قدس آنلاین / احمد فیاض: اهمیت اتوبوس‌های 12 متری سازمان اتوبوسرانی در چرخه حمل و نقل درون شهری تا به آن اندازه است که در مراسم نخستین مرحله واگذاری اتوبوس‌های بازسازی و نوسازی شده به شهرداری‌های خراسان رضوی شمار زیادی از مسؤولان و مدیران ارشد کشوری، استانی و شهری حضور یافتند تا از نزدیک شاهد درخشش زرد و نارنجی‌های متحرک نوسازی و بهسازی شده اتوبوس‌های فرسوده و از رده خارج شده در طبیعت زیبای پاییزی شهرهای خطه خورشید باشند.

ورود 52 دستگاه اتوبوس بازسازی شده به چرخه حمل و نقل درون شهری

به گزارش خبرنگار ما؛ در مراسم واگذاری 52 دستگاه اتوبوس نوسازی و بهسازی شده به شهرداری‌های برخی شهرهای خراسان رضوی که عصر دوشنبه و همزمان با عید سعید غدیرخم در مشهد مقدس با حضور قائم مقام سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور، استاندار خراسان رضوی، مدیرکل دفتر امور شهری و روستاهای خراسان رضوی، مدیر کل سازمان محیط زیست خراسان رضوی، رئیس پلیس راهور استان، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد، معاون حمل و نقل و ترافیک مشهد مقدس، شماری از شهرداران استان و برخی مهندسان و فناوران بازسازی و بهسازی سازمان اتوبوسرانی مشهد برگزار شد؛ استاندار خراسان رضوی با اشاره به فرا رسیدن هفته بزرگداشت دفاع مقدس؛ تحقق این امر را در امتداد همت جهادی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس دانست و خاطرنشان کرد: حمل و نقل استاندارد در حوزه کمی و کیفی از مطالبات و حقوق شهروندان است و در این راستا اقدامات مؤثری از سوی دولت صورت گرفته است.

علیرضا رشیدیان در تحلیل هزینه- فایده این بهسازی با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی اضافه کرد: خرید هر دستگاه اتوبوس حدود 475 میلیون تومان بار مالی دارد که با بهسازی اتوبوس‌های از رده خارج شده با حداقل هزینه و اختصاص 30 میلیون تومان برای هر دستگاه می‌توان در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی حرکت نمود و همچنین شرایط را برای درآمد ثابت و پایدار شهرداری‌ها با توجه به محدودیت منابع مالی دولت فراهم کرد.

وی همچنین با اشاره به حضور گردشگران داخلی و خارجی در پایتخت معنوی و در پیش بودن سال 2017 و انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام تصریح کرد: در تأمین زیرساخت‌های حمل و نقل علاوه بر ظرفیت سازی باید از توان بخش خصوصی نیز استفاده کرد.

قائم مقام سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور نیز در این مراسم، طرح بازسازی 1500 دستگاه اتوبوس شهری در سال 95 در سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» را در جهت اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و در راستای تقویت و به‌روزرسانی اتوبوس‌های موجود حمل و نقل عمومی درون شهری با امکانات موجود داخلی و به منظور افزایش ظرفیت جابه‌جایی مسافر در سامانه اتوبوسرانی شهری دانست و افزود: در مرحله اول اجرای این طرح، 470 دستگاه اتوبوس در پنج مرکز بازسازی اتوبوس‌ها در شهرهای اصفهان، اهواز، تهران، قزوین و مشهد در حال بازسازی است.

خلیل راحتی یادآور شد: اتوبوس‌ها پس از بازسازی، بین شهرهای کشور به غیر از کلان‌شهرها توزیع و اتوبوس‌های بازسازی شده در استان محل بازسازی یا استان‌های همجوار آن وارد ناوگان اتوبوسرانی شهری می‌شود.

وی در تشریح فرایند اجرایی شدن طرح افزود: به منظور اجرایی شدن این طرح، کمیته فنی شامل یک نفر نماینده سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، یک نفر ناظر مقیم برای هر منطقه بازسازی و یک نفر از اتحادیه اتوبوسرانی‌های شهری کشور تشکیل شده است. کمیته فنی موظف است در مراحل مختلف بر روند بازسازی نظارت کامل داشته و چگونگی اجرای کار را به مدیر طرح گزارش نماید و پرداخت مرحله ای وجوه به مراکزبازسازی و تحویل اتوبوس به شهرداری‌ها منوط به تأیید عملکرد آن‌ها از سوی کمیته فنی است. همچنین در حال حاضر 100 دستگاه اتوبوس در مرکز بازسازی اصفهان، 100 دستگاه در اهواز، 70 دستگاه در تهران، 130 دستگاه در مشهد و 70 دستگاه در قزوین در حال بازسازی است که در مرحله اول واگذاری درآستانه عید سعید غریر خم 52 دستگاه اتوبوس بازسازی شده در مرکز مشهدمقدس، به شهرداری‌های خراسان رضوی و استان‌های همجوار تحویل شد.

قائم مقام شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور تصریح کرد: از 470 دستگاه اتوبوسی که در مرحله اول بازسازی می‌شوند، حداقل 250 دستگاه تا ابتدای مهرماه و بقیه مطابق برنامه زمان‌بندی تا آذرماه به شهرداری‌های مشمول، تحویل خواهد شد و ظرفیت مراکز بازسازی اتوبوس در مرحله دوم اجرای این طرح، بر اساس نیازهای استان‌ها و مناطق همجوار این مراکز تعیین می‌شود.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد نیز با منطقی دانستن تصمیم بهسازی و نوسازی که طی مدیریت واحد شکل گرفت آن را در جهت افزایش منابع مالی و بهره‌وری دانست و گفت: در این مسیر با اتکا به توانمندی‌های سازمان با اعتماد و اطمینان کامل ورود پیدا کردیم و فرجام شیرین آن تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی طی حرکت جهادی مهندسان و فناوران سازمان اتوبوسرانی مشهد شد.

علی اصغر نیشابوری در تشریح عملیات بازسازی خاطرنشان کرد: عملیات بازسازی و بهسازی این شمار اتوبوس در کمترین زمان ممکن و حدود دو ماه صورت پذیرفت که بر اساس برنامه زمان‌بندی و ابلاغی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور حدود 20 درصد جلوتر حرکت نموده و امیدواریم طی ماه‌های آینده نیز 130 دستگاه دیگر را در اختیار شهرهای خطه خورشید قرار دهیم.

وی بازسازی و نوسازی اتاق‌ها، تعویض ورق‌های معیوب، رنگ آمیزی، تعمیرات و بهینه سازی موتورها، اصلاحات سقف، کف، بدنه، بهبود سیستم تعلیق و انتقال قدرت و اصلاح روشنایی را از جمله مراحل بازسازی و نوسازی دانست و افزود: علاوه بر این موارد؛ نصب پرده، نصب سیستم صوتی، به کارگیری فن و هواکش و سایر الزامات ابلاغی لحاظ شده و از هر جهت مورد تأیید است. به باور کارشناسان فنی؛ این اتوبوس‌ها از هر لحاظ قابل برابری و مقایسه با اتوبوس‌های نو است که با در نظر گرفتن قیمت خرید انواع نو می‌توان صرفه جویی مالی آن را به خوبی لمس کرد.

گفتنی است، در پایان این مراسم حواله‌های اتوبوس‌های نوسازی شده مطابق با سقف تعیین شده، به شهرداران برخی شهرهای خراسان رضوی تحویل شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.