دکتر عباس نصیری فرد

ایرانی ها به لحاظ فراگیری استفاده از فضای مجازی رتبه اول دنیا را دارند. چرا که متوسط استفاده از فضای مجازی در کشورهای دنیا 42 در صد است اما در ایران 82 در صد است. یعنی با احتساب جمعیت 75 میلیونی قریب 45 میلیون نفر از فضای مجازی استفاده می کنند.

ممکن است گفته شود فضای مجازی از ثمرات پیشرفت و توسعه فناوری است که امروزه در خدمت بشریت است لذا هر کشوری بیشتر از آن استفاده نماید توسعه یافته تر و مردمش نگاه فناورانه تر در زندگی دارند. اما این همه ماجرا نیست چرا که نوع استفاده از فضای مجازی مهم است نه صرف استفاده از آن، زیرا کشورهای پیشرو و پیشرفته صنعتی جهان که خود خالق فضای مجازی هستند به لحاظ میزان فرا گیری استفاده از فضای مجازی رتبه پایین تری از ما دارند. اما به لحاظ نوع استفاده و کیفت بهره وری از فضای مجازی رتبه بالاتری از ما دارند.

در فرهنگ ایرانی خانواده نقش زیادی در تبادل آرا و افکار جمعی دارد و به جهت نقش تاثیر گذار اعضای خانواده بر همدیگر عناصر و پدیده های جدید الورود خیلی سریع گسترش می یابد. لذا نقل جذابیت های فضای مجازی برای همدیگر در درون خانواده یکی دیگر از عوامل تشویق کننده افراد برای ورود به فضای مجازی می شود.

فضای مجازی به جهت برخورداری ازقابلیت عدم تشخیص واقعیت افراد و فعالیت با اسم های غیر واقعی عامل دیگری است که مردم با احساس امنیت کامل می توانند حرفهایی که در فضای واقعی نمی توانند و یا نمی خواهند بیان کنند آنجا راحت بیان می کنند لذا کشش به سمت این فضا فراگیر می شود.

مردم ایران دارای روحیه رودرباستی نسبت به همدیگر هستند لذا برخی حرفها را که رودرو نمی توانند بیان کنند در فضای مجازی راحت بیان می کنند و حتی برخی مواقع دو نفر که در کنار هم حضور دارند و می توانند صحبت کنند همدیگر را به فضای مجازی دعوت می کنند تا آنجا با هم حرف بزنند چرا که آنجا راحت و بدون رو درباستی صحبت می کنند.

درایران ضمن استفاده افراطی از فضای مجازی متاسفانه بیشتر مواقع از این فضا به صورت غیر سالم و انحرافی استفاده  می شود بگونه ای که طبق آمار های جهانی بعد از پاکستان ایران بیشترین استفاده ناصحیح از فضای مجازی خصوصا سایت های اینترنتی را دارد که این موضوع با فرهنگ ایرانی اسلامی هیچ تناسبی ندارد. لذا از عوامل دیگر استفاده افراطی جوانان از فضای مجازی در ایران پاسخ یابی برای نیازهای غریزی خود در فضای مجازی است که متاسفانه  رویه رو به گسترش است.

سرگردانی در اوقات فراغت یکی دیگر از عوامل حضور مردم در فضای مجاز است که این روند بیشتر به صورت پرسه زنی های بی هدف صورت می پذیرد و طبق آمارهای رسمی خیلی از مخاطبین با همین هدف یعنی پر کردن اوقات بیکاری به فضای مجازی وارد می شوند که آسیب این نوع حضور بسیار فزاینده است زیرا کسی که بی هدف در فضای مجازی به گشت و گذار می پردازد به همه جا سرک می کشد و بر همین اساس هر خطری او را تهدید می کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.