قدس آنلاین / نجمه موسوی زاده: شواهد نشان می‌دهد از روزهای ابتدایی امسال به ویژه در تابستان نوسان قیمت و گرانی شکر بر بازار سایه افکنده و این محصول از حدود کیلویی 2 هزار و 300 تومان به 3 هزار تا 4 هزار تومان رسید. با وجود تداوم این وضعیت اقدام جدی از سوی مسؤولان برای برخورد با این روند غیرمنطقی صورت نگرفت.

به زودی کام بازار با واردات 500 هزار تن شکر شیرین می‌شود

هرچند که مسؤولان بیان می‌کنند چندین هزار تن شکر خریداری و در بازار عرضه شده اما این موضوع کاهش قیمت‌ها را در بازار بدنبال نداشته و همچنان در انتظار کاهش قیمت‌ها هستند.

دبیر اتاق اصناف مشهد در همین ارتباط به خبرنگار ما می‌گوید: با توجه به اینکه برخی اصناف و کارخانجات به شکر برای تولیدات خود نیاز دارند با نبود میزان کافی این محصول استراتژیک در بازار با مشکل مواجه شدند و چون کالایی گران‌تر تولید می‌کنند، درنتیجه قابلیت صادراتی خود را از دست می‌دهند.

*برآورد غلط بازار سبب گرانی شکر شد

عبدالله افشاری صالح، کمبود میزان شکر در بازار را علت اصلی گرانی این محصول می‌داند و اظهار می‌دارد: اگر انبارها پر بود می‌توانستیم بازار را کنترل و جلوی واردات شکر خام را بگیریم، اما متأسفانه برآورد غلط میزان تقاضای شکر در بازار باعث به وجود آمدن این مشکل شد.

وی می‌افزاید: قول‌هایی از سوی جهاد کشاورزی برای جبران کمبود بازار داده شد اما عملاً اتفاقی نیفتاد و قیمتها روز به روز در بازار افزایش پیدا کرد.

دبیر اتاق اصناف مشهد با اشاره به قرار گرفتن در آستانه ماه محرم تصریح می‌کند: قطعاً هیأت‌های مذهبی برای طبخ نذری و دادن شربت نیاز به شکر دارند که امیدواریم سازمان جهاد کشاورزی میزان مناسبی از شکر را در اختیار هیأت‌های مذهبی قرار دهد و نگرانی‌های موجود از بین برود.

*افزایش بیش از اندازه صنایع تبدیلی علت گرانی است

در همین حال مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در ادامه اظهار می‌دارد: از آنجا که صنایع تبدیلی به دلیل برداشت محصولات باغی و تهیه کمپوت و آبمیوه مصرف شکر را بالا بردند، این مصرف بیش از اندازه باعث افزایش قیمت شکر در بازار شده است.

سیدحمیدرضا جوادی می‌افزاید: واحدهای صنعتی می‌توانند با مراجعه به بورس میزان شکر مورد نیاز خود را با قیمت دولتی تأمین کنند، که چنین اقدامی انجام ندادند و درنتیجه قیمت خرده فروشی نیز در بازار افزایش پیدا کرد.

*توزیع 2 هزار تن شکر در خراسان رضوی

وی یادآور می‌شود: از اواخر مرداد ماه قیمت عمده و خرده فروشی شکر افزایش غیرقابل قبولی پیدا کرد، درنتیجه با پیگیری‌های صورت گرفته 2 هزار تن سهمیه شکر از کارخانجات استان گرفتیم و بین اصناف، صنایع توزیعی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف توزیع کردیم که این موضوع باعث کاهش 300 تا 400 تومانی قیمت شکر در بازار شد.

*سهمیه شکر برای مصرف خانواده‌ها

وی با بیان اینکه هم اکنون برای حل این مشکل سهمیه‌ای برای مصرف خانوارها در نظر گرفته شده می‌گوید: از اول مهر ماه سهمیه خانوارها توزیع می‌شود تا بازار آرامش خود را به دست آورد.

*توزیع 500 هزار تن شکر بین کارخانجات قند و شکر کشور

مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی خراسان رضوی، قیمت دولتی شکر در بازار را کیلویی 2 هزار و 520 تومان ذکر می‌کند و می‌افزاید: انجمن قند و شکر ایران 500 هزار تن واردات شکر داشته که بین کل کارخانجات قند و شکر کشور توزیع می‌شود و هنوز رقمی از میزان تخصیص این محصول به استان داده نشده، اما با این اقدام مشکلات واحدهای تولیدی نیز برطرف خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.