قدس آنلاین: طلبه نباید در عبادت به معنی الاخص باقی بماند، چرا که باید ابتدا عبادت به معنای اخص را عمق بخشیده و در مدارج بی‌پایان سیر کند و در مراحل بعد روح نماز و عبادت را در تمام لحظات زندگی‌اش جاری و ساری سازد.

توصیه های آیت الله اعرافی به طلاب جوان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از رسا، پیش از ظهر امروز آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید در دانشگاه بین‌المللی آل‌البیت(ع) العالمیه در سالن همایش‌های این دانشگاه با اشاره به آثار اخلاقی، تربیتی و آموزشی کتاب مُنْیَهُ المُرید اظهار داشت: مطالعه این کتاب برای طلاب حوزه علمیه یک ضرورت است چرا که مراتب بالای اخلاق طلبگی در آن تشریح شده است به طوری که می‌توان گفت کلید منیه‌المرید دو واژه اخلاص و عمل به علم است که طلاب را برای رسیدن به آداب علم راهنمایی می‌کند.

آیت‌الله اعرافی با بیان نکات اخلاقی غالب عالمان شیعه ابراز داشت: آیت‌الله بهجت همواره جمله «الْعَمَلُ بِمَا تَعْلَم» را تکرار و تأکید بر عمل به آموخته‌ها می‌کردند.

وی ادامه داد: آیا آداب نماز و لایه‌های پنهان آن را نمی‌دانیم؟ آیا به اسرار و رموز نهفته نماز آگاه نیستیم؟ آیا نمی‌دانیم در تاریکی نماز شب چه روشنایی‌هایی قرار دارد؟ بی‌تردید این آگاهی وجود دارد و مشکل در عزم و اراده و عمل در آن‌ چیزی است که می‌دانیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور به شرح و توضیح کلمه اخلاص پرداخت و خاطرنشان کرد: واژه اخلاص و مشتقات آن بیش از بیست بار در قرآن کریم تکرار شده است و این نشان از اهمیت والای این واژه دارد.

وی بی‌آلایشی، تنزیه و حذف زوائد را از معانی اخلاص خواند و تصریح کرد: منشاء اخلاص آن است که بشر در انجام کارها مختار است و فعل اختیاری هم غایت و نهایتی دارد حال اگر مقصود انسان مختار در انجام کاری همان نهایت آن کار باشد تبدیل به اخلاص می‌شود و این یعنی «إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّیَّات».

آیت الله اعرافی افزود: اصل اعمال در نیت شکل می‌گیرد و عمل قوام پیدا می‌کند چرا که ارزش عمل به شکل عمل و نیت که روح عمل است وابسته است.

وی اعمال را بر دو نوع رحمانی و شیطانی تقسیم و تحقق آن را بر چگونگی نیت نسبت داد و اضافه کرد:‌ اعمالی که قالب درستی دارند و به ظاهر مباح به نظر می‌رسند، می‌توان با اتصال به نیت رحمانی آن را تبدیل به ثواب و عبادت کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بخاطرنشان کرد: طلبه نباید در عبادت به معنی الاخص باقی بماند، چرا که باید ابتدا عبادت به معنای اخص را عمق بخشیده و در مدارج بی‌پایان سیر کند و در مراحل بعد روح نماز و عبادت را در تمام لحظات زندگی‌اش جاری و ساری سازد.

وی آرزوهای دنیوی، هوا و هوس و آمال دنیوی را از موانع رسیدن طلاب به هدف والایشان برشمرد و رسیدن طلاب به اخلاص را منوط به زدودن موانع و حجاب‌ها دانست و تصریح کرد: زمانی که انسان به هدف مورد نظرش اعتقاد و باور داشته باشد، شوق و رغبت به علم داشته باشد و همچنین تمرین و ممارست برای غلبه با هوای نفس کند انسان مخلصی خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.