کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه امروز دولت در نتیجه برجام در دوره «دیپلماسی خواهش» قرار گرفته است گفت: اگر برجام آفتاب تابان است پس بدعهدی طرف مقابل و انجام ندادن تعهداتش که رئیس جمهور از آن گلایه می‌کند چه معنی دارد.

نتیجه توافق هسته‌ای «دیپلماسی خواهش» بوده است / اگر برجام آفتاب تابان است گلایه روحانی پس چیست؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، فؤاد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا اظهار داشت: اینکه رئیس جمهور به نیویورک سفر کرده‌ اقدام خوبی است. چند روزی که در نیویورک اجلاس سالانه سازمان ملل برگزار می‌شود، رؤسای بسیاری از کشورها به آنجا می‌آیند و در نهایت امکان دیدار با بسیاری از این مقامات وجود دارد.

وی افزود: اگر همین دیدارها به صورت معمولی صورت گیرد، وقت زیادی صرف آن خواهد شد. پس اصل سفر به نیویورک و اصل ملاقات‌ها خوب است. جمهوری اسلامی ایران نیز در حوزه تعاملات بین‌المللی به غیر از دو محدودیت، دیگر محدودیتی ندارد. یک محدودیت رژیم صهیونیستی است که ما آن را به رسمیت نمی‌شناسیم و محدودیت دیگر نیز مذاکره با دولت آمریکا است؛ آن هم به خاطر ضررهایی است که مذاکره با آمریکا دارد.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه آنچه اهمیت دارد محتوای این ملاقات‌ها است، گفت: در این موضوع بحث اصلی محتوای مذاکره است. اصل ملاقات می‌تواند خوب باشد اما اینکه در این ملاقات‌ها چه گفته شود اهمیت دارد.

ایزدی با اشاره به آنچه در این مذاکرات بیان می‌شود که آنهم در خصوص عدم پایبندی طرف مقابل به اجرای تعهداتش است، گفت: توافقی نوشته و امضا می‌شود و جزئیات آن قید می‌شود تا بعد از آن حرف و حدیثی پیش نیاید. توافق برجام نیز هدفش همین بوده است.

وی تصریح کرد: اما توافق برجام یک مشکلی داشت و آن هم این بود که تعهدات ایران به صورت ریز مشخص شده بود و ایران نیز به تک‌تک آنان پایبند بود اما در تعهدات طرف مقابل ابهامات زیادی وجود داشت؛ 9 شرط رهبری نیز که هدفش اصلاح و پوشش این مشکلات بود مورد توجه دوستان‌مان در دولت قرار نگرفت.

این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: به خاطر سیاست‌هایی که در دولت وجود داشت، هم در متن برجام دقت کافی صورت نگرفت و هم در اجرای شروط رهبری توجه لازم انجام نشد و نتیجه آن شد که امروز ما درگیر آن هستیم و آن دیپلماسی خواهش است.

ایزدی در همین خصوص گفت: دیپلماسی خواهش یعنی ما روی کاغذ تعهداتی به طرف مقابل دادیم و در عمل هم به تک‌تک آنان پایبند بودیم اما طرف مقابل تعهدات کمی روی کاغذ به ما داده است در عمل هم به خیلی از آن تعهدات پایبند نبوده حال ما باید برویم از آنان خواهش کنیم که شما به تعهدات خود عمل کنید.

وی گفت: علاوه بر این هیچ مکانیزم صحیحی هم برای رفع مشکلات، ابهامات و اختلافات در اجرای برجام دیده نشده است. از این جهت ما در یک موضع ضعف قرار گرفتیم که بخشی از آن به قلدری طرف مقابل برمی‌گردد و بخشی از آن نیز به کوتاهی دوستان ما در دولت برمی‌گردد که در متن برجام دقت کافی را نداشتند و به شروط رهبری هم توجه نکردند.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه امروز دولت در نتیجه برجام در دوره دیپلماسی خواهش قرار گرفته است، بیان داشت: حال ما باید به حرف‌های طرف مقابل گوش دهیم تا شاید گشایشی که باید سال گذشته اتفاق می‌افتاد امروز بیفتد؛ طرف مقابل اخلاق‌مدار نیست که به خاطر رعایت اخلاق به تعهداتش پایبند باشد.

ایزدی بیان داشت: اگر ما در مذاکرات متن قوی می‌نوشتیم و روش عملی برای اینکه طرف مقابل به تعهداتش عمل کند، داشتیم، آن وقت طرف مقابل مجبور می‌شد به تعهداتش عمل کند که متأسفانه اینگونه نیست. به همین خاطر وضعیت فعلی پیش آمده که طرف مقابل به اکثر تعهداتش عمل نکرده و ما هم دست‌مان به جایی بند نیست و مجبوریم خواهش کنیم.

وی با بیان اینکه بهره‌مندی ایران از فضای مثبت اقتصادی پس از برجام جزئی از تعهدات طرف مقابل در برجام است، گفت: این موضوع در ذهن مردم ما سؤال ایجاد می‌کند که از یک طرف رئیس جمهور برجام را آفتاب تابان می‌نامد و از طرف دیگر اعلام می‌کند که طرف مقابل به تعهداتش در موارد بانکی و بیمه عمل نکرده است.

این کارشناس مسائل آمریکا در پایان گفت: اگر برجام آفتاب تابان است پس آن بدعهدی طرف مقابل و انجام ندادن تعهداتش که رئیس جمهور از آن گلایه می‌کند، چه معنی دارد! این تناقضات در حال برملا شدن است. اینکه رئیس جمهور در سخنانش چنین تناقضات بزرگی وجود دارد برای وجهه مشکلی کشورمان در سطح بین‌المللی خوب نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.