۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 458697

قالت فاطمه علیها السلام: فما جعل الله لاحد بعد غدیر خم من حجة و لا عذر؛ خداوند بعد از واقعه غدیر خم هیچ عذر و بهانه ای را برای سرپیچی از فرمان پیامبر برای کسی قرار نداد.

معرفی کتاب الغدیر

نام کتاب:  الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب

موضوع: کلام

زبان: عربی و ترجمه شده به فارسی 

تعداد جلد: 22

ناشر: بنیاد بعثت

مکان چاپ: تهران

 الغدیر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تبیان ، غدیر همان برکه و گودال آبی است که در سرزمین موسوم به خم نزدیک منطقه جحفه واقع است، و پیامبر گرامی اسلام هنگام بازگشت از حجة الوداع مردم را در آنجا متوقف ساخت تا پیام الهی« یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک» را برای مردم اعلام دارد. 

 تنوع مطلب این کتاب مجموعه بی مانندی است شامل فنون مختلف، رموز دانش ها، دقائق تاریخ و شرح حال مردانی نامی، شاید بگوئیم یکی از بزرگ ترین کتاب های دائره المعارفی است که مشتمل بر بسیاری از آراء و نظرات متقن و مستدل دینی است. و اگرچه هدف اصلی واولیه آن اثبات حدیث شریف غدیر و تواتر آن بوده ولی در عین حال هر آنچه را که برای امت اسلامی حائز اهمیت می دانسته در این کتاب جمع آوری نموده است.
 عالم جلیل القدر مرحوم میرزا محمّد علی اورد آبادی اعلی اللّه مقامه الشریف در مقاله ای تحت عنوان( بین الحقایق و الاوهام) که در ابتدای جلد سوم« الغدیر» نسخه قدیمی درج گردیده و دقایق فصاحت و بلاغت از مضامین آن آشکار است به این نکته با بیانی زیبا اشاره فرموده که بخشی از ترجمه آن اینچنین است:
« هر که در اولین وهله نام این کتاب ( الغدیر) را بشنود گمان خواهد نمود که این کتاب فقط شامل موضوعی است که بدان نامیده شده: ولی پس از ورود باین منبع گوارا خواهد یافت که در آن. پیرامون بسیاری از دلائل و براهین امامت گفتگو و کاوش و بررسی شده و با بیان مستدلّ آن تمام خار و خاشاک های اشکالات از جلو راه سالکین طریق حق زدوده گشته و سخنان ناروا و دردناک که پیوسته موجب شکاف و باعث اختلاف بین ملل مسلمان گردیده همه را ابطال و آنچه نیات سوء و کینه توزیها و عوامل بنیان کن در این میان بوده همه را نابود ساخته و نسبت های ناروا و ننگینی که از قدیم الایام قلمهای خائن و مزدور به پیروان اهل بیت پیغمبر صلّی اللّه علیه و آله چسبانیده اند همه را از میان برداشته و ملت خود را از آن افتراها مبرّا نموده بطوریکه دیگر مجال و فرصت و دست آویزی برای سود طلبان و ماجرا- جویان و خرافات منفورشان که بمنظور تفرقه میان امت اسلامی و دامن زدن اختلاف و دشمنی بکار می بردند باقی نگذارده است».

قالت فاطمه علیها السلام: فما جعل الله لاحد بعد غدیر خم من حجة و لا عذر؛ خداوند بعد از واقعه غدیر خم هیچ عذر و بهانه ای را برای سرپیچی از فرمان پیامبر برای کسی قرار نداد.

 و نیز در تقریظی که به قلم آقای سید عبد المهدی منتفکی به رشته تحریر در آمده و در ابتدای جلد هشتم کتاب چاپ شده می فرماید:
 هر روز صدها کتب و نشریات از چاپخانها بیرون آمده و در دسترس ارباب مطالعه قرار گرفته. ولی: بسیار کم است نشریه و کتابی که مقصود خواننده را در برداشته و از هر حیث و هر جهة اطمینان و میل ارباب مطالعه را تأمین نماید! این کتاب، مجموعه عظیم و گرانبهائی است که از هر حیث جامع و کامل است، و بمانند چراغ روشنی بخش و راهنمای حساسی است برای اهل بینش و کمال، این کتاب بالاتر از آنست که ارزشی برای آن تعیین و یا وزن واقعی آن با مقیاس ها سنجیده شود! این مجموعه با کیفیت مخصوص بخود بر هر نسبتی فزونی دارد و اثر و فایده آن از هر نظر بر هر مقیاسی غلبه مینماید! در خور اعجاب و شگفتی نیست! چه؟! این کتاب تراوشی از افکار یک شخصیتی است که دریائی انباشته از علوم معقول و منقول است. این کتاب از نتایج قریحه فروزانی است که بدانشمند بزرگوار ما آقای شیخ عبد الحسین( ابن) احمدامینی اعطاء شده خداوند عمر او را دراز و ما را از آثار گرانبهای او بهرمند فرماید.


منابع: 
(1).غدیر، علامه امینی(ره) 
(2).نرم افزار جامع نورالولایة

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.