نشست وزرای خارجه سازمان همکاری های اسلامی که هر ساله درحاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل تشکیل می شود امسال با حضور تعداد قابل توجهی از وزرای کشورهای عضو برگزار شد.

طرح مجدد پیشنهاد ایران برای ایجاد ترتیبات گفت‌وگوهای منطقه‌ای در نشست سازمان همکاری های اسلامی

 به گزارش قدس آنلاین به نقل ازایسنا،  سفیر و معاون نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد ، در این نشست با یادآوری حادثه منا، گفت در آن حادثه در اثر  سوء مدیریت و بی توجهی سعودی ها هزاران نفر از حاجیان کشته و مصدوم شدند که قریب به 500 نفر ایشان از اتباع ایران بودند. بدن قربانیان ساعتها در زیر آفتاب داغ شهر رها شد و مورد بی احترامی قرار گرفت. خانواده برخی قربانیان چندین ماه در پی سرنوشت عزیزان خود بودند اما عربستان نه تنها عذرخواهی در این خصوص نکرد، غرامتی پرداخت  نکرد بلکه تاکنون حتی در این خصوص حاضر به اطلاع رسانی و کشف حقیقت نیز نبوده است.
وی  از خلف وعده سعودی ها در تحقیق پیرامون حادثه منا انتقاد کرد و قویا خواستار تحقیقات کامل، شفاف و مستقل در خصوص دلایل این حادثه به منظور اجتناب از تکرار آن در آینده شد.  
نماینده کشورمان همچنین تشدید اقدامات وحشیانه رژیم اشغالگر قدس در سرزمین های اشغالی را محکوم کرد.
غلامحسین دهقانی در ادامه افزود: امروز بزرگترین چالش خاورمیانه تروریسم و افراطی گری است و مردم سوریه اولین قربانیان آن هستند.
وی تاکید کرد : توقف حمایت از تروریست ها شرط لازم برای پایان گرفتن مناقشه پنج ساله سوریه می باشد.
نماینده کشورمان ضمن اشاره به وضعیت بغرنج یمن و انتقاد از بمباران های بی وقفه مدارس، بیمارستان ها و مراکز مسکونی این کشور ظرف یکسال و نیم اخیر گفت: استمرار دخالت نظامی در یمن و از دست رفتن امیدها برای صلح صرفا به نفع افراطی ها و گروه های تروریستی است.  
وی در پایان با اشاره به توافق هسته ای ایران گفت: این توافق به نفع همه کشورهای منطقه و یک ضرورت برای منطقه بود چرا که از نظر ما توافق هسته ای زمینه ساز تقویت روابط با کشورهای همسایه است. پیشنهاد کشورمان برای ایجاد ترتیبات گفتگوهای منطقه ای به منظور حل و فصل صلح آمیز اختلافات نیز مجددا مورد تاکید قرار گرفت

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.