به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، همان طور که در احادیث اشاره شده است، غدیر با فضیلتترین اعیاد شیعیان است و این بدان معنا میتواند باشد که محوریت تمام ایام سال است و از چشمه غدیر تمام زمانها و مکانها سیراب و تغدیه میشوند و به این راحتی نمیتوان به اسرار آن دست یافت.
امام رضا(ع) در حدیثی به این حقیقت اشاره کردند و فرمودند «إِنَّ یَوْمَ الْغَدِیرِ بَیْنَ الْأَضْحَی وَ الْفِطْرِ وَ الْجُمُعَةِ کَالْقَمَرِ بَیْنَ الْکَوَاکِبِ؛ روز غدیر در بین عید قربان، فطر و جمعه مانند ماه در بین ستارگان است»؛ از این جمله این معنا برداشت میشود که عید قربان، فطر و جمعه ( به عنوان سید ایام هفته) نور و فضلیتشان را از نور ماه غدیر میگیرند، این در حالی است که طبق آیات قرآن و احادیث برای هر کدام از این اعیاد فضیلتهای بسیار فراوانی وارد شده است.
بنابراین میتوان گفت روز عید غدیر که به واسطه ولایت امیر مؤمنان علی(ع) زینت یافت، محور تمام ایام و اعیاد سال است و خداوند قبولی اعمال را متوقف پذیرش پیام غدیر قرار داده است، زیرا تنها برای عدم ابلاغ این روز به سایر مردم، سید بشر و سید انبیاء و رسولان یعنی پیامبر اکرم(ص) را مورد عتاب قرار میدهد و میفرماید «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ؛ ای پیامبر، آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده، ابلاغ کن؛ و اگر نکنی پیامش را نرساندهای». البته این عتاب برای نشان دادن اهمیت این امر عظیم برای سایر مردم است، وگرنه پیامبر اکرم(ص) همیشه تابع خواست خداوند بودند و هستند.
درباره اینکه قبولی و عدم پذیرش اعمال وابسته به پذیرش پیام غدیر است، امام رضا(ع) در حدیثی دیگر فرمودند:یَوْمُ تُقْبَلُ أَعْمَالُ الشِّیعَةِ وَ مُحِبِّی آلِ مُحَمَّدٍ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَکْمَلَ اللَّهُ الدِّینَ یَعْمَدُ اللَّهُ فِیهِ إِلَی مَا عَمِلَهُ الْمُخَالِفُونَ فَیَجْعَلُهُ هَباءً مَنْثُوراً؛ روزی که خداوند اعمال شیعیان و محبان آل محمد را قبول میکند و آن روزی است که خداوند به اعمال مخالفین نظر میکند و آن را نابود میکند؛هَباءً مَنْثُوراً (آیه23 سوره فرقان).
بنابراین از منظر دیگر، غدیر به عنوان محوریترین ایام و اعیاد سال است که سایر ایام با برکت سال، خیراتشان را از نور آن میگیرند، به همین سبب قبولی یا رد اعمال وابسته به پذیرش پیام غدیر است.
نظر شما