قدس آنلاین/ مهناز خجسته نیا: همه چیز از یک اتفاق تازه رقم خورد؛ اتفاقی که شاید در ذهن خیلی‌ها قابل تصور هم نبود، اما ممکن شد.به یمن همین روزهای پربرکت، طرحی «بی منت» آغاز شد و تغییراتی رقم خورد که از سال 59 غیر ممکن شده بود.اگر تعداد روزهای 36 سال محدودیت و محرومیت را در کنار بزرگی این تغییرات بگذارید، قطعاً به راه حل معادله‌ای خواهید رسید که حل کردن آن موفقیتی بزرگ است. کمی ذهنتان را از حل مسأله‌های حاشیه‌ای دور کنید، چراکه می‌خواهیم از جایی و آدم‌هایی گزارش کنیم که غربت این همه سال آن‌ها بالاخره پایان یافته است.

شهرک «شهید بهشتی»؛ غریب در دل مشهد

 اینجا شهرکی غریب در دل مشهد

اینجا نه حاشیه شهر است و نه خیلی دور از هیاهوی شهر! نه منفک از شهر، نه خیلی صمیمی با مردمان شهر! نه شهر دیگری است، نه همشهری این کلانشهر! اینجا نه خرمشهر است، نه آبادان و نه جایی آشنا در خوزستان؛ اینجا شهرکی است غریب در دل مشهد.

آنقدر غریب که از سال‌های جنگ تاکنون شبیه یک جزیره شده! جزیره‌ای که دیوارهایش را خود ساکنان ساخته‌اند. اینجا، شهرکی وجود دارد که سال‌هاست میزبان خانواده‌های جنگزده خوزستانی است، اما انگار هنوز زخمی عمیق از جنگ بر قلب ساکنان و دیوار خانه‌هایشان به جا مانده است.

شهرک شهید بهشتی مشهد یا همان شهرک عرب‌های مشهد! نقطه‌ای محصور در قلب شهر! تا امروز هر کسی که از دور نظاره گر این شهرک بود تصور می‌کرد اینجا جزو شهر مشهد نیست. اما حالا یک عزم جهادی، همتی والا و طرحی بی منت آغاز شده تا ما را با مردمانی نزدیک کند که اکثراً به زبانی دیگر سخن می‌گویند، زنانی که به رغم 30 سال دوری از وطن هنوز عبای عربی بر سر دارند و مردانی با لباس‏های بلند و سپید! بله اینجا جزیره‏ای غریب و کوچک در مشهد است.

42 بلوک سیمانی اما مسکونی در مساحتی به وسعت 2 هکتار که هر کدام 45 واحد یک، دو یا سه ‌خوابه و نزدیک به 7 هزار نفر جمعیت را در خود جای داده‌ است. 30 بلوک به نام شهرک بهشتی و 12 بلوک با عنوان شهرک پردیس جانمایی شده است.

ظاهر بلوک‌های آپارتمانی شهرک پردیس تاحدود زیادی با شهرک بهشتی متفاوت است، اما غبار نشسته از سختی‌های روزگار بر بلوک‌های آجری شهرک بهشتی، اوضاع آن را بغرنج کرده است.

 برای همه ساکنین این شهرک جنگ یادگاری‌هایی برجای گذاشته که داغ آن هنوز در دلشان تازه مانده است؛ جنگی که آنان را وادار به ترک خانه، زندگی و وطن کرده است. خیلی از این مردمانی که حالا اسوه‌های صبر و تحمل دفاع مقدس شده‌اند، در آن روزهای وحشت آور، حتی فرصت نکردند چیزی بردارند؛ تنها لباس تن‌شان و یک پتو کل بساط‌شان بود.

آغاز طرح جهادی «خدمت بی منت»

به پاس این همه مقاومت و به بهانه پاسداشت تحمل روزهایی که از آنان اسوه‌های دفاع ساخته، طرحی اجرا شده که عنوان «خدمت بی منت» به خود گرفته است.

شهردار منطقه 6 مشهد در گفت وگو با گزارشگر ما از آغاز این طرح جهادی به میمنت عید سعید غدیر خم خبر می‌دهد و می‌گوید: شهرداری بعد از سه ماه نیاز سنجی شهرک با کمک هشت سازمان برای اجرای این طرح ورود پیدا کرده است.

زوکی نژاد همزمانی این طرح با عید غدیر، هفته ناجا، هفته دفاع مقدس و بازگشایی مدارس را به فال نیک می‌گیرد و می‌افزاید: در قالب این طرح همه محدودیت‌ها و محرومیت‌ها جبران خواهد شد.

وی با اشاره به تشکیل شورای اجتماعی محله در این شهرک اظهار می‌دارد: برای ساماندهی شهرک بهشتی که عنوان «محله اسوه‌های دفاع مقدس» گرفته است، علاوه بر شهرداری، هشت سازمان دیگر نیز پای کار آمده‌اند.

وی از ورود سازمان بهزیستی، فرماندهی انتظامی، مرکز بهداشت، آموزش و پرورش و ... خبر می‌دهد و می‌گوید: اداره بهزیستی مشهد قرار است پایگاهی در شهرک مستقر کند تا ارتباط ساکنین این شهرک با کارشناسان پیشگیری و اورژانس اجتماعی بیشتر شود.

به گفته وی با استقرار پایگاه بهزیستی، خانواده‌های نیازمند حمایت، پس از ثبت نام تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

زوکی نژاد استقرار مأموران نیروی انتظامی و نصب کیوسک پلیس را از دیگر اقدامات ارزنده این طرح بر می‌شمارد و می‌افزاید: مرکز بهداشت شماره 5 مشهد هم متولی پیگیری رفع معضلات بهداشتی شهرک شده است.

شهردار منطقه 6 مشهد اولین ثبت نام دفترچه الکترونیکی سلامت ساکنین این شهرک را همزمان با آغاز اجرای طرح خدمت بی منت به فال نیک می‌گیرد و می‌گوید: با پیگیری‌های انجام شده، صدور دفترچه سلامت نیز آغاز خواهد شد.

وی راه‌اندازی اولین خط اتوبوسرانی شهرک بهشتی را از دیگر اقدامات این طرح عنوان می‌کند و اظهار می‌دارد: برای اولین بار خط  70 اتوبوسرانی برای تردد ساکنین این شهرک راه‌اندازی و ایستگاه‌های اتوبوس شهرک نیز نصب شده است.

زوکی نژاد به همکاری شرکت برق برای تعامل با مشترکین غیر مجاز اشاره می‌کند و می‌گوید: شرکت برق نیز در راستای اجرای این طرح اقدام به ارایه تسهیلات ویژه اقساطی برای درخواست انشعاب جدید کرده است.

وی آماده سازی زمین ورزشی، پارک بازی کودکان، نقاشی بلوک‌های ساختمانی، آماده سازی مدرسه و پلمب هفت قهوه خانه غیر مجاز بنا به درخواست ساکنین را از جمله اقدامات انجام شده از سوی شهرداری منطقه 6 مشهد برشمرد.   

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    0 0
    از جاهای تمیزش فیلم گرفتین بیاید از جلو ساختمان ها فیلم بگیرید