قدس آنلاین / ساری / حسین احمدی: مازندرانی ها همیشه این سوال برایشان مطرح بوده که محور توسعه استان چیست؟ کشاورزی،صنعت، گردشگری؟ یا هر سه مورد؟ نامعلوم بودن محور توسعه بزرگترین معضل مازندران می باشد چنانچه طی سه دهه گذشته، مازنی ها به پاسخ درستی نرسیدند.

از رونق خبری نیست

در برنامه‌های اول و دوم توسعه کشور، محور توسعه مازندران بخش کشاورزی تعریف‌ گردید و به دلیل قوانین زیست ‌محیطی، صنعت جایی در این استان نداشت، بطوریکه محیط‌ زیست به "محیط ایست" توسعه مازندران تبدیل شده بود.

در برنامه‌های سوم و چهارم توسعه نیز این نگاه تغییر شکل داد و به صنایع تبدیلی کشاورزی و صنایع پاک در مازندران توجه گردید.

صنعت هم راهگشا نبود و شهرک های صنعتی یکی پس از دیگری به قبرستان های بتن و آهن تبدیل شدند و پس از ناکامی در دو مولفه مورد اشاره، سردرگم و شتابان به سمت گردشگری رفتیم، صنعتی که هیچ زیرساختی در مازندران ندارد. از جاده گرفته تا ساماندهی سواحل و امکانات گردشگری...

عدم انسجام و هماهنگی لازم بین دستگاه‌های اجرایی، نبود اتاق فکر برنامه محور، انتصاب مدیران ناکارآمد و غیرمتخصص، عدم ثبات مدیریت، تغییر شتابزده و کارشناسی نشده مدیران استانی با تغییر روند مدیریت سیاسی کشور، عدم توجه به بخش خصوصی، نبود همراهی بانک ها در رابطه با تزریق نقدینگی به بخش تولید، عدم نفوذ مدیران مازنی در پایتخت، اندک بودن سهم مازندران از اعتبارات ملی و در نهایت عدم دلسوزی در جامعه مدیریتی استان از دلایلی ست که مردم این دیارِ سبز در رابطه با توسعه نیافتگی مازندران عنوان می کنند.

لزوم وحدت میان دستگاه های اجرایی

عدم توفیق در صنعت، این نکته را یادآور می شود که با توجه همه جانبه به کشاورزی و صنعتی نمودن آن می توان توسعه را بصورت جدی تر دنبال نمود و با توجه به زیست بوم مازندران، علاوه بر حفظ محیط زیست، گردشگران را به سمت روستاها و بوم گردی سوق داد و با یک تیر چند نشان زد.

همانگونه که رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اشاره می کند که سهم کشاورزی در تولید ناخالص ملی 12 درصد بوده و 20 درصد اشتغال و 32 درصد کسب و کار کشور در بخش کشاورزی متمرکز می باشد، باید به این بخش توجه جدی نمود.

کشاورزی مازندران طی سالهای گذشته با مشکلات زیادی مواجه بوده که می توان به سنتی بودن کشت و کار، گران شدن هرروزه نهاده های کشاورزی، فرسوده بودن ماشین آلات و صنایع تبدلی کشاورزی و یکپارچه نبودن زمین ها، مرگ تدریجی رودخانه ها، عدم وجود آب کافی، نبود آموزش های لازم، نبود واریته های جدید کشاورزی و عدم آشنایی با بازارهای مصرف خارجی اشاره نمود.

در این ارتباط دکترعلی محمد شاعری به خبرنگارما می گوید: اگر مسئولان و دستگاه ها وحدت و هم افزایی نداشته باشند رسیدن به اهداف کشاورزی دیرهنگام خواهد بود و باید کمک کنیم زنجیره های اصلی در بخش کشاورزی تکمیل گردد.

کشاورزی محور توسعه

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی می افزاید: اگر قرار است کشور برپایه اقتصاد مقاومتی به پیش برود، راه اساسی توجه ویژه به کشاورزی ست.

دکترعلی محمد شاعری با بیان اینکه باید سهم بخش کشاورزی را در تولید ملی و ایجاد اشتغال وتوسعه کسب وکار افزایش داد، خاطرنشان می کند: بهره گیری از تکنولوژی‌های نوین، افزایش سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی، اصلاح الگوی کشت، ساماندهی بازار و توسعه تشکل‌های صادرات محور، می تواند موجب ایجاد تحول در بخش کشاورزی شود.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس با ذکر این نکته که کشاورزی ما در یک سطح نیمه صنعتی قرار دارد، اظهار می کند: در بخش بازار آسیب پذیر بوده و اقتصاد کشاورزی وضعیت خوبی ندارد.

دکتر شاعری با اشاره به اینکه تولیدات کشاورزی، صادرات محور نیست، می گوید: متاسفانه محصولات تولیدی کیفیت لازم را برای صادرات و قابلیت رقابت با بازارهای مصرف را نداشته و قیمت تمام شده نیز بالاست.

معضلی بنام کشاورزی خُرد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محصولات کشاورزی باید وارد بازارهای هدف در عرصه بین المللی شوند، می افزاید: کشورهای که در بازارهای هدف کشاورزی قرار می گیرند علاقمند هستند با یک تولید کننده ی بزرگ در قالب تعاونی های قوی با ما همکاری کنندو این تعاونی ها در دنیای کشاورزی به خوبی تعریف شده اند.

وی ادامه می دهد: اگر کشوری بخواهد با  تولید کنندگان کشاورزی ما قرارداد ببندد در گام نخست باید یک تعاونی قدرتمند تشکیل دهیم که درزمینه بسته بندی همیار کشاورز باشد تا کالا با استاندارهای  بین المللی  کشاورزی از جایگاه کیفیت برابری کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشاورزان ما با هدف صادرات تولید نمی کنند، یادآور می شود: محصولات صادراتی کشاورزی نیازمند بسته بندی و حمل و نقل بهینه می باشد.

دکتر شاعری با بیان اینکه صنعت کشاورزی نباید خرد و نیمه صنعتی باشد، می گوید: کشاورزیِ خُرد برای صنعت کشاورزی تبدیل به یک معضل شده و برای رفع این مشکل می توانیم با فعال سازی تعاونی های کشاورزی، محصولات کشاورزان را به بازار های بین المللی متصل کنیم.

وی خاطرنشان می کند: با فعال شدن تعاونی های روستایی و کشاورزی می توانیم در سه مزیت صنایع تبدیلی، بسته بندی و شناسایی  بازارهای هدف در صنعتِ کشاورزی به توفقیات خوبی دست یابیم.

صنایع تبدیلی پشتوانه تولید

همچنین نماینده مردم بابل و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی راه اندازی صنایع تبدیلی در مازندران را پشتوانه محکمی برای بخش کشاورزی می داند و می گوید: تقویت صنایع تبدیلی و کشاورزی می تواند بخش مهمی از اشتغال را به خود اختصاص دهد و معضل بیکاری منطقه را مرتفع کند.

حسین نیاز آذری می افزاید: کشاورزی به عنوان اساس خودکفایی ملی به توجه بیشتری نیاز دارد و دغدغه های کشاورزان در تامین نهاده های کشاورزی، بیمه کشاورزان، خرید تضمینی، برق رسانی به چاه های کشاورزی، ارائه تسهیلات بانکی کم بهره، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط با بخش کشاورزی حلقه واسط تولید و صادرات است.

وی با اشاره به اینکه استان مازندران ظرفیت صنعتی صنایع مرتبط را دارد، افزود: از این رو تجاری سازی محصولات کشاورزی و صادراتی کردن آنها نقش مهمی در اقتصادی شدن تولیدات دارد که این امر مستلزم استقرار صنایع تبدیلی و تکمیلی می باشد

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.