موضوع مهدویت مسأله‎ای است که به سیره عترت(ع) گره خورده بود و به بهانه‎های مختلف به تبیین ابعاد آن می‎پرداختند تا جایی که پیامبر اکرم(ص) در حساس‎ترین و مهم‎ترین واقعه بشریت یعنی عید غدیر نیز به آن اشاره کردند.

مهدویت در خطبه غدیریه / آگاه باشید همانا آخرین امام، قائم مهدی از ماست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم ، با توجه به فضلیتی فراوانی که خداوند متعال به روز پر فضیلت عید غدیر بخشیده است و نیز تأکیدات فراوانی که اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نسبت به این روز داشته‎اند، گویی این روز شریف دارای ابعادی است که این ابعاد باید مورد بررسی قرار گیرد. متأسفانه عموم شیعیان وقتی صحبت از غدیر می‌‏شود، جمله «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِیٌّ مَوْلاهُ» و روز اکمال دین و اتمام نعمت به ذهنها خطور می‎کند و تصور می‎کنند پیامبر(ص) در روز غدیر به این جمله و برخی فرازهای دیگر اشاره کردند در حالی که با مطالعه کامل این خطبه مشاهده می‎کنیم حضرت به نکات فراوانی اشاره کرده است که از جمله آنها مسأله مهدویت است.

موضوع مهدویت مسأله‎ای بود که به سیره عترت(ع) گره خورده است و به بهانه‎های مختلف به تبیین ابعاد آن می‎پرداختند تا جایی که پیامبر اکرم(ص) در حساس‎ترین و مهم‎ترین واقعه بشریت یعنی عید غدیر نیز به آن اشاره کردند و به مناسبت فراز مربوط به مهدویت در خطبه حضرت را اشاره می‎کنیم که البته تحلیل هر فراز آن نیاز به فرصتی دیگر است که در ادامه این بحث به برخی اشاره می‎شود.

أَلا إِنَّ خاتَمَ الْأَئِمَةِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِی، أَلا إِنَّهُ الظّاهِرُ عَلَی الدِّینِ، أَلا إِنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظّالِمینَ، أَلا إِنَّهُ فاتِحُ الْحُصُونِ وَهادِمُها، أَلا إِنَّهُ غالِبُ کُلِّ قَبیلَةٍ مِنْ أَهْلِ الشِّرْکِ وَهادیها، أَلاإِنَّهُ الْمُدْرِکُ بِکُلِّ ثارٍ لاِوْلِیاءِالله، أَلا إِنَّهُ النّاصِرُ لِدینِ الله، أَلا إِنَّهُ الْغَرّافُ مِنْ بَحْرٍ عَمیقٍ، أَلا إِنَّهُ یَسِمُ کُلَّ ذی فَضْلٍ بِفَضْلِهِ وَ کُلَّ ذی جَهْلٍ بِجَهْلِهِ،
آگاه باشید! همانا آخرین امام، قائم مهدی از ماست. هان! او بر تمامی ادیان چیره خواهد بود، آگاه باشید! که اوست انتقام گیرنده از ستمکاران، آگاه باشید! که اوست فاتح دژها و منهدم کننده آنها، آگاه باشید! که اوست چیره بر تمامی قبایل مشرکان و راهنمی آنان، آگاه باشید! که او خونخواه تمام اولیای خداست، آگاه باشید! اوست یاور دین خدا، آگاه باشید! که از دریایی ژرف پیمانه‌هایی افزون گیرد، آگاه باشید! که او به هر ارزشمندی به اندازه ارزش او، و به هر نادان و بی ارزشی به اندازه نادانی‌اش نیکی کند.

أَلا إِنَّهُ خِیَرَةُالله وَ مُخْتارُه، أَلا إِنَّهُ وارِثُ کُلِّ عِلْمٍ وَالْمحیطُ بِکُلِّ فَهْمٍ، أَلا إِنَّهُ الْمخْبِرُ عَنْ رَبِّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ الْمُشَیِّدُ لاِمْرِ آیاتِهِ، أَلا إِنَّهُ الرَّشیدُ السَّدیدُ، أَلا إِنَّهُ الْمُفَوَّضُ إِلَیْهِ، أَلا إِنَّهُ قَدْ بَشَّرَ بِهِ مَنْ سَلَفَ مِنَ الْقُرونِ بَیْنَ یَدَیْهِ، أَلا إِنَّهُ الْباقی حُجَّةً وَلاحُجَّةَ بَعْدَهُ وَ لا حَقَّ إِلاّ مَعَهُ وَلانُورَ إِلاّعِنْدَهُ، أَلا إِنَّهُ لاغالِبَ لَهُ وَلامَنْصورَ عَلَیْهِ، أَلاوَإِنَّهُ وَلِی الله فی أَرْضِهِ، وَحَکَمُهُ فی خَلْقِهِ، وَأَمینُهُ فی سِرِّهِ وَ علانِیَتِهِ.
آگاه باشید! که او نیکو و برگزیده خداوند است، آگاه باشید! که او وارث دانشها و حاکم بر ادراکهاست، هان! بدانید که او از سوی پروردگارش سخن می‌گوید و آیات و نشانه‌های او را برپا کند. بدانید همانا اوست بالیده و استوار، بیدار باشید! هموست که [امور جهانیان] به او واگذار شده است، آگاه باشید! که تمامی گذشتگان ظهور او را پیشگویی کرده‎اند، آگاه باشید! که اوست حجّت پایدار و پس از او حجّتی نخواهد بود. درستی و راستی و نور و روشنایی تنها نزد اوست، هان! کسی بر او پیروز نخواهد شد و ستیزنده او یاری نخواهد گشت، آگاه باشید که او ولیّ خدا در زمین، داور او در میان مردم و امانتدار امور آشکار و نهان است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.