فناوری/ رها واعظی/ گاردین: 375 نفر از برترین دانشمندان عضو آکادمی ملی علوم، برای اعتراض به سکوت سران سیاسی کشورهای دنیا نسبت به تغییرات آب و هوایی کره زمین، بیانیه ای صادر کردند.

  • هیچ دانشمندی مخالف نیست

در بین 375 دانشمند برتری که به سکوت سیاسی در خصوص تغییرات سریع آب و هوایی کره زمین معترض بودند، نام 30 دانشمند برنده جایزه نوبل نیز به چشم می خورد.

در بیانیه ای که دانشمندان بزرگ دنیا صادر کرده اند، آمده است: این کاملاً روشن است که انسان ها سبب تغییرات آب و هوای کره زمین هستند. در موقعیت کنونی کره زمین، یخچال های عظیم در حال آب شدن هستند و آب اقیانوس ها در حال افزایش است و به زودی مناطق مسکونی بسیاری را غرق خواهد کرد. جو نزدیک به زمین هر روز گرم تر و گرم تر می شود و الگوهای بارش در نقاط مختلف کره زمین در حال تغییر می باشد و محیط اقیانوس ها، هر روز اسیدی تر می شود. این ها حقایق مسلمی است که هیچ یک از دانشمندان شناخته شده دنیا با آن ها مخالف نیست و آن ها را تایید می کند.

با وجود بیانیه تازه دانشمندان در خصوص آسیب های زیست محیطی، کمپین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گزارش داده است که زمین در حال گرم شدن نیست و اگر دمای سیاره ما بالا برود، کاملاٌ طبیعی است. سیاستمداران آمریکایی معتقدند، سخن هایی که در خصوص تغییرات آب و هوا مطرح می شود، فریب است و در مقابل دانشمندان جهان، ادعای سیاستمداران را نادرست می دانند. به نظر دانشمندان، ادعای سیاستمداران، فرضیه ای نادرست برای توسعه املاک و مستغلاتشان است و با هیچ اصول علمی سازگار نیست.

هر چند این ادعای سیاستمداران بزرگ دنیا در خصوص آب و هوا و محیط زیست تازه نیست و همواره در زمان انتخابات های بزرگ و تاثیر گذار دنیا مطرح می شود.

البته مردم آمریکا، انتظاری از حزب جمهوری خواه این کشور در حمایت از محیط زیست ندارند. دانشمندان در بیانیه خود برای حمایت از محیط زیست جهان عنوان کرده اند که، برای مردم آمریکا، بسیار ناراحت کننده است که حزب آبراهام لینکن، یعنی همان رئیس جمهوری که راه را برای آکادمی ملی علوم هموار کرد، ادعاهایی دارند که آکادمی علوم آن را سرزنش می کند. به گفته مردم آمریکا، حزبی که ادامه دهنده راه رزولت بوده است، نباید متضاد محیط زیست سخن بگوید، زیرا وی یکی از افرادی بوده که سبب آغاز راه اندازی سیستم پارک های ملی شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است که، غمگین ترین مساله، محافظه کاری مالی احزاب شرکت کننده در ریاست جمهوری آمریکا، در خصوص افزایش هزینه های مرتبط به حفاظت از محیط زیست می باشد.

  • چیزهایی که نمی دانیم

چیزی که ما نمی دانیم آن است که در آینده چه شرایطی انتظار آیندگان مردم زمین را می کشد. آیا زمین همین طور به تدریج گرم می شود و یا ناگهانی؟ آیا وسعت اقیانوس ها با سرعت افزایش می یابد یا خیر؟ آیا یخچال های قطبی با همین سرعت به آب شدن ادامه می دهند؟ آیا میزان خشکسالی و موج گرما افزایش می یابد؟ آیا مردم زمین قادر هستند خود را با چنین شرایطی تطابق دهند یا خیر؟

به نظر می رسد که منطقی ترین تصمیم برای جلوگیری از آسیب های احتمالی به آیندگان، آغاز مدیریت بحران ناشی از تغییرات آب و هوایی است. این تغییرات تهدیدی برای سلامت انسان، جوامع مختلف و اقتصاد زمین می باشد.

تغییر آّب و هوا و گرم شدن کره زمین سبب اسیدی شدن محیط اقیانوس ها و دریاها می شود و برای نسل ما و آینده کره زمین، ضررهای اقتصادی به همراه خواهد داشت.

دانشمندان در بیانیه خود تاکید کرده اند که باید بیش از علم، بر روی اصلاح دیدگاه های سیاسی سرمایه گذاری شود. دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه انتخابات آمریکا، در این بیانیه به شدت مورد انتقاد دانشمندان قرار گرفته است.

دانشمندان همچنین عنوان کرده اند که بایستی برای توافقات بین المللی زیست محیطی در راستای کاهش گازهای گلخانه ای و در نتیجه کاهش گرمای جهانی تلاش کرد.

به گفته دانشمندان بزرگ جهان، در 7 سال گذشته، قیمت انرژی های فسیلی افزایش شدیدی یافته، این در حالی است که هزینه های استفاده از انرژی های باد، خورشید، موج و سایر منابع تجدید پذیر، کاهش بسیاری یافته اند. در واقع آمریکا بایستی از انرژی های قابل اعتماد، با هزینه کم و آلودگی کم تر بهره گیرد.

  • وقتی اقتصاد جهان صدمه می بیند

در این بیانیه مهم آمده است: به هر ترتیب، ما دانشمندان برتر دنیا و دانشمندان آمریکایی، در خصوص خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین، برای چندین دهه آینده، به طور جدی هشدار می دهیم. پیش بینی های ما به حقیقت می پیوندد و هیچ دانشمندی مخالف این فرضیه نیست که انسان ها عامل اصلی تغییرات آب و هوایی می باشند. ما همچنین معتقدیم که باید یک حرکت جدی و عملی برای کاهش آلودگی هوای جهان صورت گیرد، در غیر این صورت، اقتصاد جهان و اقتصاد جدیدی که وابسته به انرژی است، صدمه خواهد دید.

با وجود پیشرفت های علم وفناوری، برخی از مردم دنیا و سیاستمداران، می خواهند ما را در زمان به عقب بازگردانند و پیشرفت های دنیا را خنثی کنند. سیاستمداران مخالف علم، با حمله های لفظی به کارشناسان علمی، نه مشکلی از آلودگی محیط زیست رفع می کنند و نه می توانند جلوی تغییرات آب و هوا را بگیرند.

حال باید دید که در آینده ای نه چندان دور، والدین در مکالمه با فرزندانشان، چگونه به پرسش های آن ها در خصوص محیط زیست پاسخ خواهند داد؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.