۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 457670

رییس سازمان هواپیمایی‌کشور معتقد است اگر قرار باشد مسیرمان را با همین هواپیماهای قدیمی ادامه دهیم حتما باید سیاست هایمان را تغییر دهیم و شکل نظارت هایمان عوض شود.

چرا ۲۰۰ فروند هواپیمای ارزان وارد شد؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرآنلاین، علی‌عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی‌کشور می گوید در فاصله اما و اگرهای آمریکا برای فروش هواپیماها به ایران دوکار مهم است که باید انجام بگیرد، یکی ‌دنبال‌کردن خرید هواپیماهای نو و دیگری تغییر در ساختارهای بازرگانی و اقتصادی شرکت های هواپیمایی. وی معتقد است اگر قرار باشد مسیرمان را با همین هواپیماهای قدیمی ادامه دهیم حتما باید سیاست هایمان را تغییر دهیم و شکل نظارت هایمان عوض شود.
بر اساس گزارشی که وزارت راه و شهرسازی منتشر کرده علی عابدزاده  گفت: اعمال سیاست های صحیح درحوزه حمل و نقل هوایی درطول سی سال اخیر به مراتب اثر گذارتر از سیاست توسعه حمل و نقل هوایی است. چیزی که در سال های اخیر نداشته‌ایم و اگر سیاست‌های درستی اعمال می‌شد حتی نسبت به ضررهایی که تحریم می‌توانست برایمان داشته باشد، مقاوم می بودیم.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه اگر سیاست های درستی اعمال می شد وزن کارهای مثبت از وزن اثرات منفی تحریم ها به مراتب بیشتر می بود، گفت: متاسفانه سیاست های حمل و نقل هوایی در طول سه دهه اخیر سیاست های درست و منطبق با سیاست‌های جهانی که در کشورهای دیگر اعمال می شود نبوده است.

به گفته عابدزاده سیاست های اقتصادی حمل و نقل هوایی در این سال‌ها بر پایه نرخ‌های تکلیفی بوده که از سوی دولت تعیین می‌شد و این بزرگترین ضربه را به حمل و نقل هوایی کشور  وارد کرده است.

ناکارآمدی ساختار اقتصادی حمل و نقل هوایی اثر گذارتر از تحریم ها بود

عابدزاده می گوید: اگر ما اثرات تحریم های ظالمانه امریکا را بیشتر لمس کرده‌ایم بیشتر به خاطر ناکارآمدی ساختار اقتصادی حمل و نقل هوایی بوده است و اگر این ساختار درست می‌بود کمتر از تحریم‌ها لطمه می‌خوردیم.

رییس سازمان هواپیمایی کشور با اعلام ورود ۲۰۰ فروند هواپیما در سال‌های اخیر به کشور، می گوید: طبیعتا اگر خط های هوایی ما شرایط اقتصادی خوبی داشتند بیش از ۲۰۰ فروند هواپیمایی که در طول سال های اخیر وارد کشور شده است مطمئنا هواپیماهای بهتر و جوان‌تری می بود و اگر شرکت‌های هواپیمایی نتوانستند هواپیمای جوان وارد کشورکنند به این دلیل بوده است که ساختار اقتصادی ضعیفی داشتند.

به گفته عابدزاده زیرساخت های مالی ضعیف خطوط هوایی، آنها را مجبور به آوردن هواپیمای ارزان قیمت کرده است و دلیل ورود هواپیماهای ارزان قیمت تحریم نبود بلکه مشکل مالی شرکت‌ها و ایرلاین بود.

وی به سیاست هایی که در یک سال اخیر نظیر آزادسازی نرخ ها، اعمال شده است اشاره می‌کند و می‌گوید: ما مسلما به لحاظ اقتصادی در خط های هوایی شرایط بهتری را خواهیم داشت منتهی نتیجه این آزاد سازی دو تا سه سال طول می‌کشد تا به لحاظ مالی در سر فصل های مالی شرکت‌های هواپیمایی بنشیند.

هنوز شرایط اقتصادی خط های هوایی بهبود کامل پیدا نکرده است

عابدزاده معتقد است اگر چه شرایط رو به مثبت است اما هنوز شرایط اقتصادی خط های هوایی بهبود کامل پیدا نکرده است.

وی در پاسخ به بحث هایی که درجامعه مطرح است و اینکه آیا به خرید هواپیمای نو احتیاج داریم و اینکه آیا امریکایی‌ها به ما هواپیما می فروشند یا خیر، گفت: بهترین انتخاب در این فاصله و در بین این اما و اگرها دنبال کردن خرید هواپیماهای نو و اصلاح ساختار مالی برای خرید هواپیمای نو است. به هر ترتیبی اگر دشمنی غرب ادامه پیدا کرد و نتوانستیم هواپیمای نو را وارد کشور کنیم باید تلاش کنیم تا به فرآیند بهره‌برداری از هواپیماهای موجود کیفیت ببخشیم. ضمن اینکه بهره‌برداری از ناوگان فعلی هم نیازمند تغییر روش و اعمال سیاست‌های جدید است.

وی ادامه داد: البته نمی توانیم یک طرفه رفتار کنیم یعنی بگوییم فقط متکی به هواپیمای نو خواهیم بود یا با همین هواپیماهای کهنه می‌توانیم ادامه دهیم.

رییس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه حتی در صورت خرید هواپیماهای نو نمی توان با روش های گذشته هزینه‌های هواپیماهای نو را پرداخت کرد، می‌گوید: ساختارهای بازرگانی و اقتصادی شرکت های هواپیمایی نیازمند اعمال تغییرات اساسی است. ضمن اینکه باید بهره وری هواپیماها در سطح بهتری صورت بگیرد که بتوانند برگشت سرمایه داشته باشند. ساختارهای فنی و عملیاتی هم باید برای تکنولوژی‌های نو طراحی داشته باشند.

وی ادامه می دهد: ساختارهای عملیاتی، بازرگانی، فنی و آموزشی خطوط هوایی و فرودگاه های کشور اکثرا ساختارهای قدیمی هستند که باید تغییر شکل داده شود و تبدیل به اطلاعات نوین که منطبق با صنعت جدید به کار رفته در هواپیماهای جدید است، بشوند. بنابراین حتی اگر ما بخواهیم به سمت هواپیماهای نو برویم باید کارهای اساسی داخل صنعت حمل و نقل هوایی چه در شرکت فرودگاه‌ها، چه در سازمان هواپیمایی اتفاق بیفتد.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: ضمن اینکه اگر قرار باشد هواپیمای نو وارد کشور شود باید خود را برای رقابت در سطح منطقه و بین المللی آماده کنیم برای اینکه بتوانیم جذب مشتری کنیم و سهم خودمان را در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی به دست آوریم.

به گفته عابدزاده به دست آوردن سهم هوایی مستلزم مشتری مداری است که تنها با اتکا به هواپیماهای نو حاصل نخواهد شد، هواپیمای نو به علاوه فرایندهای دیگری که لازم است و اگر قرار باشد مسیرمان را با هواپیماهای قدیمی تر ادامه دهیم حتما باید سیاست‌هایمان را تغییر دهیم و شکل نظارت‌هایمان تغییر کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.