هنر- خدیجه زمانیان: شبکه نسیم تصمیم گرفته هوای همه نوع مخاطبش را داشته باشد. برای آدم‌هایی که بی‌بهانه دنبال خندیدن هستند «خندوانه» را ساخته و برای خانواده‌هایی که طعم جنگ‌های شبانه دهه 70 و طنزهای 90 قسمتی زیر زبانشان مزه کرد و هنوز آن را مزه‌مزه می‌کنند، «دور همی» را تدارک دیده است. مسؤولین این شبکه بی‌خیال حرف و حدیث و بهانه بودجه کم صدا و سیما شدند و با جذب اسپانسرهای پر رنگ و لعاب برای مخاطبان پر و پا قرصشان، سعی کردند مخاطبان را حتی برای لحظاتی پای تلویزیون و شبکه‌ خود بنشانند.

ادای دین تلویزیون به کتاب و ادبیات

این شبکه پرطرفدار خوراک نسبتاً خوبی برای مخاطبان دوستدار کتابش تدارک دیده و هر شب به مدت یک ساعت پای حرف‌های سلبریتی‌هایی می‌نشیند که این بار قرار نیست از خاطره‌های خوش و ناخوش زندگیشان حرف بزنند بلکه آنها به استودیوی جمع و جور و توی دل ‌بروی برنامه‌ای به نام «کتاب‌باز» می‌آیند تا فقط و فقط از یک جنس مشترک حرف بزنند.

سلبریتی‌های مورد علاقه مردم هر شب به «کتاب‌باز» می‌آیند تا این بار کتاب و خاطره‌های کتاب‌بازی خود را با هوادارانشان به اشتراک بگذارند. 

به این ترتیب برنامه «کتاب‌باز» توانست با همان دکور ساده اما دلچسب و انتخاب مجری‌ای که برای جوان‌های این دوره و زمانه نوستالژی «آقای پدر» سریال «زی‌ زی گولو» را دارد، جنسش را جور کند و آن را در اختیار مخاطبان کتاب‌بازش بگذارد.  

هرشب ساعت 20 یک هنرمند که عمدتاً بازیگر است، به «کتاب‌باز» می‌آید، روبه‌روی امیرحسین صدیق می‌نشیند، چای و دم‌نوش و میوه می‌خورد و از کتاب و کتاب‌بازی‌هایش خاطره تعریف می‌کند و در انتهای برنامه با گرفتن یک عکس سلفی کاری می‌کند که مخاطب به یاد این بیفتد که توی روزمرگی‌های زندگی امروز بدجور گیر کرده و مدت‌هاست که کتاب نخوانده است.  

تعریف حال خوش کتابخوان‌ها برای جامعه   

امیرحسین صدیق نشان داد از آن دسته هنرمندان کتابدوست است که علاوه بر بازیگری به مطالعه کتاب هم علاقه دارد و این علاقه را با بازی و اجرای برنامه‌های کتاب‌محور نشان داده است. خودش می‌گوید: «من به کتاب و ادبیات علاقه‌مند هستم و دوست دارم با بازی و اجراهای این‌گونه‌ای دینم را به همه نویسندگان و کتاب‌هایی که دوستشان داشته‌ام و از خواندن آنها لذت برده‌ام، ادا کنم».  

دغدغه برنامه «کتاب‌باز» این نیست که مثلاً آمار مطالعه را در کشور بالا ببرد. دنبال آسیب‌شناسی گره‌های مربوط به کتاب و کتابخوانی هم نیست که چرا جامعه ایرانی و فرهیخته کم مطالعه می‌کند و یا اصلاً سمت کتاب نمی‌رود. نمی‌خواهد هم به کتاب اشاره مستقیم بکند. همین که گروهی از مخاطبان برنامه، شب وقتی می‌خواهد بخوابند، یادشان بیفتد که به کتاب لب طاقچه‌ خود نگاهی بیندازند، «کتاب‎باز» به هدفش رسیده است.

آقای مجری معتقد است: «ما به دنبال تخصصی‌شدن نیستیم چون طبقه روشنفکر ما که مطالعه‌شان را می‌کنند. آنچه نیاز داریم علاقه‌مندکردن مردم عادی و کوچه و خیابان است که 90 درصد جامعه را تشکیل می‌دهند و مخاطبان ما آنها هستند. ما می‌خواهیم حال خوش اقلیت کتابخوان را برای اکثریت کتاب‌نخوان تعریف کنیم. این گروه زن‌های خانه‌دار، مردهای خسته و چندشغله و سربازان تحصیل‌کرده و بیکار و سردرگم از بیکاری و نداشتن شغل هستند. همین گروه‌ها هستند که کتاب را کنار گذاشته‌اند و اتفاقاً برای برون‌رفت از همه این مشکلات ذهنی به مطالعه کتاب هم نیاز دارند؛ گروهی که طیف زیادی از مردم جامعه را تشکیل می‌دهند».

اما بازخورد جامعة کتاب‌نخوان ایرانی از برنامه «کتاب‌باز» چگونه بوده است؟  امیرحسین صدیق که در حال حاضر برای بازی در یک فیلم سینمایی در یکی از شهرستان‌ها حضور دارد، می‌گوید: «برخوردهای مردم نشان می‌دهد که آنها بیننده این برنامه هستند و واژه «کتاب‌باز» به گوششان خورده است. تعداد زیادی از آنها اعتراف می‌کنند که سال‌هاست کتابی را تورق نکرده‌اند اما این جمله را با افتخار نمی‌گویند و با شرم می‌گویند کتاب نخوانده‌اند».

  

بی‌پولی بلای جان کتاب و «کتاب‌باز»

مهم‌ترین مشکل «کتاب‌باز» بی‌پولی این برنامه و کمبود بودجه آن است. برخلاف برنامه‌های پرمخاطب «دورهمی» و «خندوانه»، این برنامه اسپانسر ندارد. به قول صدیق «اوضاع مالی، برخورد دلواپسین و بچه‌های بالا در چگونگی ادامه برنامه، تصمیم‌گیرنده است.» صدیق ما را مطمئن می‌کند که برای ساختن یک برنامه با هدف کتاب، اهداف بزرگ‌تری در ذهن سازندگان برنامه بوده است اما مشکلات مالی باعث شده که برنامه به همین شکلی فعلی ادامه پیدا کند. او می‌گوید: «اگر عوامل سازنده برنامه بر روی مسایل مالی و استفاده از بودجه‌های بالا تأکید می‌کردند، این برنامه به نتیجه نمی‌رسید. همه عوامل با لذت دوست‌داشتن کتاب کار می‌کنند. حتی مهمانان هم بدون چشم‌داشت مالی و یا دریافت هدیه‌های گران به این برنامه می‌آیند. واقعاً همه آنها دغدغه کتاب دارند و می‌دانند وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور ما وضعیت  بحرانی دارد که با کمک هم می‌توانیم قدمی در رفع این بحران برداریم».

چرا باز هم سلبریتی‌ها؟

مجری «کتاب‌باز» در پاسخ به این سؤال که چرا در برنامه‌ای که با محوریت کتاب ساخته شده است، میهمانانش از جنس شاعران و نویسندگان و مؤلفان نیستند و مثل برنامه‌های گفت‌وگومحورِ دیگر، سلبریتی‌ها درباره کتاب حرف می‌زنند، گفت: مهمانانی از گروه شاعران، طنزپردازان و خبرنگاران هم داشته‌ایم. به هر حال ما مجبوریم از حضور مهمان‌هایی در برنامه استفاده کنیم تا برنامه به بهانه آنها دیده شود. باید به این صورت ویترین را پررونق کنیم تا مشتری از سایر مزایا هم استفاده کند. باور کنید جنس‌های خوبی در انبار داریم اما مجبوریم از طریق ویترین مشتری را جذب کنیم و بعد به عمق ماجرا بکشانیم.

فصل نخست برنامه «کتاب‌باز» تا قبل محرم و صفر به پایان می‌رسد. اما اگر این برنامه بخواهد به نتیجه دلخواهش برسد، باید ادامه داشته باشد چون برنامه‌های فرهنگی با ادامه‌شان به نتیجه خواهند رسید و با چند برنامه در مورد کتاب هیچ اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. لازمه ادامه‌دار بودن برنامه هم داشتن بودجه و توان مالی کافی است. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.