۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 458555

قدس آنلاین: در این آیه از قرآن به مسأله تدبر در قرآن اشاره شده و به کسانی که در قرآن تدبر نمی کنند حرف بسیار سنگینی می زند، در این آیه شریفه گفته شده اگر در قرآن تدبر نکنید به عقاب منحصر به فردی دچار می شوید.

چرا دل انسان قفل می شود؟!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از رسا، حضرت آیت الله حسین مظاهری صبح امروز در سلسله جلسات تفسیر قرآن که هر روز صبح در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار می شود، گفت: در سخت ترین شرایط از خواندن قرآن غافل نشوید.

وی در پایان دوره دوم تفسیر قرآن افزود: الحمد لله در این مدت بیست سالی که با شما بودم دو بار قرآن را تفسیر شد و الآن از هر کجای قرآن از شما سؤال کنند باید بتوانید تفسیر کنید، الحمد لله هر روز بعد از نماز جماعت صبح قرآن خواندیم، یاد گرفتیم و انشاء الله عمل کردیم.

رییس حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: انشاء الله قرار است دور سوم تفسیر قرآن را شروع کنیم و از خداوند می خواهم که به همه ما عمر و همت بدهد تا بتوانیم این دور سوم را هم با پایان برسانیم، یک توفیق خاصی می خواهد فهم و درک قرآن که آن را هم از خداوند برای خودم و شما طلب می کنم.

استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه با اشاره به آیه بیستم سوره مزمل که می فرماید «فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ أَنْ سَیَکُونُ مِنْکُمْ مَرْضَی وَآخَرُونَ یَضْرِبُونَ فِی الأرْضِ یَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَآخَرُونَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنْهُ» ابراز داشت: در آیات پایانی سوره مبارکه مزمل تأکیدات بسیار عجیب و بی نظیری بر مسأله خواندن قرآن وارد شده است، خداوند در مرتبه اول از انسان می خواهد تا آن جا که می تواند قرآن بخواند.

وی ادامه داد: در مرتبه دوم از انسان می خواهد در شرایطی که وقت کافی ندارد و کاملاً مشغول است از قرآن خواندن غافل نشود و تا آن جا که می تواند قرآن بخواند و در مرتبه سوم کار را بالاتر می برد و می گوید حتی در میدان جنگ که در معرض کشته شدن قرار دارید، از قرآن خواندن غافل نشوید و تا آن جا که می توانید قرآن بخوانید.

حضرت آیت الله مظاهری افزود: تأکیدات این آیات شریفه به خاطر توجه به معنا و محتوای آیات قرآن نیست و صرفاً از انسان می خواهد که قرآن بخواند، در این آیه از انسان فقط درخواست شده که در سخت ترین شرایط قرآن بخواند و از خواندن قرآن غافل نشود.

رییس حوزه علمیه اصفهان با توجه به آیه بیست و چهارم از سوره محمد که می فرماید «أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَیٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا» تشریح کرد: در این آیه از قرآن به مسأله تدبر در قرآن اشاره شده و به کسانی که در قرآن تدبر نمی کنند حرف بسیار سنگینی می زند، در این آیه شریفه گفته شده اگر در قرآن تدبر نکنید به عقاب منحصر به فردی دچار می شوید.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: این عقاب منحصر به فرد، قفل شدن دل افراد است، قرآن می گوید قفل بدبختی بر دل شما زده شده است اگر در قرآن تدبر نکنید، از این آیه می فهمیم که تدبر در قرآن واجب است و همه ما باید به جایی برسیم که قرآن را تفسیر کنیم، برسیم به آن جا که آیه ای نخوانیم مگر این که معنای آن آیه را درک کنیم.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.