کمیته بین المللی المپیک اخیرا طی نامه ای به برخی فدراسیون ها، «دخالت دولت در امور ورزش» را پیگیری کرده اند این در حالی است که وزیر ورزش هم تاکید دارد این کار IOC نتیجه اقدام داخلی برخی افراد است!

دردسر جدید بین‌المللی برای ورزش ایران/ کار به معاون رئیس جمهور کشیده شد!

به گزارش قدس آنلاین، کمیته بین المللی المپیک (IOC) اخیر به برخی فدراسیون های ورزش ایران مانند تیر و کمان و والیبال نامه ای را از طریق ایمیل ارسال کرده و در آن موضوع «دخالت دولت در امور فدراسیون ها» را پیگیری کرده است. مسئولان IOC در این نامه که گفته می شود برای کمیته ملی المپیک هم ارسال شده است، تاکید کرده اندکه اگر دولت ایران در امور ورزش دخالتی دارد، حتما موضوع به این نهاد بین المللی اطلاع رسانی شود.

آنچه مسلم است کمیته بین المللی المپیک مخالف هر گونه دخالت دولتی ها در امور ورزش است تاحدی که اگر با چنین موضوعی مواجه شود، ورزش آن کشور را تعلیق می کند. در مجموع کمیته بین المللی المپیک با هر آنچه که در ورزش کشورها و خلاف منشور این کمیته انجام شود، مخالفت و با آن برخورد می کند.

به همین دلیل بود که وقتی بنا به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و به منظور اصلاح تبصره ٢ ماده ١٥ اساسنامه فدراسیون های ورزشی اقداماتی در کمیسیون اجتماعی جهت بررسی و تصمیم گیری نهایی آغاز شد، کیومرث هاشمی، رئیس کمیته ملی المپیک نامه ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نوشت تا وی را در خصوص عواقب غیر قابل جبران این اقدام که استقلال هیئت ها، فدراسیون و روسای فدراسیون های ورزشی کشور را زیر سوال می برد آگاه کند.

در نامه هاشمی به جهانگیری تاکید شده بود که « طبق متن فعلی تبصره ٢ از ماده ١٥ اساسنامه مذکور[رییس فدراسیون به عنوان رییس مجمع هیئت ورزشی استان و مدیر کل تربیت بدنی به عنوان نایب رییس، مجمع استان را اداره می نمایند و در غیاب رییس فدراسیون، کلیه وظایف بر عهده مدیر کل می باشد]. طبق پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان، مقرر است مدیر کل استان به جای رییس فدراسیون، ریاست مجمع استانی را بر عهده بگیرد و رییس فدراسیون به عنوان نایب رئیس وی،در مجامع حضور پیدا کند.

این تغییر در صورت تصویب در عین تناقض آشکار با قوانین منشور المپیک، مقررات فدراسیون های بین المللی و اساسنامه کمیته ملی المپیک، استقلال فدراسیونها و هیئت های ورزشی را نقض و با ایجاد یک چارچوب کاملا دولتی، توسعه و ارتقاء رشته های ورزشی که هر یک تخصص های جداگانه ای هستند را دچار اختلال خواهد کرد.»

رئیس کمیته ملی المپیک با در نظر گرفتن اینگونه موارد از معاون اول رئیس جمهور خواسته بود تا از بررسی موضوع مربوطه در کمیسیون اجتماعی جلوگیری شده و در کل موضوع از دستور کار هیات دولت خارج شود.

بر پایه این گزارش، با همه اینها کمیته بین المپیک به شدت پیگیر دخالت دولت در امور فدراسیون ها و ورزش و جلوگیری از آن است. نامه اخیر IOC به فدراسیون ها نیز در همین رابطه بوده است. اما در این مورد این سوال مطرح می شود که «کمیته بین المللی المپیک بر چه اساس و به چه دلیل پیگیر چنین موضوعی در ورزش ایران شده است»؟

در این رابطه محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان تاکید می کند که برخی افراد از داخل ورزش ایران اینگونه به کمیته بین المللی المپیک تفهیم کرده اند که دولت در امور فدراسیون ها دخالت دارد.

وی طی گفتگویی اظهارداشت: بعضی از این آقایان، به ظاهر، وجیهالمله و مذهبی و دلسوز هم هستند. این افراد، دارند گرای تعلیق را میدهند و میگویند دولت دارد دخالت میکند، در حالی که دولت به طور کامل در حال حمایت است، حالا از کسی نام نمیبرم و بعدا این را بیان میکنم.

در هر صورت مسئولان IOC به شدت پیگیر دخالت احتمالی دولت در ورزش ایران است و ورزش ایران باید آگاه باشد که اگر این پیگیری به نتیجه ای منجر شود، تعلیق فدراسیون یا حتی ورزش کشور را به دنبال خواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.