جمهوری اسلامی ایران و رومانی راه های همکاری در زمینه جنگل، مراتع و گیاهان دارویی را در نشستی در تهران مورد بحث و بررسی قرار دادند.

 بررسی همکاری ایران و رومانی در زمینه جنگل، مرتع و گیاهان دارویی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، خداکرم جلالی رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در دیدار کریستیانا پاشکا بالمر وزیر جنگل، محیط زیست و آب کشور رومانی با وی، گفت: ایران 14.2 میلیون هکتار جنگل دارد که یک میلیون هکتار آن در منطقه هیرکانی به شکل جزئی مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی اظهارداشت: قرار است در آینده ای نزدیک، میزان بهره برداری از جنگل را کاهش داده و با توجه به فراهم سازی امکانات لازم برخورداری از این بخش را به صفر برسانیم.
جلالی به وضعیت منابع طبیعی ایران پرداخت و گفت: ایران به لحاظ اقلیمی کشور متنوعی است و از 13 اقلیم موجود در جهان 11 اقلیم آن در ایران قرار دارد و پنجمین کشور در دنیا در زمینه تنوع گیاهی و جانوری است.
این مقام مسئول در سازمان جنگل ها یادآور شد: ایران به دلیل قرار گرفتن در کمربند خشک و نیمه خشک جنگل کاری را یکی از راهبردهای اساسی خود می داند و سالیانه 100 هزار هکتار جنگل کاری و همین میزان عملیات بیابازدایی در کشور انجام می شود.
وی اظهارداشت: ایران در زمینه بیابان زدایی از دانش و تجربیات بالایی در منطقه و دنیا برخوردار است و تاکنون هشت میلیون هکتار عملیات بیابان زدایی انجام شده و دو میلیون و 300 هزار هکتار جنگل های دست کاشت بیابانی در کشور انجام شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی، گیاهان دارویی را یکی از مشخصه های بارز جنگل ها و مراتع در ایران دانست که از ظرفیت بالقوه بالایی در ایران برخوردار است و می تواند در تبادلات تجاری دو کشور بسیار موثر باشد.
** قاچاق چوب و بهره برداری بی رویه
براساس این گزارش، کریستیانا پاشکابالمر وزیر جنگل، محیط زیست و آب رومانی در این دیدار یکی از بزرگترین چالش های اساسی در مدیریت جنگل در کشور رومانی را بهره برداری بی رویه از جنگل و قاچاق چوب ذکر کرد و افزود: رومانی از کشورهایی است که بیشترین سطح جنگل های طبیعی را در بین کشور های اروپایی دارد و از گونه های متنوع تجاری برخوردار است.
وی اضافه کرد: رومانی با داشتن 6 میلیون و 900 هزار هکتار جنگل دارای تنوع زیستی بسیار غنی است که 50 درصد جنگل های آن توسط بخش خصوصی و 50 درصد دیگر توسط دولت اداره می شود.
وزیر جنگل، محیط زیست و آب رومانی خاطر نشان ساخت: جنگل هایی که توسط بخش دولت مدیریت می شود به دلیل دارا بودن قوانین سختگیرانه زندان و جریمه از وضعیت حفاظتی خوبی برخور دار است، اما آن بخش از جنگل هایی که توسط بخش خصوصی اداره می شود، بیشتر تخریب شده است.
وی گفت: بهره برداری بی رویه از جنگل، نگرانی هایی را بین مسئولین و مردم ایجاد کرده و سازمان های غیردولتی را بسیار حساس کرده است.
وزیر جنگل، محیط زیست و آب کشور رومانی در باره حفاظت از جنگل ها و محیط زیست گفت: نرم افزاری را روی موبایل مردم نصب کردیم و مردم هرگونه تخریب و دست اندازی به منابع طبیعی را سریع گزارش می دهند و پلیس وظیفه دارد فوری در جنگل حضور پیدا کند و کامیون های حامل چوب را بازرسی و کنترل نماید.
وی وجود گیاهان دارویی متنوع در رومانی را یادآور شد و گفت: گونه های متنوع گیاهی زیادی در رومانی وجود دارد که در شمار مناطق حفاظت شده محسوب می شود و می توان با ایران همکاری و مبادلات تجاری خوبی داشت .
به گزارش ایرنا، رومانی (به رومانیایی România) کشوری است در جنوب شرقی اروپا واقع و پایتخت آن بخارست است. رومانی از غرب با مجارستان و صربستان، از شمال شرقی و شرق با مولداوی و اوکراین و از جنوب با بلغارستان همسایه است.
رومانی با داشتن مساحت 238 هزار و 400 کیلومتر مربع نهمین کشور اتحادیه اروپا از نظر مساحت و با داشتن 19.94 میلیون نفر جمعیت هفتمین کشور اتحادیه اروپا از نظر جمعیت است.
قرار است روز دوشنبه 29 شهریور ماه جاری کریستیانا پاشکا بالمر وزیر جنگل، محیط زیست و آب کشور رومانی با محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی دیدار و مذاکره کند .
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.