تولیت آستان قدس رضوی گفت: فقهای جامع الشرایط مسئول هدایت بشر در زمان غیبت هستند.

فقهای جامع الشرایط مسئول هدایت بشر در زمان غیبت هستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان، حجت السلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در مراسم معمم شدن 100 طلبه حوزه علمیه خراسان، ضمن تبریک عید سعید غدیر خم و تزین‌ طلاب‌ به‌ لباس‌ روحانیت‌، به نعمات بی‌شمار الهی اشاره و با بیان اینکه تمام عالم سرشار از نعم پروردگار متعال است اظهار داشت: خداوند متعال نعمت‌های بسیاری را به انسان عنایت کرده و برای هیچ یک از آنها منتی بر انسان نگذاشته و بشر را نیز از منت‌گذاری نهی کرده بجز دو نعمت که در قرآن توأم با منت بیان شده است.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، نعمت‌های «رسالت» و «ولایت» را دو نعمت بزرگ الهی خواند که توام با منت در قرآن بیان شده و ابراز داشت: خداوند بر مومنین برای رسالت به ویژه رسالت ختمیه منت گذاشت و این منت برای هدایت انسان هاست که با ولایت تکمیل شده است.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه هیچ نعمتی از نعمت‌های الهی که به بندگان داده شده به عظمت نعمت ولایت نمی‌رسد، تصریح کرد: نعمت جامع بین رسالت و امامت، «ولایت» است. بدین معنا که هیچ نعمتی بر بندگان خدا از نعمت ولایت عظیم تر نیست و اگر همه نعمت‌هایی که خداوند برای انسان‌ها آورده است متعلق به انسان بود، اما نعمت ولایت را نداشت، آنگاه زندگی انسانی با حیوانی هیچ تفاوتی نداشت.
وی افزود: اگر ولی و حجت خدا در این عالم نبود و به نوعی ولایت الهیه وجود نداشت، تنها نظام تشریعی جهان به هم نمی‌ریخت، بلکه نظام تکوین هم مختل می‌شود. خورشید نیز نورانیتش را از ولایت حجت خدا می‌گیرد. بر اساس آیات قرآن و روایات، اعتقاد و باور ما بر این است که اولین موجودی که در این عالم خلق شد حجت خدا بود و آخرین موجودی که از این عالم رخت برمی‌خواهد بست نیز حجت خداوند خواهد بود.
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به وظیفه و مسئولیت مظاعف روحانیت در قبال امت اسلام اشاره و تصریح کرد: امروز پس از رسالت ختمیه و بعد از آغاز غیبت کبری، مسئولیت هدایت بر عهده فقهای جامع الشرایط است و این منصب و کسوت روحانیت قداستی دارد که آن را از ذات پروردگار متعال و آموزه‌های دین الهی می‌گیرد.
وی در ادامه اهمیت‌ پرداختن‌ به‌ خودسازی‌ معنوی‌ را برای طلاب یادآور شد و خطاب به آنان گفت: کسوت مقدس روحانیت، الزاماتی دارد که شما باید به آن ها، پایبند باشید. این لباس پوشش تقوای الهی است که باید در راس آن خشیت از خداوند متعال باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری تفاوت بین روحانیت و دیگر معلمان جهان را تفاوت میان سیاقت و قیادت خواند و با بیان اینکه امروز «تعلیم» و «تعدیل» دو میثاقی است که علما با خداوند متعال دارند تا جامعه اسلامی را به سمت ربانی شدن سوق دهند، بیان کرد: در سخنان امیرالمومنین علی علیه السلام، بر تعلیم و تعدیل تاکید شده که براساس پیام تعلیم باید به تعلیم نفوس مستعده پرداخت و در بحث تعدیل نیز مبارزه با ظلم و فساد منظور است.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در پایان سخنان خود به رسالت‌های اصلی روحانیون و طلاب اشاره و آنان را به‌ تلاش‌ هر چه‌ بیشتر در راه‌ کسب‌ علم‌ به‌ عنوان‌ بزرگترین‌ ارزش‌ها سفارش‌ و عنوان کرد: سرمایه‌ روحانیت‌، علم‌، تقوا، معرفت‌ الهی‌، توسل‌ و تضرع‌ در پیشگاه پروردگار متعال است‌ و این‌ سرمایه‌ باید در خدمت‌ اعتلای‌ روزافزون‌ اسلام‌ و کار هر چه‌ بیشتر برای‌ مردم‌ و کسب‌ رضای‌ خدا قرار گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.