای که به وی وارد شده بود به حدی بود که وی در مسیرانتقال به بیمارستان فوت کرد. 

اما «دلیل فوت بهمن گلبارنژاد چه بود؟ آیا آسیب دیدگی باعث این اتفاق شد؟»، در رابطه با این اتفاق تلخ و مرگ تاسف بار بهمن گلبارنژاد، این اولین پرسشی است که مطرح می شود؛ مسعود اشرفی، دبیر کل کمیته بین المللی پارالمپیک در این رابطه اظهارداشت: آسیب دیدگی مرحوم گلبارنژاد از ناحیه گردن برای وی پیش آمد؛ این ورزشکار به دلیل زمین خوردن در شیب تند زمین، از ناحیه گردن دچار شکستی می شود.

وی ادامه داد: به خاطر این مصدومیت، وی از ادامه مسابقه بازماند و معاینه سرپایی وی در محل حادثه آغاز می شود اما چون این اقدامات پاسخگو نبود، تصمیم گرفته شد که وی به بیمارستان منتقل شود؛ اتفاق اصلی اما در محل انتقال بهمن گلبارنژاد به بیمارستان برای وی رخ داد چراکه وی دچار ایست قلبی می شود و در نهایت به همین دلیل فوت می کند.

«به خاطر ایست قبلی انتقال بهمن گلبارنژاد به بیمارستان متوقف شد؟»، اشرفی در پاسخ به این پرسش نیز گفت: به خاطر ایستا قلبی، بهمن گلبارنژاد به نزدیک ترین درمانگاه منتقل شد تا احیا شود، احیای وی ۴۵ دقیقه ادامه داشت اما در نهایت بهمن گلبارنژاد درگذشت.

این برای نخستین بار در طول تاریخ برگزاری بازی های پارالمپیک است که یک ورزشکار دچار حادثه مرگ بار می شود، با این حال کمیته بین المللی پارالمپیک خیلی دیر نسبت به این اتفاق واکنش داد و حتی اطلاع رسانی در مورد آن را هم دیر انجام داد! واقعا «چرا کمیته بین المللی پارالمپیک نسبت به این اتفاق تاسف بار اینچنین با تاخیر واکنش نشان داد؟»، فیلیپ کریون، رئیس کمیته بین المللی پارالمپیک درجریان یک نشست خبری در این مورد اظهارداشت: باید اتفاق روی داده را بررسی می کردیم. در وهله اول باید به خانواده اش خبر می دادیم و امیدوارم در آینده شاهد چنین اتفاقات تلخی نباشیم.

«ممکن است ایمن نبودن محل برگزاری مسابقات دوچرخه سواری پارالمپیک باعث این اتفاق برای گلبارنژاد شده باشد؟»، این پرسش دیگری است که در رابطه با مرگ بهمن گلبارنژاد مطرح شده است. در این رابطه فیلیپ کریون گفت: برای نخستین بار چنین اتفاقی در تاریخ بازی های پارالمپیک رخ می دهد. مسابقات دوچرخه سواری در خیابان انجام می شود و تمام موارد لازم برای برگزاری ایمن و مهندسی مسابقات انجام شده است تا مانع تصادف شود. بنابراین نمی توانیم درباره اتفاق رخ داده برای گلبارنژاد صحبتی کنیم و باید تحقیقات مان را تکمیل کنیم تا درخصوص چگونگی این حادثه مطمئن شویم.

«احتمال دارد در رابطه با این حادثه مرگبار شخصی مواخذه می شود؟»، این پرسش دیگری است که رئیس کمیته بین المللی پارالمپیک به آن اینچنین پاسخ داده است: تحقیقات مان را انجام می دهیم تا در جریان حادثه روی داده قرار گیریم سپس تصمیم گیری خواهیم کرد. به سرعت تحقیقات لازم را درخصوص چگونگی روی دادن این حادثه انجام می دهیم. مسئولان ایرانی از ما خواسته اند تا پیگیر این موضوع باشیم و ما هم با مسئولان برگزاری مسابقات و IOC درباره بررسی اتفاق صحبت کرده و خواستار پیگیری شده ایم و تا هفته آینده خبر می دهیم. مسیر مسابقه مشکلی نداشته اما ما تحقیقاتمان را برای اطمینان انجام می دهیم.

«الان تحقیقات در رابطه با مرگ بهمن گلبارنژاد در چه مرحله ای است؟»، مسعود اشرفی، دبیر کمیته ملی پارالمپیک نیز به این پرسش اینچنین پاسخ داد: پیکر مرحوم بهمن گلبارنژاد برای تحقیقات کاملتر به پزشکی قانونی در ریو منتقل شده است. باید کالبد شکافی انجام شده و نتیجه اعلام شود. سعی مان این است هر چه سریعتر مقدمات انتقال مرحوم بهمن گلبارنژاد به کشور انجام شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.