امام حسین(ع) به خواهرش زینب(س) درباره هاتفی که به ایشان خبر از شهادت امام(ع) داده بود، فرمودند: «ای خواهر! هر چه تقدیر شده باشد عملی خواهد شد».

پیام هاتف به زینب(س) در مسیر کربلا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم ، کاروان امام حسین (علیه‌السلام) به نقلی در روز عید غدیر یعنی 18 ذی‎‏الحجه در مسیر خود بسوی کوفه و کربلا به منزل حزیمیه وارد شد که به دلیل فراوانی مسافران  به مدت یک شبانه‎روز در آنجا بیتوته کردند. این منزل منطقه‎ای سرسبز و یکی از منزلگاه‎های حج است که علت شلوغی مکان همین موضوع بود.

در کتاب مناقب ابن شهر آشوب روایت شده است هنگامی که امام حسین علیه‎السلام در خزیمیه پیاده شد، مدت یک شبانه‎روز در آنجا توقف کرد. وقتی صبح شد، خواهرش زینب(س) نزد آن حضرت آمد و گفت:« ای برادر! آیا تو را از این موضوعی که دیشب شنیدم آگاه کنم؟ یا أَخِی أَ لَا أُخْبِرُکَ بِشَیْ‏ءٍ سَمِعْتُهُ الْبَارِحَةَ» امام حسین فرمود: چه شنیدی؟ گفت: در بین شب شنیدم هاتفی این اشعار را می‎خواند:

الا یا عین فاحتفلی بجهد   
و من یبکی علی الشهداء بعدی

علی قوم تسوقهم المنایا    
 بمقدار الی انجاز وعد
(1- یعنی ای چشم، جد و جهد کن و اشک فراوان بریز! کیست که بعد از من برای شهیدان گریه کند. 2- برای گروهی گریان شو که اجل آنان را بسوی وعده‎‏گاه شهادت می‎برد). امام حسین در جواب زینب(س) فرمود: «ای خواهر! هر چه تقدیر شده باشد عملی خواهد شد؛ یَا أُخْتَاهْ کُلُّ الَّذِی قُضِیَ فَهُوَ کَائِن».

همان طور که قبل از این بیان شد، امام حسین (علیه‌السلام) در منزلگاه‏‎های مختلف خبر از ماجرای ثاراللّهی خودشان می‎دادند و آن را طبق فرمایش رسول اکرم(ص) مشیت خداوند متعال معرفی می‎کردند که این حقیقت را امام محمد صادق(ع) به این صورت بیان داشتند: زمانی که امام حسین(ع) قصد خروج از مدینه به سمت مکه را داشتند، حنفیه قصد منصرف کردن حضرت را داشت که ایشان فرمودند پیامبر(ص) (در رؤیا یا بیداری) به من گفت: «یَا حُسَیْنُ اخْرُجْ فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ شَاءَ أَنْ یَرَاکَ‏ قَتِیلًا؛ ای حسین، خارج شو که خداوند خواسته تو را کشته شده ببیند».

حال حضرت در پاسخ به خواهرش حضرت زینب(س) درباره ندایی که شنیده بود و خبر از شهادت امام حسین(ع) داده بود، جریان را به این صورت بیان می‌فرمایند: یَا أُخْتَاهْ کُلُّ الَّذِی قُضِیَ فَهُوَ کَائِن؛ ای خواهرم، هر چیزی که قضاء شده باشد، همان واقع خواهد شد». یعنی خواست خداوند لباس قضا و حتم بر تنش کرده است و حتماً واقع خواهد شد. اما سؤالی که در اینجا طرح می‌شود، درباره علت اصرار خداوند بر ریخته شدن خون امام حسین(ع) است که در آینده به تبیین این موضوع تحت عنوان «ماجرای ثاراللَهی» طبق آیات قرآن و روایات عترت(ع) خواهیم پرداخت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.