یک کارشناس مسائل سیاسی ، اعتماد به آمریکاییها را جهالت دانست و تصریح کرد که اهداف وعده‌ داده شده در برجام محقق نشده است.

اهداف برجام تحقق نیافت/ اعتماد به آمریکاییها را جهالت است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم ،‌ یاسر جبرائیلی کارشناس مسائل سیاسی در همایش خسارت محض که عصر امروز (یکشنبه 28 شهریور) در محل حوزه هنری برگزار شد، اظهار کرد: برخی می‌گویند که جایگاهی در دنیا نداریم و برای پیشرفت و توسعه باید با آمریکا در ارتباط باشیم حال سؤال ما این است که اگر این افراد در زمان امامان معصوم بودند با آنها چه می‌کردید؟ چرا برخی از مسئولان از موضع ضعف و ذلت به دنیا نگاه می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه افرادی پیگیر مذاکره هستند و فکر می‌کنند با کوتاه آمدن از اصول مشکلات حل می‌شود، خاطر نشان کرد: برخی تصور می‌کنند با مذاکره بتوانند تحریمها را بردارند و می‌گیوند دنیا، دنیای برد - برد است و این مشکلات بین کشورها یکسری سوء تفاهمات است و با مذاکره حل خواهد شد.

جبرائیلی افزود: قبل از انجام مذاکرات به این افراد تذکر داده شد که این نوع تفکر موهوم است زیرا اساس تحریمها برای مسئله هسته‌ای نیست و وقتی به آنها اعتراض می‌شد می‌گفتند شما بیسواد و بی‌شناسنامه‌ هستید.

این کارشناس مسائل سیاسی به اهداف برجام اشاره کرد و گفت: برجام دو هدف بیشتر نداشت؛ یکی افزایش درآمد نفتی و دیگری برداشته شدن تحریمهای بانکی بود که هیچ‌کدام میسر نشد.

جبرائیلی گفت: اعتماد کردن به آمریکاییها جهالت بود و تجربه نگرفتن از برجام خیانت است.

وی در ادامه به ضعفهای موجود در برجام اشاره و تصریح کرد: در برجام آمریکاییها چندین راه نفوذ برای خود درست کرده‌اند و برجام به‌گونه‌ای تنظیم شده است که آمریکا تا حذف نهادهای انقلابی جلو بیاید.

جبرائیلی با اشاره به بخش دیگری از راههای نفوذ در برجام اشاره و خاطر نشان کرد: در بخشی از برجام برای برداشته شدن تحریمها شرط گذاشته شده است که وقتی تحریمهای بانکی برداشته می‌شود که برای طرف غربی اطمینان حاصل شود که این پولها به دست کسانی که در تحریم ثانویه آمریکا قرار دارند نمی‌رسد.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با اشاره به موضوع FATF افزود: نطفه FATF پس از دیدار محرمانه سیف با وزیر خزانه‌داری آمریکا بسته شد و ایران عضو FATF نخواهد شد ولی فقط مقرراتش را اجرا خواهد کرد.

وی ضمن انتقاد از کنوانسیون FATF اظهار کرد: بانکهای اروپایی نگران بودند که پولهای آزاد شده به دست افراد تحریم شده نرسد که از طریق FATF طرف غربی ایجاد اطمینان می‌کند که این پولها به دست سپاه، صدا و سیما، وزارت ارشاد و وزارت اطلاعات نمی‌رسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.