قدس آنلاین/ طیبه مروت: موضوع افزایش توان دفاعی یکی از حاشیه‌های مهم نظام بود که با سخنان منسوب به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی درباره لزوم کاهش یا حذف برنامه‌های نظامی و دفاعی به بهانه صرف بودجه کلان این بخش برای توسعه علمی و اقتصادی با این استدلال که خلاصی از هزینه‌های کلان نظامی زمینه رشد و توسعه را برای کشور به ارمغان خواهد آورد، و مثال آوردن کشورهای شکست‌خورده در جنگ جهانی دوم همچون آلمان و ژاپن برای این ادعا، متن پررنگ محافل سیاسی در یک ماه اخیر شد.

کاهش توان نظامی یعنی پایان استقلال

اما این تنها موضوع پیرامون مسأله توان دفاعی و نظامی کشور نبود. کاهش بودجه نظامی در اصلاحیه لایحه بودجه 95 که در ماه اخیر به صحن علنی آمد نیز مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان سیاسی و نظامی قرار گرفت. با این‌همه آزمایش‌های موشکی اخیر اگرچه موجب واکنش منفی غرب و تهدید کنگره آمریکا به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران شد، اما نشان از آمادگی نیروهای مسلح برای دفاع از خاک وطن دارد.
اهمیت این موضوع را رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با فرماندهان سپاه به‌خوبی تبیین فرموده و طرح سخن پیرامون جمع‌آوری سازمان‌های نظامی به بهانه پیشرفت اقتصادی را نکوهش کردند.

 سپاه در دو جبهه امنیت سخت و نرم
حمیدرضا مقدم‌فر در تبیین سخنان رهبــر معظـــم انقلاب در دیـدار با فرماندهان سپـاه پاسـداران دربـاره اهمیت افزایـش توان دفاعـی و نظامی به خبـرنگار قدس گفت: یکی از مهم‌ترین بخش‌های سخنان رهبری معظم انقلاب، اهمیت امنیت در زندگی مردم، توسعه و رشد اقتصادی بود. تأکید ایشان بر این موضوع بیانگر این مطلب بود که امنیت، بسترساز آرامش در زندگی مردم است و همچنین آرامش فضای بیرونی را در پی دارد. مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران با اشاره به دو عرصه امنیت سخت و نرم افزود: امنیت سخت یعنی توان نظامی و دفاعی کشور، و متأسفانه در یک ماه اخیر سخنانی از برخی مسؤولان شنیده شد که خلاف این اصل مهم استراتژیک است.
وی با اشاره به سخنان اخیر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی درباره پیشرفت دو کشور آلمان و ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم به‌دلیل جمع‌آوری سازمان‌های نظامی اظهار داشت: تصریح رهبری به غلط‌بودن این سخن به این دلیل بود که به این کشورها اجازه داشتن توان دفاعی داده نشد. اما قاعده کشورداری این است که توان نظامی سخت فعال و پویا باشد؛ زیرا این توانمندی بازدارنده است و امنیت ایجاد می‌کند.  

 دشمن‌شناسی را فراموش نکنیم
مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه با بیان این مطلب که هرکشوری که می‌خواهد مستقل باشد، مورد دشمنی آمریکا واقع می‌شود، گفت: کشوری مانند ایران که آرمان دارد و اعتقاداتش متضاد با اهداف سیاسی و فرهنگی آمریکاست، قطعاً مورد دشمنی واقع می‌شود. آمریکا در 37 سالی که از عمر جمهوری اسلامی می‌گذرد، دشمنی خود را با ملت ایران نشان داده است. این دشمنی دارای ابعاد مختلفی اعم از تقویت گروه‌های تروریستی، تلاش برای کودتا، حمله ناکام نظامی به طبس و تحریم‌های اقتصادی بوده است و تأکید رهبـری این بود که «این دشمنـی نباید توسـط مسؤولیـن و مـردم فراموش شود؛ زیـرا اگر این دشمنی فراموش شود، ملت ما از آمریکا سیلی خواهد خورد».

 توان دفاعی را تضعیف نکنید
مقدم‌فر با بیان این مطلب که طرح کاهش توان دفاعی و نظامی موجب تهدید کشور می‌شود، گفت: آنچه اخیراً درباره کاهش توان دفاعی و نظامی توسط آقای هاشمی مطرح شده، موجب طرح تحریم‌های جدید علیه فعالیت‌های موشکی کشورمان شد. به هرصورت این سخنان برای دشمنان فرصت‌ساز است و علاوه برآن در فتنه‌های داخلی و خارجی علیه جمهوری اسلامی استفاده می‌شود.
وی تأکید کرد: هیچ کشوری در دنیا مزیتهای دفاعی و نظامی خود را تضعیف نمی‌کند. مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه با تأکید بر اینکه باتوجه به صحبت‌های مقام‌معظم رهبری امروز بر مسؤولان ما واجب است که نیروهای مسلح را تقویت کنند، تصریح کرد: نیروهای مسلح به‌خصوص سپاه و بسیج در نوک تهدید دشمن است که باید توسط دولتمردان تقویت شود؛ چراکه افزایش بودجه نظامی، حمایت معنوی و مقابله با افرادی که نیروهای مسلح را تضعیف می‌کنند، بخشی از این پروسه نظامی است. مقدم‌فر در خاتمه خطاب به مسؤولان کشور گفت: بیان مطالبی که موجب تضعیف نیروهای مسلح می‌شود، بازتاب خوبی در افکار عمومی جهان ندارد.

 توان دفاعــی از ارکان قدرت هر کشور است
حسن کاظمی‌قمی نیز با اشاره به تجربه تاریخی دشمنی جبهه استکبار با آزادی‌خواهی ملت ایران و با تأکید بر وضعیت آنارشیسم نظامی در منطقه به خبرنگار ما گفت: اگر ایران به کمک ملت‌ها و دولت‌های قانونی کشورهای منطقه نشتابد، این وضعیت مرزهای خودش را نیز تهدید می‌کند.
وی با بیان اینکه هر حکومت و کشوری برای بقا و حفظ ساختار سیاسی خود نیازمند افزایش توان دفاعی و نظامی به‌عنوان یکی از ارکان قدرت است، اظهار داشت: توسعه و رشد اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری از دیگر ارکان قدرت هر حکومت است که در سایه امنیت حاصل می‌شود.

 دکترین ایران دفاعی است نه نظامی
وی در رابطه با تأثیر قدرت نظامی بر توسعه اقتصادی گفت: دکترین جمهوری اسلامی ایران دکترین بازدارندگی و دفاعی است نه تهاجمی. اگر ایران در زمینه آزمایش‌های موشکی هم اقدام می‌کند، بازهم از جنبه بازدارندگی است نه تهاجمی. سفیرسابق ایران در عراق افزود: تهدید اصلی منطقه ما، تهدید ژئوپلتیک است؛ زیرا جریان‌های تروریستی مانند داعش که جغرافیای حکومت خود را در داخل مرزهای سوریه و عراق قرار می‌دهد، دارد ژئوپلتیک منطقه را خدشه‌دار می‌کند؛ چراکه به‌گفته رهبرانش، مرزهای سیاسی را قبول ندارد.  این کارشناس سیاسی ادامه داد: اگر کشوری مورد تهدید قرار نگیرد، بازهم داشتن توان نظامی ضروری است؛ زیرا مانع چشم طمع داشتن دیگر کشورها و گروه‌های تروریستی به آن می‌شود. بنابراین برای جمهوری اسلامی که همواره مورد تهدید مثلث صهیونیسم، آمریکا و ارتجاع بوده، تقویت قوای نظامی اوجب واجبات است و عقل سلیم هم می‌طلبد که ساختار نظامی را تقویت کنیم.
کارشناس‌ارشد مدیریت استراتژیک با اشاره به مسأله توان نظامی برخی کشورهای صنعتی جهان مانند آلمان و ژاپن تصریح کرد: لازمه توسعه و رشد اقتصادی، داشتن توان نظامی و بازدارنده است و آنچه درباره این دو کشور صنعتی گفته می‌شود، نشان از عدم استقلال آن‌ها دارد.
اکنون بیشترین هزینه‌های نظامی را ژاپن برای پادگان‌های آمریکایی پرداخت می‌کند، اما خودش ارتش منسجم ندارد.
کاظمی‌قمی با اشاره به برخی اظهارنظرهای شائبه‌دار سیاسیون تصریح کرد: نگرانی امام‌خمینی از به‌وجود آمدن اختلاف سلیقه‌هایی بود که موجب فلج‌شدن امورکشور شود. یکی از مهم‌ترین این راهبردهای نظام که نیاز به همفکری همه‌جانبه دارد، موضوع توان نظامی است و اگر مسأله امنیت کشور به‌سمت دوقطبی‌شدن کشیده شود، این بزرگ‌ترین تهدیدی است که متوجه کشور خواهد شد که در چارچوب جنگ نرم و عملیات روانی است که دشمن راه انداخته است.  در این صورت خواص جامعه باید بر انسجام و همبستگی کشور توجه ویژه داشته باشند و مراقب باشند که با برخی سخنان نسنجیده از داخل، برای غرب پیام نفرستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.