قدس آنلاین – سبزوار : معاون دفتر فرهنگی - اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: آیین های بومی و محلی مهمترین گنجینه فرهنگی در روستاها است و مسئولان مرتبط با این حوزه باید زمینه رشد و گسترش این آیین ها را فراهم کنند.

آیین های بومی و محلی مهمترین گنجینه فرهنگی در روستاها است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از سبزوار رضا برزگر در مراسم معنوی شال گذاری سادات روستای پادر از توابع بخش ششتمد شهرستان سبزواربا بیان اینکه الگو سازی فرهنگ کار و تلاش، آداب، سنن، آیین ها و ظرفیت های تاریخی و گردشگری در روستا از برنامه های این معاونت می باشد افزود: نشست های مشترک با 16 دستگاه اجرایی مرتبط با حوزه فرهنگی و اجتماعی در روستاها برگزار شده که زمینه برای توزیع هماهنگ، متمرکز و عادلانه امکانات و اعتبارات در روستاها فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه روستاها و مناطق محروم از توانمندی و ظرفیت مناسب برای ایجاد اشتغال پایدار برخوردار هستند تصریح کرد : دولت در جهت تقویت آنها تسهیلات بانکی مورد نیاز را اختصاص داده است.

برزگر گسترش فرهنگ مشارکت و تشکیل تعاونی های روستایی در راستای اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی در روستاها را از دیگر اقدامات دولت در این زمینه برشمرد .

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی هم نیز از خشونت و اعتیاد به عنوان مهمترین آسیب های اجتماعی در استان یاد کرد و اظهار داشت : برای کنترل آنها باید به سوی تقویت روحیه نشاط و شادی در جامعه رفت.

سید کمال الدین حسینی با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون 14 تشکل مردم نهاد فرهنگی و اجتماعی در سطح روستاهای این استان مجوز فعالیت دریافت کرده اند یادآورشد : هم اکنون 846 تشکل مردم نهاد در سطح استان خراسان رضوی فعالیت دارند و مهمترین رویکرد دولت در سال 95 افزایش سازمان های مردم نهاد براساس معیارها و شاخص های کیفی است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار نیز گفت: قدمت جشن شال گذاری سادات در روستای پادر 700 سال است و در آن سادات علوی، رضوی و حسینی کلاه مشکی و شال سبزی را به یکدیگر هدیه می کنند.

محمد علی آبادی با اشاره به ایجاد دبیرخانه دائمی عیدانه روستایی در راستای برگزاری آیین ها و جشن های این منطقه ها در شهرستان سبزوار خاطر نشان کرد : منقبت خوانی، اجرای نمایش های محلی اسب چوبی و تعزیه، برپایی نمایشگاه های صنایع دستی و توانمندی روستائیان از دیگر برنامه های اجرایی در حاشیه این جشن ابود .

وی در عین حال اضافه کرد: جهت تقویت فرهنگ مطالعه در این روستا 25 میلیون ریال اعتبار در قالب خرید کتاب به کتابخانه این روستا اهدا می شود. /  انتهای پیام  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.