طبق گزارش یک کمپین خلع سلاح هسته‌ای، کاروان نظامی حامل تسلیحات هسته‌ای در طول مسیر حمل و نقل خود از شهرهای بریتانیا در طول ۱۶ سال گذشته با ۱۸۰ سانحه و حادثه ناگوار شامل تصادف، خرابی و نقص فنی در ترمز رو به رو شده‌اند.

۱۸۰ سانحه در طول ۱۶ سال برای کاروان‌های حامل سلاح‌های هسته‌ای

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا ، این حوادث که بر اساس گزارش‌های رسمی تحت سند آزادی اطلاعات منتشر شده شامل نشت سوخت، ‌جوش آوردن موتور، مشکلات کلاج و دیگر نقص‌های فنی در این کاروان‌ها می‌شود.

طبق این گزارش، این کاروان‌ها در دیگر زمان‌ها مسیر اشتباه رفته‌اند، منحرف شده‌اند و ارتباطات خود با فرماندهان را از دست داده‌اند؛  میزان این حوادث در سالهای اخیر افزایش یافته و در سه سال گذشته ۴۳ حادثه رخ داده است.

کمپین بین‌المللی انهدام تسلیحات هسته‌ای در گزارش خود که روز چهارشنبه منتشر شد هشدار داد که حوادث جدی می‌تواند مواد رادیواکتیو در شهرها منتشر و جوامع را آلوده کند و خطرات بروز سرطان را افزایش دهد.

این کاروان ها از میان شهرهای بزرگ و کوچک بین اسکاتلند و جنوب انگلیس عبور می‌کنند. با این حال نظرسنجی صورت گرفته از سوی کمپین بین‌المللی انهدام تسلیحات هسته‌ای نشان می‌دهد که تقریبا دو سوم افرادی که به سن قانونی رسیده‌اند، نمی‌دانستند که ارتش، کلاهک‌های هسته‌ای را در جاده های بریتانیا انتقال می‌دهد که فعالان را ترغیب می‌کند تا استدلال کنند که اعضای جامعه نسبت به خطراتی که این کاروان‌ها به وجود می‌آوردند اعلام رضایت نکرده‌اند، طبق اطلاعات وزارت دفاع، بریتانیا مواد تسلیحات هسته‌ای از طریق زمینی یا هوایی از ۱۲۲ منطقه محلی در بریتانیا شامل مناطق پرجمعیت مانند برسیتول بیرمنگام، کاردیف، ادینبورگ، ‌گلاسگو، لیذر، لیورپول، شفیلد، منچستر و نیوکاسل عبور می‌کنند.

یک سخنگوی وزارت دفاع در این باره گفت: انتقال مواد هسته‌ای دفاعی طبق بالاترین استانداردها و مطابق مقررات ایمنی شدید انجام می‌شود و همه حوادث فعالیتی یا مهندسی که گزارش می‌شوند جزیی هستند. در طول ۵۰ سال انتقال مواد هسته‌ای دفاعی دربریتانیا هرگز حادثه ای که خطر تشعشعات رادیواکتیو را در جامعه یا محیط زیست به وجود آورد، ‌ رخ نداده است.

حرکت این کاروان ها ضروری است زیرا لازم است تسلیحات هسته‌ای بریتانیا دوره ای به برگفیلد بازگردانده شوند تا بتوان آن‌ها را یا نوسازی یا از رده خارج کرد.

مت هاوکینز سخنگوی کمپین بین‌المللی انهدام تسلیحات هسته‌ای گفت این گزارش تصویری رعب آور از خطرات بزرگی که این کاروان های هسته‌ای اعمال می‌کنند به تصویر می کشد. تسلیحات هسته‌ای تنها برای جان ها خطر آفرین است و همه ما را در معرض خطر نشت تشعشعات یا حمله تروریست‌ها به یکی از این کاروان ها قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.