قدس آنلاین: آیت‌الله‎‌ محمدی ری شهری کنترل خشم و عصبانیت را مقدمه عدالت دانست، بیان داشت: برخی از لغویون معنای کظم غیظ را در غضب و خشم تعریف کرده‌اند و برخی دیگر مانند ریاض السالکین بین غیظ و غضب تفاوت قائل شده و غضب را ضد الرضا نامیده‌اند، یعنی اگر انسان خشنود نبود غضبناک نامیده می‌شود و غیظ را به معنای هیجانی که انسان در اثر تکرار ناراحتی پیدا می‌کند تعریف می‌شود.

از درخواست های اصلی امام سجاد(ع) در دعای مکارم الاخلاق

به گزارش قدس آنلاین به نقل از رسا، آیت‌الله ‎‌محمدی ری شهری، نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در درس خارج فقه که در مدرسه علمیه همین آستان برگزار شد، اظهار داشت: یکی دیگر از درخواستهای امام سجاد(ع) در دعای نورانی مکارم الاخلاق؛ توفیق برای «کظم غیظ »است.

وی افزود: درخواست قبلی امام سجاد(ع) بسط العدل بود بسط العدل شامل همه عناوینی که بعد از این فراز از دعای مکارم الاخلاق می‌آید را شامل می‌شود.

آیت‌الله‎‌ محمدی ری شهری کنترل خشم و عصبانیت را مقدمه عدالت دانست، بیان داشت: برخی از لغویون معنای کظم غیظ را در غضب و خشم تعریف کرده‌اند و برخی دیگر مانند ریاض السالکین بین غیظ و غضب تفاوت قائل شده و غضب را ضد الرضا نامیده‌اند، یعنی اگر انسان خشنود نبود غضبناک نامیده می‌شود و غیظ را به معنای هیجانی که انسان در اثر تکرار ناراحتی پیدا می‌کند تعریف می‌شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: برخی دیگر غیظ را شدت عصبانیت دانسته‌اند، به همین سبب در قرآن کریم غیظ در این معنا به خداوند نسبت داده نشده ولی غضب به این معنا در قرآن به کار رفته و مجازات معنا می‌شود یعنی اگر خدا از کسی ناراحت باشد او را عقاب می‌کند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان اینکه کظم غیظ به معنای فرو بردن خشم است، ابراز کرد: کسی که خشم خود را کنترل کند و کاری انجام ندهد که نشان از غضب باشد دارای صفت کظم غیظ و مورد مدح قرآن کریم است.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه اگر انسان بخواهد عدالت بورزد نباید خشم به او مستولی شود، گفت: نخستین مقدمات عدالت خشمگین نشدن است انسانی که عصبانی می‌شود کارهایی انجام می‌دهد که ظلم به شمار می‌رود و انحراف از عدل است.

وی افزود: پیامبر(ص) فرمودند: سه چیز انسان را نجات می‌دهد؛ نخست عدالت را رعایت کند و خشود باشد و عصبانی نشود.

آیت‌الله‎‌ محمدی ری شهری در پایان خاطرنشان کرد: اگر انسان در حالت عصبانیت سخن خود را کنترل کند و غیبت و تهمت نزند مهم است. در روایت است که خداوند از پنهان و آشکار انسانها خبر دارد؛ مقصود از عدل و رضا آن است که انسان در حات غضب بتواند خودش را کنترل کند و این نشانه عدل است.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.