مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می فرمود: حج، قصد به مقصد خداست. امیدوارم همه شما حاجی باشید. اگر کسی مقصدش خدا باشد حاجی است حتّی اگر مکّه نرفته باشد.

مرحوم دولابی: کسی که مقصدش خدا باشد حاجی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می فرمود: حج در ماه رمضان خیلی شریف است. حج، قصد به مقصد خداست. امیدوارم همه شما حاجی باشید. اگر کسی مقصدش خدا باشد حاجی است حتّی اگر مکّه نرفته باشد. شما اگر قصدتان خدا باشد و شب و روز در راه خدا تلاش و فعالیت داشته باشید و با یاد خوبان گذشته و آینده مشغول باشید حاجی هستید. بنده به جرئت می‌گویم حاج آقا سلامٌ علیکم. انشاء الله امیدوارم در ظاهر هم وضع مال یو عقلی همه خوب باشد و یک حجّ قشنگ نصیب همه شود. آن حجّی که خدا دوست دارد و ائمه(ع) دوست دارند.
در حج جدال نهی شده است. وَلاجِدالَ فی الحَجِّ (سوره بقره آیه 197). جدال حتی در راه خدا هم خوب نیست. انسان گیج می‌شود. ندیده‌اید کسانی که بر سر احکام شرعی سر و کلّه هم می‌زنند. تا یکی دو روز گیج هستند. چرا انسان این کرا را بکند! یکی دو روز پر و بال خودش را بشکند که چه! که بحث علمی کرده باشد! جدال خوب نیست. مراقب باشید به جدال کشیده نشوید که راه بند می‌آید. جدال حتّی حج را باطل می‌کند. در سفر حج می‌پرسند ناهار چه می‌خوری؟ می‌گوید من فلان چیز نمی‌خورم. این هم جدال است.
مواظب باشید در بحث‌های علمی، در مطالب احکامی جدال نکنید. اگر رفیقتان آرام است، شما می گویید او می‌گوید و بهره می‌برید این خوب است. امّا مراقب باشید شدّت نگیرد و تبدیل به جدال نشود. اگر عصبانی شدید حرف‌های متفرق در آن می‌آید خراب می‌شود.
در حج جدال نیست. شما هم حاجی هستید. رو به خدا می‌روید.

کتاب طوبای محبّت جلد دوم – ص 184
مجالس حاج محمّد اسماعیل دولابی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.