هنر/ آرش شفاعی مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران چندی پیش و در سالگرد شهادت برادرش دربرابر این پرسش تکراری خبرنگاران قرار گرفت که تکلیف ساخت سریالی درباره شهید چمران چه شد؟ و او در پاسخ گفت: ساخت سریال شهید چمران منتفی نشده، بلکه مشکل تأمین منابع مالی را دارد تا آماده ساخت شود. کارهای پیش‌تولید شروع شده بود، ولی به دوران رکود برخورد کرد و بلاتکلیف ماند.

وی افزود: این سریال سرمایه زیادی لازم دارد و قطعاً باید صداوسیما سرمایه‌گذاری کند و فعلاً برای صداوسیما کار مشکلی است و نتوانسته‌اند سرمایه این فیلم را فراهم کنند.

طبق اخباری که در گذشته از سوی صداوسیما اعلام شده بود، جلیل سامان کارگردانی، و مسعود ردایی تهیه‌کنندگی سریال «شهید چمران» را برعهده دارند و این سریال قرار است در 50 قسمت ساخته شود که کودکی، نوجوانی، جوانی، تحصیلات شهید چمران در آمریکا، لبنان و مصر و تا زمان انقلاب اسلامی ایران را در برمی‌گیرد. صداوسیما ابتدا اعلام کرده بود ساخت این سریال‌ از الویت‌های سازمان صداوسیماست و قرار است آن را در شمار سریال‌های «الف ویژه» بسازد، اما خرداد ماه همین امسال در گروه ویژه و مستند مرکز سیما فیلم تولید می‌شود.

در بخش دیگری از این نشست خبری، محمود عاطفی رئیس وقت مرکز بسیج سازمان صداوسیما آب پاکی را روی دست همه ریخت و توپ را به زمین دولت انداخت و گفت: با توجه به اینکه شهید چمران اولین شهید وزیر کشور محسوب می‌شود، امیدواریم دولت در تأمین منابع مالی ساخت این سریال به ما کمک کند تا آن را به فاز اجرایی برسانیم.

چندی پیش هم مقدم‌فر معاون فرهنگی سپاه پاسداران از توقف ساخت سریال شهید طهرانی‌مقدم علی‎رغم طراحی‌ها و اقدامات اولیه انتقاد کرده بود و خواستار آن شده بود که صداوسیما در این زمینه همکاری لازم را انجام دهد.

درکنار این خبرهای دیگری هم حاکی از این است که ساخت مجموعه تلویزیونی «شهید بروجردی» در مرحله تحقیق و نگارش مانده و هنوز اقدامی برای ساخت این سریال به کارگردانی جمال شورجه صورت نگرفته است. این مجموعه تلویزیونی هم قرار است  زندگی این شهید بزرگوار را از دوران کودکی تا شهادت وی در 28 تا 30 قسمت 45 دقیقه‌ای به نمایش بگذارد.

جمال شورجه درباره طولانی‌شدن روند ساخت این سریال می‌گوید: چند سال است که قرار است این کار ساخته شود. همزمان با نگارش فیلمنامه این سریال تحقیق و پژوهش نیز ادامه دارد و من امیدوارم که این کار به سامان برسد چون خود من حدود هفت تا هشت سال است که درگیر آن هستم. حدود پنج نفر در بخش تحقیق و نگارش با مدیریت آقای غلامی مشغول به‌کار هستند که فعالیشان از دوره عزت‌الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صداوسیما آغاز شده است.

وی ادامه می‌دهد: این مجموعه به‌نوعی مروری بر تاریخ انقلاب است و ما از دهه ۴۰ را در سریال خواهیم داشت که در این فاصله زمانی به مبارزات وی، گروهی که تشکیل می‌دهد، انقلاب، و نحوه اتصال وی به انقلاب، ورود امام خمینی(ره) به ایران و ارتباط وی با ایشان پرداخته می‌شود. همچنین بعد از انقلاب وی وارد سپاه می‌شود و از اولین افرادی است که سپاه را تشکیل می‌دهد و تا لحظه شهادت وی در این سریال به تصویر کشیده می‌شود.

در همین حال عملاً روند ساخت سریال «صیاد شیرازی» هم در مرحله تحقیق و نگارش باقی مانده است. ساخت سریالی با موضوع شهید صیادشیرازی از حدود سه سال قبل مطرح بود و نخست قرار بود این سریال با نام «صیاد دل‌ها» و به کارگردانی مجید مظفری ساخته شود، اما عدم توافق میان تیم اجرایی و ارتش باعث شد ساخت سریال توسط گروه یادشده متوقف شود و اکنون مدتی است فرهاد توحیدی براساس سفارش محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده، نویسندگی سریال صیاد را برعهده دارد، اما این سریال هم فعلاً در حد طرح کلی مانده است.

قول‌های فراموش شده

مقدمه نوشته خیلی طولانی شد و این تقصیر ما نیست. فهرست قول‌های صداوسیما برای ساخت مجموعه‌هایی براساس زندگی شهدای شاخص دفاع مقدس آنقدر زیاد است که شاید اگر بازهم این صفحه جا داشت، می‌شد بازهم نوشت و یادآوری کرد که هنوز وعده‌ها برای ساخت سریال شهید باکری، سریال شهید جهان‌آرا و... به سرانجام نرسیده است.

فصل مشترک توقف سریال‌های دفاع مقدسی در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران یک‌چیز است: پول! ساخت سریال های تلویزیونی به‌خصوص سریال‌های دفاع مقدسی به خاطر صحنه‌پردازی، تعداد بازیگران و جلوه‌های ویژه اعتبار و بودجه بالایی را طلب می‌کند. سریال موفق «شوق پرواز» بنا به اعلام مسؤولان در سال 89 بیش از 3 میلیارد تومان هزینه داشت و قطعاً ساخت سریالی در این زمان و با وضعیت اقتصادی فعلی هزینه‌ای به مراتب بالاتر می‌طلبد. اما مسأله اصلی اینجاست که در همان زمانی هم که سریال موفقی براساس زندگی شهید بابایی ساخته شد، صداوسیما مشکلات بودجه‌ای داشته است.

اینکه تمامی سریال‌های دفاع مقدسی صداوسیما به مشکل بودجه برخورد کنند، عجیب نیست؟ سریال‌هایی که بیشتر آن‌ها در دوران مدیریت عزت‌الله ضرغامی کلید خورده‌اند و وارد فاز اجرایی شده‌اند. یعنی در دوران سه مدیر صداوسیما بودجه به اندازه‌ای که بتوان سریال شهید بروجردی را از فاز تحقیق و پژوهش به مرحله انتخاب عوامل رساند، نبوده است؟ چطور است بودجه برای خرید سخیف‌ترین محصولات سینمای هند همیشه هست، اما نوبت به شهید بروجردی و شهید صیادشیرازی که می‌رسد همه یادشان می‌افتد پول ندارند؟

مقصر مدیران صداوسیما هستند

تمام مسؤولان ریز و درشت کشور حاضرند برای سالگرد شهادت دکتر مصطفی چمران سخنرانی کنند، مراسم یادبود بگیرند و کیف و کلاسور با آرم سازمان‌هایشان توزیع کنند، اما حاضر نیستند در ساخت سریالی با موضوع زندگی او سرمایه‌گذاری کنند. شاید هم حاضر باشند. مسأله اصلی اینجاست که مدیران صداوسیما چقدر در جذب همکاری و سرمایه‌گذاری دیگر نهادها و سازمان‌ها جدی بوده‌اند؟ مدیران صداوسیما در دوره‌ای درگیر منصوب‌کردن نیروهای کوتاه‌قد خود، و در دوره‌ای دیگر درگیر منصوب‌کردن مدیران بیکار پیشین بوده‌اند و اصلاً فرصتی برای دل‌سوزاندن برای دفاع مقدس نداشته‌اند. آیا حوزه هنری، بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، سازمان تبلیغات، سپاه، ارتش و دیگر نهادهای درگیر حاضر نبوده‌اند بخشی از بودجه سریال‌های دفاع مقدسی را تقبل کنند؟ آیا مدیران صداوسیما طرح موضوع کرده‌اند و جواب منفی شنیده‌اند؟ صداوسیمایی که از در و دیوارش تبلیغ اپراتورهای تلفن همراه و لوازم آشپزخانه می‌بارد، چرا وقتی به شهید و دفاع مقدس می‌رسد، یاد بی‌پولی‌هایش می‎افتد؟ این بهانه دیگر از صداوسیما پذیرفتنی نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.