قدس آنلاین/ محمد رضایی: با زبان کودکانه‌اش خدا را شکر می‌کند و می‌گوید: امسال برای نخستین بار، مداد رنگی 24تایی دارم. چقدر منتظرم روز اول مدرسه‌ها زودتر از راه برسد...

جشن عاطفه ها الکترونیکی هم طرفدار دارد

«جشن عاطفه‌ها» جشن فرشته‌هاست! فرشته‌هایی که دست‌های بخشنده دارند و فرشته‌هایی که صورتشان را با سیلی سرخ نگه می‌دارند، اما این روزها برای آن‌ها روزهای خوبی است.

* چو عضوی به درد آورد روزگار

بنی آدم اعضای یک پیکرند/که در آفرینش ز یک گوهرند / چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار/ تو کز محنت دیگران بی غمی/نشاید که نامت نهند آدمی ...

پیامبر اکرم(ص) نیز در این باره فرموده‌اند: مثل مؤمنان در دوستی و ابراز رحمت و عاطفه به یکدیگر، مثل پیکر است. هر گاه عضوی از آن دردمند شود، دیگر اعضای پیکر، با بی‌خوابی و تب، با آن عضو همدردی می‌کنند.

در ایران وقتی یکی از دانش آموزان یک مدرسه چند صد نفری غمگین باشد همه غمگین می‌شوند و در مقطع کنونی، جشن عاطفه‌ها با توجه به برگزاری سراسری آن یکی از نمادهای مهم شادی بخشی و نوعدوستی و نیک اندیشی است.

❄ نیکوکاری الکترونیکی

امسال برای نخستین بار، جشن عاطفه‌ها در تقاطع خیابان‌ها و چادرهای سطح شهر بر پا نمی‌شود و این جشن نیکوکارانه با بهره‌گیری از روش‌های نوین، مشارکت نیکوکاران را به صورت الکترونیکی و موبایلی جذب می‌کند و در واقع فضای مجازی جایگزین روش‌های سنتی شده است.

در دوره جدید فعالیت‌های امدادی کشور، براساس رویکرد کمیته امداد که تغییر شیوه‌مشارکت مردم نیکوکار و خیران با استفاده از روش‌های الکترونیکی است سامانه‌ به گونه ای طراحی شده که هموطنان می‌توانند از طریق ارسال کد #1*۸۸۷۷* کمک‌های نقدی خود را برای جشن عاطفه‌ها واریز کنند. (ستاره هشتاد و هشت هفتاد و هفت ستاره یک مربع)

کمیته امداد جشن عاطفه‌های امسال را با انجام تغییر در نحوه اجرای جشن و شعار «مهر در انتظار همدلی» همزمان با شروع سال تحصیلی جدید در تهران و سراسر کشور برگزار می‌کند تا پس از جمع آوری وجوه و کمک‌های مردمی در جشن عاطفه‌ها، آن‌ها را بین دانش آموزان تحت پوشش و نیازمند توزیع کند و این در حالی است که برای نخستین بار فقط در پایگاه‌های مرکزی و مدارس این جشن برگزار می‌شود و از چادرها و باجه‌های خیابانی خبری نیست.

این جشنواره در دو بخش مردمی از ۲۵ شهریور ماه جاری در پایگاه‌های امدادآغاز ودر بخش مدارس تا دهم مهر ماه ضمن نواخته شدن «زنگ عاطفه‌ها» در مدارس سراسر کشور برگزار می‌شود که با کمک و حمایت خیران و نیکوکاران در روزهای ابتدایی سال تحصیلی اقلام جمع‌آوری شده در اختیار دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت. همچنین در روز ۲۵ مهرماه از خیران عرصه تعلیم و تربیت تقدیر و جشن گلریزان پایانی برای تکمیل کمک‌های خیران به دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

❄ تأکید آموزه‌های دینی بر حمایت از نیازمندان

حجت الاسلام سیدحسن خرمی، مشاور ستاد مرکزی کمیته امداد در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: حمایت از نیازمندان، یکی از مسایل مهم و مورد تأکید در آموزه‌های دینی و اسلامی است و در مقاطعی مانند اعیاد اسلامی، آغاز سال تحصیلی و نوروز باید به نیازمندان کمک شود.

این کارشناس و مشاور ستاد مرکزی کمیته امداد درباره روزآمد شدن نحوه کمک به نیازمندان در این نهاد تأکید می‌کند: از همه امکانات نوین در این باره استفاده می‌شود و افزون بر صندوق‌های الکترونیکی صدقات در پایانه‌های بانک‌ها، امسال هموطنان می‌توانند از طریق سامانه موبایلی کمک‌های نقدی خود را برای جشن عاطفه‌ها واریز کنند و این آغاز روزآمد سازی مشارکت‌ها در این نهاد است.

به گفته حجت الاسلام خرمی، از هفته گذشته تاکنون کمک‌های نقدی و غیرنقدی خوبی برای دانش آموزان با مشارکت خیران و حامیان امداد جمع‌آوری شده است و این کمک‌ها تا اجرای مرحله دوم جشنواره عاطفه‌ها -دهم مهر ماه- در همه مدارس ادامه دارد.

❄ نیاز یک میلیون نفر به کمک نیکوکاران

پارسال در یک تور رسانه ای امداد برای تهیه گزارش از جشن عاطفه‌ها شرکت کرده بودم. یکی از دوستان رسانه ای با دیدن چادرهای دریافت کمک‌های مردمی به جشن عاطفه‌ها می‌گفت، وظیفه دولت است که نیاز این افراد را تأمین کند.

وی افزود: اصل سی ام قانون اساسی در این باره می‌گوید: دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه اقشار ملت تاپایان دوره متوسطه فراهم نماید و با سؤال کردن از کارشناس رسانه ای کمیته امداد، به دنبال پاسخ بود.

آن کارشناس رسانه ای اما با بیان اینکه صدها هزار دانش آموز و دانشجو زیر پوشش کمیته امداد هستند، می‌گفت؛ امکانات کافی نداریم و باید از مشارکت‌های مردمی برای کمک به نیازمندان استفاده کنیم، زیرا حدود ۶۵۰ هزار سالمند بالای ۶۰ سال و زمینگیر از خدمات حمایتی این نهاد استفاده می‌کنند که بیش از ۴۸۰ هزار نفر از آنان بیمار و نیازمند خدمات سلامت هستند.

❄ انتظار برای جشن عاطفه‌ها

علی محمد ذوالفقاری، معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد نیز به خبرنگار ما می‌گوید: واقعیت این است که مردم به جشن عاطفه‌ها عادت کرده‌اند و نیکوکاران منتظر برگزاری آن هستند، برای همین کمیته امداد این بستر را در راستای جلب مشارکت‌های خیرین ایجاد می‌کند.

به گفته ذوالفقاری مردم نیکوکار و خیر کشور در مناسبت‌های مختلف مانند عید قربان، عید فطر وغیره اشتیاق بیشتری برای کمک به نیازمندان دارند و بر همین اساس سال گذشته ۲۳۰ میلیارد تومان از محل زکات کسب درآمد شد و ۲۷۰ میلیارد تومان نیز مبلغ صدقات جمع‌آوری شده مردم میان نیازمندان استان‌های مختلف در راستای هدف کمیته امداد توزیع گردید.

* ۱۰ میلیون خانوار ایرانی خیر هستند

وی با اشاره به اینکه ۱۰ میلیون خانوار ایرانی به عنوان همکار امدادرسان به مددجویان و نیازمندان کمک می‌کنند، یادآور می‌شود: بیش از ۸ میلیون خانوار در قالب کمک از مسیر صندوق‌های صدقات و یک میلیون نفر نیز در طرح اکرام ایتام، کمیته امداد را برای رفع فقر یاری می‌کنند.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) با تأکید بر ساماندهی کمک‌های مردمی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و تأمین معیشت نیازمندان خاطر نشان می‌کند:هم اکنون حدود ۹۳۰ مرکز نیکوکاری در کشور فعال است و با توجه به جا افتادن فرهنگ نوعدوستی در جامعه، قرار است تا پایان سال جاری این مراکز به ۱۵۰۰ مرکز افزایش یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.