دانشجوی دانشگاه مذاهب اسلامی در یادداشتی نوشته است: دل آدمی به درد می‌آید وقتی‌که صحنه‌های خون‌آلود مسلمانان را می‌بیند و این درد زمانی بیشتر می‌شود که قاتل آن‌ها بازهم مدعی اسلام است.

مسئله منفعت شخصی اندیشمندان اسلامی و مقابله با وحدت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم:

از شکل‌گیری نخستین پایگاه مسلمین بیش از چهارده سده در حال گذر است، در گستره‌ی فراخ این تاریخ نهال اسلام از شکل نحیف اولین به درختی بزرگ مبدل شده است که درون خود انواع اندیشه و ایده را جای‌داده است که همگی دعوی اسلام و درد خود را درد دین می‌دانند و هرکدام از آن‌ها سعی بر تعریف اسلام ناب کرده‌اند؛ از مذاهب فقهی تا کلامی، عرفان و فلسفه و...

از متأخرین این خوانش ها از اسلام قرائت داعشیان از آن است که اسلام را دچار بحران هویت می‌دیدند و راه‌حلی که برای برون‌رفت از این مشکل ارائه کردند تغییر نوع حکومت به خلیفه‌گری بود و تنها راه رسیدن به شکوه گذشته را برپایی حکومت خلیفه می‌دانستند و برای رسیدن به آن، چه ظلم‌هایی که بر مردم روا داشتند و هر آن‌کس که از فرمان بیعت خلیفه سرپیچی می‌کرد او را به بردگی می‌بردند یا جان او را می‌ستاندند، اما شاهد آن هستیم که این پروژه هم اقبال عمومی نداشت و مردم مسلمان دل در گروی آن نگذاشتند، بلکه از اعمال و رفتار داعشیان تبری جستند و حتی جان خود را برای برچیده شدن سیطره این تکفیری‌های خون‌خوار فدا کردند.

تنها راه برون‌رفت از این مهلکه اتحاد و همبستگی بین مسلمین که ارزش‌های مشترک فراوان دارند است. تا زمانی که این اصل فراموش‌شده‌ قرآن وسنت و سیره‌ اصحاب و اهل‌بیت در میان مسلمین بازنگردد و همچنان کشورهای اسلامی به جنگ‌افروزی در منطقه بپردازند و خون کودکان و زنان را با سلاح‌های غربی‌ها به زمین بریزند، این وضع تأسف‌بار ادامه پیدا خواهد کرد و سود آن را کمپانی‌های تولید سلاح که در کشورهای غربی هستند می‌برند، این کشتارها جز منفعت برای تجار سلاح ندارد.

دل آدمی به درد می‌آید وقتی‌که صحنه‌های خون‌آلود مسلمانان را می‌بیند و این درد زمانی بیشتر می‌شود که قاتل آن‌ها بازهم مدعی اسلام است. ظفر و پیروزی زمانی از آن مسلمانان است که خود را مسلمان بدانند و فرقه‌گرایی و مذهب گرایی در درجات پایین‌تر قرار بگیرند. اگر مسلمانان به ندای اصلی اسلام که قتل یک انسان را مساوی با قتل تمامی بشریت می‌داند گوش فرا می‌دادند هرگز این‌گونه رفتارها از آنان سر نمی‌زد. به امید روزی که وحدت مسلمین دغدغه اندیشمندان اسلام قرار گیرد و منفعت شخصی خود را فدای مصلحت مسلمین کنند.


*دانشجوی اهل سنت کارشناسی ارشد فقه و حقوق خصوصی دانشگاه مذاهب اسلامی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.