قدس آنلاین - سبزوار- سید محسن جعفری : معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی سبزوار گفت: طرح کشت نشائی 2 محصول پنبه و چغندر قند در 41 هکتار از اراضی کشاورزی بخش های روداب و مرکزی سبزوار اجرا شده است.

توسعه کشت های گلخانه ای مهمترین سیاست های وزارتخانه جهاد کشاورزی است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از سبزوار مهندس منصور برغمدی که در جمع خبرنگاران حضور یافت با بیان اینکه توسعه این نوع کشت در زمینه تولید محصولات صیفی و سبزی ها در راستای افزایش میزان بهره وری و مدیریت منابع آب در شهرستان انجام می شود افزود با توزیع 15 رقم محصول جو و گندم در بین کشاورزان میزان تولید این 2 محصول افزایش یافته و در سال زارعی جاری 21 هزار و 875 تن گندم و 33 هزار و 750 تن جو از اراضی کشاورزی شهرستان جمع آوری شده است.

وی ادامه داد : توسعه کشت های گلخانه ای از مهمترین سیاست های این وزارتخانه است که در این راستا 13 واحد گلخانه به میزان 5/3 هکتار با ظرفیت اشتغال 70 نفر در شهرستان فعال شده است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه توسعه کشت های گلخانه ای خط اعتباری ویژه ای برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان توسعه کشت محصولات گلخانه ای اختصاص یافته است تصریح کرد : در همین راستا نیز براساس نوع طرح و میزان سرمایه گذاری به متقاضیان تسهیلات پرداخت می شود.

برغمدی اضافه کرد : میزان بازپرداخت این تسهیلات در مناطق محروم 12،5 درصد و در مناطق برخوردار 15 درصد است.

وی یادآور شد : در راستای برنامه ریزی تدوین شده با پرداخت تسهیلات به متقاضیان، سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای در شهرستان به هشت هکتار در سال جاری افزایش می یابد.

برغمدی با اشاره به اجرای یک طرح گلخانه 50 هکتاری در سبزوار گفت: این طرح با همکاری بخش خصوصی اجرا می شود که برای احداث آن سه هزار و 800 میلیارد ریال پیش بینی شده است.

وی افزود: بر اساس تغییر شیوه و الگوی کشت در سبزوار باید سالانه 500 هکتار به سطح زیر کشت محصولات کم آب طلب مانند زعفران و پسته افزوده و از سطح زیر کشت محصولات پر آب طلب مانند گندم و جو کاسته شود.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار اظهار داشت : 180 جواز تاسیس واحد های صنایع تبدیلی در این شهرستان صادر شده که از این تعداد 40 واحد دارای مشکل نقدینگی در زمینه دام، طیور، صنایع تبدیلی و بسته بندی در سامانه بهین یاب ثبت نام شده اند.

وی ادامه داد: هم اکنون 23 واحد صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در این شهرستان دارای پروانه فعالیت هستند که به دلیل مشکل نقدینگی با نیمی از ظرفیت خود فعالیت می کنند و برای فعال شدن این واحد ها 150 میلیارد ریال تسهیلات مورد نیاز است.

این کارشناس کشاورزی با تاکید بر اینکه امسال 38 میلیارد ریال به مکانیزاسیون بخش کشاورزی این شهرستان اختصاص یافته است از اختصاص120 دستگاه انواع ماشین آلات در حوزه مکانیزاسیون بخش کشاورزی برای این شهرستان خبر داد .

وی در عین حال افزود : هم اکنون 11 هزار و 100 هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت مکانیزه قرار گرفته و 2 هزار هکتار از این اراضی نیز تسطیح لیزری شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار خاطر نشان کرد : یک هزار و 12 قنات به طول یک هزار و 155 کیلومتر با دبی استحصالی چهار هزار لیتر در ثانیه در این شهرستان وجود دارد که دلیل عمده تخریب این قنات ها سیل، خشکسالی، زمین لرزه و رعایت نشدن حریم قنات توسط کشاورزان است.

برغمدی گفت : امسال 20 رشته قنات به طول 10 کیلومتر با هزینه 10 میلیارد ریال در 20 روستای این شهرستان با تلاش خیران مرمت و احیا شده است.

وی اضافه کرد: یک چهارم از قنات های شهرستان شامل 250 قنات به صورت وقفی در اختیار اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار قرار دارد که برای مرمت و احیای آنها به مشارکت این اداره نیز نیاز است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار یادآورشد :  از ابتدای امسال تاکنون 55 مورد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی در شهرستان شناسایی شده که در راستای اجرای احکام 36 پرونده، 2 هزار و 800 هکتار ساخت و ساز غیر مجاز تخریب شده است.

برغمدی ادامه داد: با اطلاع رسانی به کشاورزان و اجرای گشت های حفاظت از اراضی کشاورزی روند تغییر کاربری اراضی در شهرستان کاهش یافته است.

وی گفت: امسال در سطح یک هزار و 110 هکتار از اراضی این شهرستان طرح های آبیاری کم فشار و تحت فشار اجرا شده است.

وی اظهار داشت : هم اکنون 50 پرونده آبیاری نوین شامل طرح های آبیاری تحت فشار و کم فشار به میزان سه هزار هکتار در این شهرستان تشکیل شده که برای اجرای آن 30 میلیارد ریال مورد نیاز است.

برغمدی افزود: 480 پرونده نیز برای اجرای طرح های انتقال آب به طول 400 کیلومتر در این شهرستان تشکیل شده است که برای اجرای این طرح ها نیز 240 میلیارد ریال تسهیلات مورد نیاز است.

وی خاطر نشان کرد : 15 میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی و سه میلیارد ریال از محل اعتبارات ماده 180 استانی به این شهرستان اختصاص داده شده که بخش مهمی از آن در زمینه اجرای طرح های آب و خاک هزینه می شود.

وی گفت: بزرگترین مجتمع دامپروری استان با ظرفیت نگهداری 2 هزار و 675 راس دام سنگین در مساحت 45 هکتار در سبزوار احداث می شود که زمینه اشتغال دانش آموختگان بخش کشاورزی را فراهم می کند.

بیش از 20 هزار بهره بردار در بخشهای کشاورزی، باغداری و دامداری شهرستان سبزوار فعالیت دارند. /  انتهای پیام  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.