قدس آنلاین/ فاطمه معتمدی: امام جمعه جغتای با بیان اینکه این شهرستان درغربی ترین نقطه خراسان رضوی و در فاصله 350 کیلومتری تا مشهد قرار دارد،اظهار داشت:عمده مشکلات شهرستان جغتای به کم توجهی مسوولان بر می گردد.چند سال است که جغتای به شهرستان تبدیل شده است اما به جرات می توان گفت هنوز اداراتی که پس از شهرستان شدن در جغتای مستقر شدند فاقد ساختمان ملکی هستند.

مسوولان بی توجهند،جاده مرگ همچنان قربانی می گرد

 استقرار ادارات در منازل مسکونی استیجاری

حجه الاسلام و المسلمین موحدی پور در گفت و گو با خبرنگار ما افزود:این ادارات در منازل مسکونی استیجاری ودر کوچه پس کوچه ها مستقرند این در حالی است همه  اداراتی مانند تعاون و ارشاد تحت نظارت وزارت خانه هستند و باید بودجه و ردیف مالی و ساختمان از خود داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه این ادارات فقط نام اداره را یدک می کشند،اضافه کرد:اداراتی مانند تبلیغات اسلامی فقط با یک کارمند دائر هستند و اداره فرهنگ و ارشاد نیز همان یک نیرو را هم ندارد بلکه کارمندی از اداره آموزش و پروش به صورت اضافه کار چند ساعت در هفته را دراداره  فرهنگ و ارشاد جغتای مشغول به کار است.

وی تصریح کرد:اگر با شهرستان شدن جغتای، احساس می شود ادارات باید مستقر شوند پس باید چارت تشکیلاتی،بودجه و اعتبار و کارمند و ساختمان نیز لحاظ شود نه اینکه اکنون به عنوان نمونه مراجعه کنندگان به تامین اجتماعی در جغتای برای انجام کارها به سبزوار ارجاع داده می شوند که در این صورت باید گفت شهرستان شدن جغتای جزء دردسر برای مردم چی دارد؟

خطیب جمعه جغتای در ادامه به مشکل جاده های این شهرستان اشاره کرد و افزود:درزمان گذشته توسط جهاد سازندگی سابق جاده روستایی درجه 3 احداث شدو از چهارراه برغمد تا خود جغتای حدود 40 کیلومتر کشیده شد.

موحدی پور با بیان اینکه این جاده بسیار پر پیچ و خم،کم عرض و پر تردد است،خاطر نشان کرد:این جاده اصلی شهرستان جغتای وتنها راه ارتباطی  با شهرستان با مرکز استان و سبزوارو جوین  است.

وی با اشاره به وجود کارخانه تولید سیمان با ظرفیت تولید روزانه 4 هزار تن اظهار داشت:بونکرهای حمل سیمان نیز در این محور کم عرض و پرپیچ و خم تردد می کند که گاهی 10 بونکر همزمان به ستون در این محور تردد که ترافیک شدیدی را به دلیل کم عرض بودن جاده و عدم امکان سبقت برای خودروهای دیگرایجاد می کند و بعضا نیز بونکرهایی که در دو جهت  جاده همزمان حرکت می کنند باید یکی از بونکر ها بایستد تا بونکر روبه رو حرکت کند.

 جاده مرگ

وی با اشاره به بروز تصادفات بسیار خطرناک در این محور خاطر نشان کرد: طی هفته جاری با بروز تصادفی در 7 تا 8 کیلومتری جغتای 5 نفر کشته شدند که اگر این جاده تعریض شود چنین حوادث تلخی بروز نمی کند.

وی آمار سالانه کشته ها در این محور را 18 تا 20 و حتی به قول یکی از مسوولان این شهرتان تا 27 نفر اعلام کرد و افزود:معتقدم این محور جاده مرگ است.

وی با اشاره به اینکه این جاده تنها راه ارتباطی جغتای با مشهد،سبزوار و جوین است،گفت:50 درصد این جاده مربوط به جغتای و مابقی مربوط به جوین است اما مسوولان جوین می گویند احتیاجی به این جاده ندارند لذا اعتبار برای تعریض اختصاص نمی دهند برای جغتای هم تاکید می شود از اعتبارات محلی هزینه شود درحالیکه به دلیل محور پرتردد بودن و اینکه اتوبوس های زاهدان از سمت شمال نیز از این جاده استفاده می کنند لذا توجه ویژه ای را می طلبد که باید مورد توجه مسوولان مسکن و شهرسازی باشد.

امام جمعه جغتای با اشاره به تاکید و سفارش چندین  باره خود به استاندار قدیم و جدید خراسان رضوی مبنی بر لزوم تعریض این محور اذعان داشت:ضرورت این کار نیزبارها  از طریق تریبون نماز جمعه اعلام شده است.

 پول نداریم کار نمی کنیم!!!

وی ادامه داد:در دادگستری به پیشنهاد دادستان جلسه ایی تحت عنوان پیشگیری از تلفات جاده ای دراین محور برگزارشد که در آن مسوولان مسکن و شهرسازی مدعی شدند بودجه و اعتبار ندارند ضمن اینکه این محور، جاده روستایی است و ترافیک سنگینی ندارد  و پول نداریم که کار کنیم.

موحدی پوراضافه کرد:حداقل انتظار می رود جاده جغتای جزء ماده 215و به عنوان جاده بین شهری در نظر گرفته شود واعتبارات ملی در نظر گرفته شود.تا زمانی که بودجه استانی در نظر گرفته شود هیچ بودجه ای برای این جاده لحاظ نخواهد شد چرا که می گویند جاده روستایی و درجه سه است.

وی در بخش دیگر به بیان اینکه جغتای منطقه کشاورزی و در کار تولیداتی مانند گندم است،گفت:در سال جاری تاکنون 28 هزارتن گندم در جغتای در قالب خرید تضمینی در اختیار دولت قرار گرفت اما هنوز کشاورزان و گندم کاران پول خود را دریافت نکرند.

 عدم پرداخت کامل مطالبات گندمکاران

وی با اشاره به اینکه مسوولان فقط  پز تولید گندم و خوکفایی در این محصول را سر می دهند،گفت:اما از برج سه که گندم تحویل دولت شده است تنها بخشی از مطالبات گندمکاران پرداخت شده است.و این یکی دیگر از مشکلات این منطقه است.

 جریمه ها 50 تا 80 میلیونی

وی با اشاره به وجود 517 حلقه چاه عمیق در جغتای تصریح کرد:مسوولان در شرکت آب سبزوار با این ادعا که اضافه برداشت چاههای عمیق از سال 90 تا 95 محاسبه شده  مدعی است کشاورزان باید جریمه اضافه برداشت را پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه برای برخی از  چاه های  عمیق جریمه 50 تا 80 میلیون تومانی صادر شده است،خاطر نشان کرد:شرکت آب معتقد است کشاورزان حق برداشت اضافه نداشتند لذا باید جریمه پرداخت کنند.

وی اضافه کرد:از یک طرف پول گندم کاران پرداخت نشده است و از یک سوی دیگر شرکت آب تهدید می کند اگر بدهی اضافه برداشت پرداخت نشود و یا چکی مبنی بر پرداخت آن ارائه نشود آب را قطع و چاه موتور را خاموش می کند.

وی ادامه داد:در یکی از روستاهای جغتای ظرف یک هفته سه موتور آب را خاموش و طرف را مجبور به پرداخت جریمه های سنگین کردند.البته این امتیاز را نیز شرکت آب مدعی است که می تواند انجام دهد و آن اینکه  می تواند نصف مبلغ جریمه را ببخشد ولی مابقی باید به صورت نقد و یا چکی پرداخت شود.

 جریمه پاداش خودکفایی!!!

امام جمعه جغتای تصریح کرد:باید پرسید اولا بر اساس چه قانونی می توانند نصف این جریمه را ببخشند نکته قابل توجه دیگر اینکه تمام چاههای عمیق جغتای دارای پروانه از شرکت آب هستند و هیچ چاه عمیق فاقد پروانه و غیرقانونی نیست ضمن اینکه اگر بنا به جریمه بود باید در قالب دستورالعملی موضوع را اطلاع رسانی و به کشاورزان اعلام می شد که حق اضافه برداشت ندارند.

وی اضافه کرد: در جغتای به دلیل خشکسالی یک ماه بیشتر موتور چاهها روشن و آب برداشت شده است و کشاورزان کار کردند حالا چرا باید جریمه شوند آن هم جریمه 5 سال را باید یک جا محاسبه و از مردم بگیرند آیا این به عنوان پاداشی خودکفا کردن در بحث تولید گندم است.

وی اذعان داشت:کشاورزان دولت را در تولید گندم خودکفا و حالا باید جریمه این کار کردن و تلاش را بپردازند! 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.