قدس آنلاین: کودکان در مدارس قرآنی علاوه برآنکه روال عادی تحصیل را طی‌ می‌کنند، همزمان در محیطی سالم و پر از انرژی می‌توانند با سرعت قابل توجهی به حفظ قرآن کریم مشغول شوند.

بهترین روش برای تربیت قرآنی کودکان!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از رسا، عصر دوشنبه جمعی از مسؤولان کشور عراق از جمله ناطق الزرکانی دبیرکل اتحادیه انجمن‌های قرآنی عراق، حجت الاسلام و المسلمین عدنان صالحی رئیس شورای عالی قرآن بصره و سیدجمیل الزامی مسئول روابط عمومی اتحادیه‌های قرآنی بصره با حضور در دفتر مرکزی جامعه القرآن الکریم با حجت الاسلام سید محمدمهدی طباطبایی مدیر جامعه‌القرآن دیدار و گفت‌وگو کردند.

مدیر جامعه‌القرآن در این دیدار به شرح و توضیح کمیت وکیفیت حفظ قرآن کریم توسط محمدحسین طباطبایی پرداخت و ابراز داشت: دوستان محمدحسین روزانه دو خط از قرآن کریم حفظ می‌کردند اما او با آنکه دو سال بیشتر نداشت روزانه به حفظ یک صفحه مشغول می‌شد.

وی‌ادامه داد: سیدمحمدحسین همزمان با حفظ آیات نورانی قرآن کریم، اصول کافی و دیوان اشعار فارسی و عربی را نیز ازبر می‌کرد به طوری که در پنج‌سالگی حافظ کل قرآن کریم شد.

حجت الاسلام طباطبائی از حیرت و تعجب مسلمانان درباره فرزندش سخن به میان آورد و یادآور شد: در آن زمان در میان شیعیان سابقه‌ای نداشت کودکی پنج ساله بتواند حافظ کلام الله شود و همین مسئله تعجب شیعیان را برمی‌انگیخت که در نهایت منجر به دعوت وی به کشورهای مختلف عربی، اروپایی، آسیایی و آفریقایی شد تا او را از نزدیک مشاهده کنند.

مدیر جامعه‌القرآن از خصائل و ویژگی‌هایی که همواره از کودکی با سیدمحمد حسین بود را مطرح و خاطرنشان کرد: شوق،‌ علاقه و رغبت به سخنرانی کردن از کودکی در سرشت و طینت او موج می‌زد تا آنجایی که در سه سالگی پای میکروفون می‌نشست و با زبان کودکی از کرامات اهل‌بیت(ع) سخن می‌گفت و در همین راستا زمانی که آیت‌الله گلپایگانی دیده از جهان فروبست، او در مجلس ختم به سخنرانی پرداخت.

وی اضافه کرد: مردم پس از مشاهده کودک پنج‌ساله‌ای که توانسته بود قرآن کریم را حفظ کند، از کمیت و کیفیت مراحل حفظ سوال می‌کردند که آیا محمدحسین نخبه است یا از روش و سبک خاصی استفاده شده است که در پاسخ گفتم: کودکان دیگری نیز می‌توانند حافظ قرآن کریم شوند منتها امکانات این کار را ندارم لذا اگر امکاناتی تهیه شود می‌توانم هزاران کودک را مانند فرزندم تربیت کنم.

حجت‌الاسلام طباطبائی بیان داشت: با مشاهده شوق و اشتیاق و نیازهای فراوان جامعه، فعالیت‌های گسترده قرآنی با وجود مشکلات و موانع مالی آغاز شد تا اینکه یک خیر با تهیه دو مکان به این حرکت سرعت بخشید به گونه‌ای که مؤسسه جامعه‌القرآن اکنون 800 شعبه فعال و هزاران کارمند در سراسر کشور و خارج از کشور دارد.

وی ساخت مدرسه‌های قرآنی را از بهترین شیوه‌های آموزشی و پرورشی برای کودکان برشمرد و تأکید کرد: کودکان در مدارس قرآنی علاوه برآنکه روال عادی تحصیل را طی‌ می‌کنند، همزمان در محیطی سالم و پر از انرژی می‌توانند با سرعت قابل توجهی به حفظ قرآن کریم مشغول شوند.

مدیر مؤسسه جامعه‌القرآن به نقش ویژه اولیا در تحصیل و تهذیب کودکان اشاره و تصریح کرد: اگر پدران و مادران اهل قرآن و علم و عمل باشند می‌توانند فرزندان صالحی را تربیت کنند.

وی وجود استاد قرآن و اخلاق در کنار کودکان حافظ را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در روایات وجود دارد که ائمه اطهار(ع) به ویژه امام حسین(ع) با آنکه خود قرآن ناطق و اهل فن بودند کودکان خود را نزد مربی قرآن و اخلاق می‌بردند لذا خانواده‌ها هر چند اهل مطالعه و حفظ قرآن هم که باشند بازهم نیازمند استادی ماهر و دلسوزی هستند تا همواره با کودکان همراه باشد و آداب و اخلاق نیکو را به آنها آموزش دهد.

حجت الاسلام طباطبایی پیگیری و پشتکار خانواده‌ها را از مهمترین عوامل در حافظ شدن کودکان برشمرد و تأکید کرد: پیگیری و پشتکار خانواده‌ها در تحقق این امر مهم ضروری به نظر می‌رسد لذا اینگونه نباشد که خانواده‌ها در ابتدای راه همراه فرزندانشان باشند اما پس از گذشت مدتی او را رها کنند چرا که کودکان از آنکه خانواده‌هایشان در کنارشان باشد احساس خرسندی می‌کنند و از حفظ قرآن کریم لذت می‌برند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.