رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه به‌منظور گفتگو درباره جنگ سوریه و همچنین مبارزه با داعش پس از ۱۴ سال به پایتخت ترکیه سفر کرد.

 دلیل سفر رئیس ستاد مشترک روسیه به آنکارا پس از ۱۴ سال چه بود؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، ارتشبد والری گراسیموف رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه در چارچوب تأسیس بعد نظامی مکانیسم 3 جانبه که به منظور پایان دادن به جنگ داخلی سوریه و نیز مبارزه با گروه تروریستی داعش در بین ترکیه و روسیه تشکیل شده است پس از گذشت 11 سال به آنکارا سفر کرد.

وی در آنکارا با خلوصی آکار رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار پیرامون موضوعاتی نظیر تأمین هماهنگی در عملیاتی که در سوریه به اجرا گذاشته شده است، عملیاتی که قرار است در رقه و الباب آغاز شود و نیز تشکیل یک نوار امنیتی در محور اعزاز - جرابلس برای بازگشت پناهجویان به این منطقه، به بحث و تبادل‌نظر پرداخته شد.

لازم به ذکر است که پیشتر بین ترکیه و روسیه به منظور پایان دادن به جنگ داخلی و نیز مبارزه با گروه داعش یک مکانیسم 3 جانبه متشکل از نمایندگان نیروهای نظامی، وزارت خارجه و نیز سازمان اطلاعات دو کشور تشکیل شده بود. این مکانیسم در چارچوب مذاکرات بین هیأت ها پس از سفر اخیر اردوغان رئیس جمهور ترکیه به شهر سن پترزبورگ روسیه، پایه‌ریزی شد.

در چارچوب پایه نظامی این مکانیسم ، برای برقراری تماس مستقیم در بین رؤسای ستاد مشترک ارتش ترکیه و روسیه یک خط تلفن ویژه موسوم به خط قرمزتأسیس شد.

ترکیه در تاریخ 24 آگوست علیه مواضع داعش در جرابلس عملیات سپر فرات را آغاز کرد. در رابطه با این عملیات در چارچوب مکانیسم 3 جانبه به روسیه اطلاع رسانی شد. بدین ترتیب با تأمین هماهنگی نظامی، جنگنده های ترکیه برای اولین بار پس از بحران جنگنده ، در خاک سوریه علیه مواضع داعش عملیات هوایی ترتیب دادند.

پس از آغاز عملیات سپر فرات نیز سفر ارتشبد والری گراسیموف رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه به آنکارا در تاریخ 26 آگوست، برنامه ریزی شد. این سفر بعداً از سوی رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه به تعلیق در آورده شد.

ارتشبد والری گراسیموف دیروز به آنکارا سفر کرد. ارتشبد خلوصی آکار رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه در مقر فرماندهی ستاد مشترک ارتش ترکیه طی یک مراسم نظامی از همتای روس خود استقبال به  عمل آورد.

در پی مراسم استقبال رسمی نیز رؤسای ستاد مشترک ارتش ترکیه و روسیه در محل مقر فرماندهی ستاد مشترک ارتش ترکیه دیدار دو جانبه انجام دادند. در چارچوب این دیدار پایه نظامی مکانیسم سه‌جانبه که در رابطه با سوریه در بین ترکیه و روسیه تشکیل شده است، تأسیس شد. در این چارچوب موضوع هماهنگی نظامی در عملیات هایی که در سوریه انجام می شود به طور جامع مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این دیدار علاوه بر عملیات سپر فرات، آخرین وضعیت در محور اعزاز- جرابلس نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.

در دیدار دیروز رؤسای ستاد مشترک ارتش ترکیه و روسیه پیرامون طرح تشکیل یک نوار تحت نظارت نظامی واقع در محور اعزاز- جرابلس برای بازگشت پناهجویان سوری به این منطقه به بحث و تبادل نظر پرداخته شد.  ترکیه بر طرح حمایت نیروهای ویژه این کشور از ارتش آزاد سوریه در عملیات هایی که برای پاکسازی رقه و الباب از وجود عناصر داعش  انجام خواهد شد، تأکید می کند.

رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه به منظور گفتگو درباره جنگ سوریه و همچنین مبارزه با داعش پس از 14 سال به پایتخت ترکیه سفر کرداز سوی دیگر ارتش ترکیه تشکیل یک پایگاه نظامی در سوریه مشابه پایگاه نظامی این کشور در بعشیقه عراق را در نظر دارد. گفته می شود کلیه این موضوعات نیز دیدار خلوصی آکار با همتای روس وی مطرح شده  است. گفته می شود ترکیب عناصر ارتش آزاد سوریه و  نیز موضوع آتش بس در سوریه نیز در بین موضوعات دستور کار این دیدار جای داشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.