آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: امر به معروف و نهی از منکر که از مهم‌ترین وظایف انسان شمرده شده جزو مظلوم‌ترین واجبات است.

امر به معروف و نهی از منکر مظلوم‌ترین واجبات در جامعه است/ احساس بی‌نیازی به فرهنگ امر به معروف تفکری غربی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار با اعضای ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر، ضمن ابراز خوشحالی از اینکه مسأله امر به معروف و نهی از منکر در کشور در مسیر صحیحی افتاده است، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر در کشور ما آینده خوبی خواهد داشت و امید است این مسأله در سایر کشورها نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به آیات و روایات در خصوص امر به معروف و نهی از منکر، عنوان کرد: امر به معروف و نهی از منکر از مهم‌ترین یا به نوعی مهم‌ترین وظیفه انسان شمرده شده، در حالی که جزو مظلوم‌ترین واجبات است.
این مرجع تقلید اضافه کرد: مظلومیت امر به معروف و نهی از منکر به خاطر این است که هیچ یک از موارد طرح شده در قانون اساسی به اندازه این مسأله مهم و کلیدی به تأخیر نیفتاده است.
وی با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر از حالت فردی باید به صورت گروهی درآید، گفت: این اقدام هم عملکرد هماهنگ نیروها را بیشتر می‌کند و هم اثربخشی آن را افزایش می‌دهد.
آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه در آموزش‌ و پرورش، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و تمام نهادهای کشور باید گروه‌هایی همچون بسیج حضور داشته باشند و وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهند، خاطرنشان کرد: دشمنان از گذشته این ذهنیت را در مردم ایجاد کردند که امر به معروف و نهی از منکر یک نوع خشونت و دخالت در کار مردم است و تأخیری که در اجرای این فریضه نیز صورت گرفته به همین خاطر است.
وی با تأکید بر نهادینه‌سازی فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه عنوان کرد: باید در جامعه اینکه امر به معروف و نهی از منکر خشونت و دخالت در کار افراد نیست، فرهنگ‌سازی شود؛ وظیفه هر انسانی است که کسی که در حال افتادن داخل چاه است راهنمایی کند و این دخالت نیست بلکه حمایت است.
این مرجع تقلید با اشاره به اینکه تفکری که می‌گوید نیازی به امر به معروف نیست و یا این مسأله باید در اختیار سازمانی خاص باشد، تفکری غربی است، افزود: فرهنگ غربی در جامعه ما نفوذ کرده و باید از گسترش این تفکر در جامعه جلوگیری شود.
وی گفت: مَثَل مردم جامعه مَثَل کشتی است و کار هر فردی روی دیگران اثر می‌گذارد، زندگی در جامعه فردی نیست، بلکه اجتماعی است و سرنوشت‌ها به هم گره خورده است.
آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه باید مبارزه با مفاسد را از فضاهای کوچک‌تر آغاز کرد افزود: نحوه امر به معروف و نهی از منکر بسیار هم است و باید به آمرین آموزش داده شود.
وی با تأکید بر اینکه مردم باید باور کنند که امر به معروف و نهی از منکر جزو وظایف مهمشان است، استفاده از فضاهای تبلیغاتی شهری برای ترویج این فریضه مهم را مورد توجه قرار داد و گفت: نباید از نقش رسانه‌ها و صدا و سیما در فرهنگ‌سازی امر به معروف و نهی از منکر چشمپوشی کرد و روش‌های مختلف برای نهادینه‌سازی این مهم در جامعه به کار گرفته شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.