دستیار رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به پایان طراحی مفهومی راکتور جدید تحقیقاتی اراک، از انجام طراحی پایه‌ای این راکتور در گام دوم خبر داد.

 «طراحی پایه‌ای» راکتور آب سنگین اراک توسط متخصصان ایرانی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خراسان، اصغر زارعان دستیار رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه طراحی راکتور جدید اراک سه مرحله طراحی مفهومی، طراحی پایه‌ای و طراحی تفضیلی را خواهد داشت، خاطر نشان کرد: پس از پایان طراحی مفهومی در بهار سال جاری، از تابستان فعالیت برای طراحی پایه‌ای راکتور آغاز شده و طبق برنامه پیش بینی شده، این مرحله از طراحی تا فروردین سال 96 به پایان خواهد رسید و از آن زمان ان شاء ا... طراحی تفصیلی آغاز خواهد شد.

وی افزود: با توجه به زمان بندی 4 ساله که برای راه اندازی راکتور تحقیقاتی آب سنگین  اراک در نظر گرفته شده، تاکنون فرایند باز طراحی با قدرت و قوت توسط متخصصان صنعت هسته‌ای کشورمان در شرکت ایرانی "مسنا "(وابسته به سازمان انرژی اتمی ایران) و در چارچوب زمان بندی مذکور در حال انجام بوده و حضور و راهبری شخص رئیس سازمان انرژی اتمی در این پروژه پیچیده و مهم  اثر بسیار خوبی در پیشرفت و اجرای مراحل کار این پروژه داشته است.

زارعان در پاسخ به این پرسش که «نقش طرف چینی در این باز طراحی چیست و تاکنون در این دو مرحله از باز طراحی چه همکاری‌هایی داشته است؟» گفت: مالک و صاحب پروژه و راهبری آن در تمام مراحل به عهده ایران بوده اما طراحی‌هایی که توسط متخصصان ایرانی انجام می‌شود، صحه گذاری کرده و یا به عبارتی ایمنی راکتور در طراحی‌ها با این همکاری مورد تایید قرار می‌گیرد و بر حسب پیش بینی‌های صورت گرفته پس از اتمام این سه مرحله طراحی بر حسب پیش بینی‌های صورت گرفته، در زمان مقرر بهره برداری راکتور را شاهد خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.