۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۸
کد خبر: 457804

پژوهشگران دریافتند که پس از هر بار استفاده از اینترنت به‎عنوان یک ابزار کمک حافظه، میزان اتکای افراد به چنین ابزار‎هایی افزایش می‎یابد و به‎عبارت دیگر شخص «تخلیه شناختی» می‎شود. تخلیه شناختی به معنای بی‎اعتمادی به دانش خود و بهره‎ نگرفتن از آن است.

 چگونه گوگل اعتماد به نفس را کاهش می‎دهد؟
به گزارش قدس آنلاین، تاثیر اینترنت بر قدرت فکر و ذهن همیشه یکی از موضوعات جذاب برای پژوهشگران بوده است. در آزمایشی که برای دریافت تاثیر اینترنت بر ذهن انسان‎ها توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا، سانتاکروز و ایلینویز آمریکا انجام شد پرسش‎‎های چالشی و شوکه کننده‎ای از دو گروه داوطلب مردمی که با توجه به نمونه‎گیری از جامعه انتخاب شده بودند مطرح شد.
از گروه اول خواسته شد که تنها از قدرت حافظه و دانش خود بهره بگیرند و از هیچ وسیله دیگری استفاده نکنند. در مقابل به گروه دوم گفته شد با کمک موتور جست‌وجوی گوگل سوالات را پاسخ دهند. نتیجه شگفت‌آور بود.
پژوهشگران دریافتند که پس از هر بار استفاده از اینترنت به‎عنوان یک ابزار کمک حافظه، میزان اتکای افراد به چنین ابزار‎هایی افزایش می‎یابد و به‎عبارت دیگر شخص «تخلیه شناختی» می‎شود. تخلیه شناختی به معنای بی‎اعتمادی به دانش خود و بهره‎ نگرفتن از آن است.  
بیشتر افراد فکر می‎کنند که حافظه مکانیسمی دارد که در مغز انسان روی می‎دهد؛ اما در واقع این مفهوم به عوامل خارجی نیز بستگی دارد. بعد از مرحله اول آزمایش، دانشمندان برای آزمون‌گران سوالات ساده‌تری مطرح کردند و به تمام داوطلبان حق انتخاب استفاده از گوگل یا حافظه شخصی‎شان داده شد تا میزان اتکای آن‎ها به کامپیوتر و تلفن همراه سنجیده شود.  
در این آزمایش نهایتا مشخص شد افرادی که در مرحله اول از اینترنت استفاده کردند، در مقایسه با اعضای گروه دیگر، بیشتر به‎سراغ اینترنت می‎روند و البته این‎بار سرعت مراجعه آن‎ها به اینترنت نیز بیشتر است.
به‎عبارت دیگر مدت زمان بسیار کمتری را برای یادآوری و استفاده از حافظه خود صرف می‎کنند. در واقع ۳۰ درصد از این افراد حتی پاسخ یک سوال را با استفاده از حافظه خود به دست نیاوردند و به‎طور کامل به اینترنت تکیه کردند.  
این تحقیقات نشان می‎دهد هر بار که کاربران برای پشتیبانی و کمک به حافظه خود از اینترنت استفاده می‎کنند، بیش از پیش به این ابزار اتکا می‎کنند و با فراهم شدن امکان دسترسی بیشتر به انواع اطلاعات از طریق گوشی تلفن هوشمند، میزان وابستگی کاربران به این ابزار نیز افزایش می‎یابد.  
 بنابراین می‎توان گفت اتکای روزافزون به اینترنت و دسترسی ساده به منابع گسترده آنلاین، فرایند‎های ذهنی ما را در حل مشکلات، یادآوری اطلاعات و همچنین یادگیری تحت تاثیر قرار داده است.
منبع: هفته نامه پنجره 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سئو سایت ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    واقعا این موضوع یک معضل بزرگی خواهد شد ٬ ضمن اینکه صحت مطالب در فضای اینترنتی قابل تشخیص نیست