مقاومت در برابر فرهنگ غربی؛ مصداق بارز جهاد کبیر

از منظر فرهنگ اسلامی سه نوع جهاد وجود دارد، که در آن روایت معروف رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) به دو نوع جهاد اصغر و جهاد اکبر اشاره شده است.
در آیه 52 سوره مبارکه فرقان نیز بر لزوم پیروی نکردن از کافران و جهاد کبیر اشاره شده که رهبر معظم انقلاب در سال جاری دو بار به تشریح معنا و مفهوم آن پرداختند؛ یک بار در جمع پاسداران در دانشگاه امام حسین(علیه السلام) و بار دیگر در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری با ایشان.
معنای جهاد اصغر کاملاً مشخص است که منظور جهاد با دشمنان دین خداست که امروز در رأس نظام سلطه جهانی، آمریکای جنایتکار و رژیم صهیونیستی غاصب و مزدوران منطقه ای آن‌ها بویژه داعش قرار دارند.
در نتیجه سلاحی که در این جهاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، همین تسلیحات نظامی و جنگی مانند موشک، تفنگ، بمب، تانک و... است.
جهاد اکبر نیز بنابر تصریح رسول الله(صلی الله علیه و آله) جهاد با هوای نفس است که البته مبارزه با خواسته‌های نفسانی و سرکوب شیطان خبیث درونی کاری بس دشوار است و هدف از این جهاد، حفظ ایمان و عقاید و در حقیقت تقویت بُعد اخلاص است.
سلاح این جهاد نیز بندگی خدا، توکل همیشگی بر او و به کارگیری دستورهای پروردگار و عمل به قوانین و احکام الهی و قرآن کریم است.
جهاد نوع سوم «جهاد کبیر» است که برابر تفسیر مشهور مفسران در آیه 52 سوره فرقان، همان جهاد علمی، فرهنگی و اعتقادی است و میدان این جهاد، فضاهای علمی، دانشگاهی، حوزوی و... است و هدف از آن نیز در نهایت صیانت از فرهنگ اسلام، دفاع از باورهای دینی و نیز ترویج سبک زندگی اسلامی می‌باشد.
با این توضیح مشخص است که افسران این جبهه، علما، فقها، اندیشمندان و دانشمندان متعهد اسلامی هستند و سلاح آن‌ها در این عرصه تکیه بر قرآن، کلام و سیره و سنت پیامبر(صلی الله علیه و آله) و اهل بیت(علیهم السلام) است.
در واقع با توجه به آیه 52 سوره فرقان متوجه می‌شویم، منظور از جهاد کبیر امت بزرگ اسلامی در برابر کفار این است که از فرهنگ و روش و سبک زندگی آن‌ها پیروی نکنیم و در برابر فرهنگ مهاجم غربی و شرقی، مرعوب و منفعل نشویم.
یکی از بزرگ‌ترین آفت‌ها و خطرات در این جبهه جنگ، آن است که ما در برابر غرب و داشته‌های آن‌ها دچار خودباختگی و خود کم بینی شویم و حال آنکه اگر مسلمین خود را باور داشته و بر تلاش و کوشش خود در سایه تقویت معنویت و اعتقاد به کمک الهی بیفزایند، بی‌تردید موفقیت و نصرت برای آن‌ها خواهد بود؛ بخصوص در عرصه فرهنگی اگر بر فرهنگ غنی، عمیق، آسمانی، عقلانی، انسانی و اسلامی خود تکیه کنیم و پیش از هر چیز به آن باور راسخ داشته باشیم، می‌توانیم در این جدال نفسگیر بر همه فرهنگ‌ها غلبه یابیم و مفهوم جهاد کبیر این است که در برابر بیگانگان که مجد و عظمت اسلام و مسلمین را نمی خواهند، اولاً منفعل و خودباخته نشده و ثانیاً با مجاهدت و فداکاری، زمینه اعتلای جبهه حق را فراهم کنیم.
حقیقت جهاد کبیر آن است که مسلمین خود را باور کنند و به قدرت و توان خود ایمان داشته باشند و از قدرت‌های پوشالی دشمنان بیم و ترس به خود راه ندهند، چه آنکه بر اساس آیه نورانی کلام وحی، همانا منزلگاه دشمن همچون خانه عنکبوت است که از سست ترین خانه‌ها و بنیادهاست.
امید آنکه در پرتو اتکال بر پروردگار، استعانت از ائمه اطهار(علیهم السلام) و نیز پیروی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب و علمای بزرگوار بتوانیم در این جهاد فرهنگی و جهاد کبیر، موفق بوده و در مسیر حل معضلات فرهنگی امروز جامعه گام‌های جدی‌تری برداریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.