قدس آنلاین: در یکی از روایات آمده است: جابر گفت در خدمت رسول اکرم(ص) بودیم که علی بن ابی طالب وارد شد پیامبر فرمود: «والذی نفسی بیده ان هذا و شیعته هم الفائزون/ قسم به او که جان من در دست اوست، این (علی) و شیعیان او، رستگاران روز قیامت هستند».

به گفته پیامبر(ص)، علی(ع) و شیعیان او رستگاران قیامت اند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از حوزه، حضرت آیت الله مکارم شیرازی، امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید غدیر خم، به آیه هفتم سوره بینه اشاره کردند و گفتند: خداوند متعال در این آیه فرموده است: «اِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ اُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّهِ/ کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، بهترین مخلوقات خدایند».

ایشان با بیان این مطلب که روایات متعددی از نبی مکرم اسلام(ص) در حاشیه این آیه در کتب شیعه و اهل سنت آمده است، اظهار داشتند: در یکی از روایات آمده است: جابر گفت در خدمت رسول اکرم(ص) بودیم که علی بن ابی طالب وارد شد پیامبر فرمود: «والذی نفسی بیده ان هذا و شیعته هم الفائزون/ قسم به او که جان من در دست اوست، این (علی) و شیعیان او، رستگاران روز قیامت هستند».

این مرجع تقلید ادامه دادند: در حدیث دیگری از جابر بن عبدالله انصاری آمده است که ما خدمت پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) کنار خانه خدا نشسته بودیم که علی (علیه السلام ) به سوی ما آمد؛ هنگامی که چشم پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) به او افتاد فرمود: قد اتاکم اخی؛ برادرم به سراغ شما می آید سپس رو به کعبه کرد: فقال و رب هذه البنیة ! ان هذا و شیعته هم الفائزون یوم القیامة/ به خدای این کعبه قسم که این مرد و شیعیانش در قیامت رستگارانند؛ سپس رو به سوی ما کرد و افزود: اما و الله انه اولکم ایمانا بالله، و اقومکم بامر الله، و اوفاکم بعهد الله و اقضاکم بحکم الله و اقسمکم بالسویة، و اعدلکم فی الرعیة، و اعظمکم عند الله مزیة. قال ((جابر)) : فانزل الله : ((ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خیر البریة)) فکان علی اذا اقبل قال اصحاب محمد (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) قد اتاکم خیر البریة بعد رسول الله/ به خدا سوگند او قبل از همه شما به خدا ایمان آورد، و قیام او به فرمان خدا بیش از همه شما است، وفایش به عهد الهی از همه بیشتر، و قضاوتش به حکم الله افزونتر، و مساواتش در تقسیم (بیت المال) از همه زیادتر، عدالتش درباره رعیت از همه فزون تر، و مقامش نزد خداوند از همه بالاتر است. جابر می گوید: در اینجا خداوند آیه ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خیر البریة را نازل فرمود و از آن به بعد هنگامی که علی (علیه السلام) می آمد یاران محمد (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) می گفتند: بهترین مخلوق خدا بعد از رسول الله آمد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان ساختند: فضائل امام علی(ع) بسیار بالاست؛ اما فضیلت مذکور، برجستگی خاصی دارد.

این استاد برجسته حوزه با بیان این مطلب که معنای خیرالبریه بسیار عام است که شام تمام انسان و فرشتگان خواهد شد، تصریح کردند: نه تنها علی(ع)؛ بلکه شیعیان حضرت نیز مشمول آن هستند؛ اما به شرط شیعه بودن؛ چراکه محب، علاقمند و دوستدار با شیعه بودن متفاوت است.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به داستانی از امام رضا(ع)، بیان داشتند: هنگامی که حضرت امام رضا (علیه السلام) در خراسان بود، جمعی از شیعیان از راه دور برای زیارت امام علیه السلام به در خانه‌ی ایشان آمدند دربان به نزد حضرت رفت تا برای آنها اجازه‌ی ورود بگیرد؛ اما حضرت اجازه ورود ندادند و این عدم اجازه تا دو ماه طول کشید. آنان پس از ناامیدی به دربان گفتند: به حضرت عرض کن: ما از شیعیان پدرتان امیرمومنان علی علیه السلام هستیم و اگر بدون زیارت شما برگردیم، سرافکنده خواهیم شد. دربان پیام را ابلاغ کرد و این بار حضرت اجازه‌ی ورود دادند و فرمودند: نگویید که از شیعیان ما هستید؛ بلکه از محبان و دوستداران ما هستید. شیعیان اوصاف خاصی دارند و به این راحتی نمی باشد.

معظم له در ادامه با اشاره به داستانی از دوران حضرت امیر(ع)، بیان داشتند: این امام همام در مسجد کوفه نماز را اقامه کرده؛ از درب آن بیرون آمده و عده ای پشت سر ایشان به راه افتادند. حضرت صدای کفش آنان را شنید؛ ایستاد و فرمود: من أنتم؟ شما کیستید؟ که پاسخ دادند: نحن شیعتک یا أمیرالمؤمنین/ ما از شیعیان شما هستیم ای امیرالمؤمنین که در ادامه حضرت فرمودند: چرا در شما چهره شیعیان خود را نمی بینم؟ آنان سوال کردند: سیمای شیعیان چگونه است؟ که این امام همام پاسخ دادند: در چشمانشان آثار عبادت شبانه نمایان و بر لبهایشان آثار ذکر خدا نمایان است.

این مرجع تقلید با بیان این مطلب که باید آثار شیعه بودن در تمام کارهایمان نمایان باشد، اظهار داشتند: امروز با نگاهی به وضعیت جامعه، تصاویر مناسبی را مشاهده نکرده و باید گفت که چرا از این اوصاف فاصله گرفته و بر نمی گردیم؟.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان ابراز داشتند: شیعیان باید درس گرفته و خود را با امام علی (ع) هماهنگ کنند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    البته شیعیان واقعی نه صوری که زیاد میبینیم .