روزی که خداوند اعمال شیعیان و محبان آل محمد را قبول می‎کند و آن روزی است که خداوند به اعمال مخالفین نظر می‎کند و آن را نابود می‌کند؛هَباءً مَنْثُوراً (آیه۲۳ سوره فرقان).

غدیر، میزان پذیرش اعمال / محور اعیاد سال

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، همان طور که در احادیث اشاره شده است، غدیر با فضیلت‏‎ترین اعیاد شیعیان است و این بدان معنا می‌تواند باشد که محوریت تمام ایام سال است و از چشمه غدیر تمام زمانها و مکانها سیراب و تغدیه می‌شوند و به این راحتی نمی‏توان به اسرار آن دست یافت.

امام رضا(ع) در حدیثی به این حقیقت اشاره کردند و فرمودند «إِنَّ یَوْمَ الْغَدِیرِ بَیْنَ الْأَضْحَی وَ الْفِطْرِ وَ الْجُمُعَةِ کَالْقَمَرِ بَیْنَ الْکَوَاکِبِ؛ روز غدیر در بین عید قربان، فطر و جمعه مانند ماه در بین ستارگان است»؛ از این جمله این معنا برداشت می‎شود که عید قربان، فطر و جمعه ( به عنوان سید ایام هفته)  نور و فضلیت‎شان را از نور ماه غدیر می‎گیرند، این در حالی است که طبق آیات قرآن و احادیث برای هر کدام از این اعیاد فضیلتهای بسیار فراوانی وارد شده است.

بنابراین می‎توان گفت روز عید غدیر که به واسطه ولایت امیر مؤمنان علی(ع) زینت یافت، محور تمام ایام و اعیاد سال است و خداوند قبولی اعمال را متوقف پذیرش پیام غدیر قرار داده است، زیرا تنها برای عدم ابلاغ این روز به سایر مردم، سید بشر و سید انبیاء و رسولان یعنی پیامبر اکرم(ص) را مورد عتاب قرار می‎دهد و می‌فرماید «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ؛ ای پیامبر، آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده‏، ابلاغ کن‏؛ و اگر نکنی پیامش را نرسانده‎‏ای». البته این عتاب برای نشان دادن اهمیت این امر عظیم برای سایر مردم است، وگرنه پیامبر اکرم(ص) همیشه تابع خواست خداوند بودند و هستند.

درباره اینکه قبولی و عدم پذیرش اعمال وابسته به پذیرش پیام غدیر است، امام رضا(ع) در حدیثی دیگر فرمودند:یَوْمُ تُقْبَلُ أَعْمَالُ الشِّیعَةِ وَ مُحِبِّی آلِ مُحَمَّدٍ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَکْمَلَ اللَّهُ الدِّینَ یَعْمَدُ اللَّهُ فِیهِ إِلَی مَا عَمِلَهُ الْمُخَالِفُونَ فَیَجْعَلُهُ‏ هَباءً مَنْثُوراً؛ روزی که خداوند اعمال شیعیان و محبان آل محمد را قبول می‎کند و آن روزی است که خداوند به اعمال مخالفین نظر می‎کند و  آن را نابود می‌کند؛هَباءً مَنْثُوراً (آیه23 سوره فرقان).

بنابراین از منظر دیگر، غدیر به عنوان محوری‏ترین ایام و اعیاد سال است که سایر ایام با برکت سال، خیرات‏شان را از نور آن می‏گیرند، به همین سبب قبولی یا رد اعمال وابسته به پذیرش پیام غدیر است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.