موضوع اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی است که در سابقه ساخت و ساز شهری موضوعیت دارد و در حال حاضر نیز به یک ضرورت بسیار مهم و اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است. اگرچه معتقدم این موضوعی است که باید پیش‌تر اتفاق می‌افتاد اما در این مقطع زمانی نیز موضوعی بسیار مهم و حیاتی است و جای تشکر دارد که در این دولت بر آن تاکید شده است.

پیش‌نویسی که از سوی معاونت مسکن و ساختمان تهیه شده نشان از پختگی موضوعات اصلاحی دارد و امیدوارم که با درایت و پیشنهادهای بنیادینی که بر اساس نظر کارشناسی جمع‌بندی خواهد شد در مجلس دهم به تصویب برسد.

در این خصوص لازم است برای حصول به نتیجه و تصویب اصلاحات پیشنهادی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در مجلس دهم تلاش کرد و  باید بر روی این پیش‌نویس (پیش‌نویس اصلاحیه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان)، کار کارشناسی و دقیقی انجام شود تا متناسب با نیاز جامعه امروز و کمی فراتر از نیازهای جامعه قانونی کارآمد برای سال‌های آتی باشد.

تدوین پیش نویس اصلاحیه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در بازه زمانی سه ماهه قابل انجام است و اگر این کار به صورت پروژه دیده شود حتماً به نتیجه خوبی منجر خواهد شد و در هنگام تصویب در مجلس و اجرا در جامعه می‌تواند مرجع خوبی برای نظام ساخت و ساز در کشور باشد.

اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در دولت یازدهم از نکات بارز است و امیدواریم با درایتی که در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد و تلاش‌هایی که در مجلس دهم برای اصلاحات ایجاد شده است اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تا پایان سال جاری به نتیجه منتج شود.

آسیب شناسی و عملکرد قانون، شناسایی نیازهای روز و اخذ تجارب بین المللی و تجزیه و تحلیل و استخراج ضعف‌ها و مشکلات از جمله کارهایی است که در تدوین پیش‌نویس اصلاحیه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان باید مورد توجه قرار بگیرد.

علاوه بر این تدوین پیشنهاداهای اصلاحی با نظرخواهی و اشتراک‌گذاری آن ها در ادامه روند اصلاح موضوعی ضروری است و علاوه بر این آینده‌پژوهی متن پیش‌نویس اصلاحیه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان از نکاتی است که در تهیه متن نهایی و تدوین گزارشات توجیهی و در نهایت تصویب در مراجع قانونی ملاک‌عمل خواهد بود.

در این میان انجام اصلاحات قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان نیازمند کار کارشناسی دقیق است از همین روی کارگروه‌های تخصصی که برای تدوین پیش‌نویس اصلاحیه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تعیین شده‌اند با کار تمام وقت و شبانه‌روزی و بهره‌مندی از استانداردها، کار را به سرانجام خواهند رسانید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.