مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود:عامه در نگهداری و چاپ و نشر کتاب‌های بزرگان خود بر ما مقدم هستند. تعداد کتاب‌های تالف و غیر تالف، و مطبوع و غیر مطبوع ما و آنها را به صورت درصد نوشته‌اند که ما با آنها قابل مقایسه نیستیم، ولی اهمیت نمی‌دهیم.

آیت الله بهجت: لزوم تشکیل هیأتی برای احیای ذخایر شیعه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود: چه کتاب های نفیس و گرانقدر که علمای ما نوشته‌اند و از بین رفته و در دسترس ما نیست. بزرگترین شخصیت مذهبی ما شیعیان، مرحوم شیخ مفید و مرحوم شیخ صدوق هستند که هر کدام دویست تا سیصد کتاب و رساله تالیف نموده‌اند، ولی شاید نیمی از کتاب‌های آنها به چاپ و یا عکسبرداری از کتب شیعه تشکیل می‌شد و کتاب‌های خطی علما را که در دسترس نیست به طبع می‌رساند، زیرا:
فیها کتب قیمة
در آنجا کتاب‌های گران قدر وجود دارد.
اسلام ناب و خالص، و اخلص دین، در کتب تشیع است.
عامه در نگهداری و چاپ و نشر کتاب‌های بزرگان خود بر ما مقدم هستند. تعداد کتاب‌های تالف و غیر تالف، و مطبوع و غیر مطبوع ما و آنها را به صورت درصد نوشته‌اند که ما با آنها قابل مقایسه نیستیم، ولی هیچ اهمیت نمی‌دهیم. بسیاری از کتاب های علمای شیعه هنوز چاپ نشده و یا در دسترس نیست، تعداد کتاب‌های چاپ نشده علامه (رحمة الله علیه) از مقدار چاپ شده بیشتر است او در کتاب خلاصه کتاب‌هایش را شمرده است، و در آن میان کتابی را ذکر فرموده که تمام روایات را با شرح آن به نگارش در آورده است. هم چنین صاحب بحار از گروهی روایت نقل می‌کند ولی اثری از کتاب‌های آنها نیست.

کتاب در محضر حضرت آیت ا.... العظمی بهجت – ص 121
محمد حسین رخشاد

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.