بر اساس توافقنامه صلح بین دولت افغانستان و حزب اسلامی، افرادی از این حزب در دولت کابل در حالی سهیم خواهند شد که گروه‌های جدا شده از حکمتیار اکنون نیز در حکومت وحدت ملی سهم دارند حال این پرسش مطرح می‌شود: آیا این جدایی‌ها تاکتیکی بوده است؟

 آیا جدا شدن گروه‌هایی در گذشته از حکمتیار تاکتیکی بوده است؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، پنجشنبه هفته گذشته پیش‌نویس توافقنامه صلح دولت کابل و حزب اسلامی پس از ماهها رایزنی به امضا رسید و در گام نهایی قرار است که اشرف غنی رئیس جمهور و حکمتیار رهبر این حزب نیز آن را امضا کنند.

توافقنامه صلح با حزب اسلامی حکمتیار توسط «حنیف اتمر» به نمایند‎گی از دولت کابل، «امین کریم» به نمایند‎گی از حزب اسلامی حکمتیار، «عطا الرحمن سلیم» معاون شورای عالی صلح افغانستان و با حضور «پیر سید احمد گیلانی» رئیس شورای عالی صلح افغانستان به امضا رسید.

این که چقدر این توافقنامه در صلح و ثبات افغانستان تأثیر دارد با شک و تردیدهایی همراه است.

«ودیر صافی» کارشناس امور سیاسی افغانستان به رادیو آزادی گفته است که پس از امضای سند صلح با حزب اسلامی نباید توقع داشت که روند صلح با طالبان افغان نیز به سرعت به نتیجه برسد.

پیش از این، «محمد امین کریم» رئیس هیئت مذاکره‌کننده حزب اسلامی حکمتیار، در مراسم امضای پیش‌نویس توافقنامه صلح در کابل گفت که حزبش برای اهداف تلاش می‌کنند نه کسب قدرت و یکی از اهداف این حزب مبارزه تا خروج آخرین سرباز خارجی از افغانستان است.

رئیس هیئت مذاکره‌کننده حزب اسلامی تأکید کرد که این حزب هیچ گروهی را در افغانستان دشمن خود نمی‌داند.

همچنین «عطا الرحمن سلیم» معاون شورای عالی صلح افغانستان، نیز در این مراسم گفت: مهمترین دستاورد این توافق تعهد دو طرف به رعایت و احترام به قانون اساسی افغانستان است.

با این حال، «غیرت بهیر» مسئول سیاسی حزب اسلامی حکمتیار، نیز ضمن دستاورد بزرگ خواندن صلح برای این حزب اظهار داشت: مشارکت حزب اسلامی در روند صلح افغانستان نشان از انسجام و یک صف بودن این حزب دارد.

با توجه به اظهارات غیرت بهیر، این پرسش مطرح می‌شود که آیا جدا شدن گروههایی چند سال قبل از حکمتیار و سهم گرفتن در دولت افغانستان، تاکتیکی بوده است؟

«کبیر رنجبر» یکی دیگر از کارشناسان افغان در این باره می‎گوید که جدا شدن افراد حزب اسلامی و سهیم شدن در دولت افغانستان در گذشته بر اساس برنامه‌ای از پیش تنظیم شده در پاکستان بوده است تا در نهایت در دولت این کشور سهم بگیرند.

وی  گفت که پس از امضای توافقنامه صلح و حضور احتمالی حکمتیار در کابل، این گروههای جدا شده زیر یک چتر فعالیت خواهند کرد و از رهبرشان نیز حمایت می‌کنند.

رنجبر اظهار داشت که این گروهها تحت پرچم حکمتیار متحد خواهند شد و حزب نیرومندی را تشکیل خواهند داد.

کارشناس افغان خاطرنشان کرد که بیشتر افراد حزب اسلامی در داخل دولت حضور داشتند و حتی برخی از چهره‌های دولتی نیز مخفی بودند.

همزمان با امضای این توافقنامه، برخی جریانها در کابل علیه آن تظاهرات کردند و همچنین سازمان عفو بین‌الملل نیز نسبت به کسب مصونیت افرادی از این حزب ابراز نگرانی کرده است.

احتمالاً به همین دلیل «قریب الرحمان سعید» عضو ارشد حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار پس از توافق صلح این حزب با دولت کابل اعلام کرد که از افغانهای آسیب دیده در جنگ، عذرخواهی می‌کند و با محاکمه افرادی که به جنایت جنگی متهم‌اند به شرط تشکیل دادگاهی بی‌طرف موافق است.

 «محمد امین کریم» رئیس هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی با دولت کابل با رد اظهارات تاکید کرد که حزبش در گذشته کاری نکرده است که از آن عذرخواهی کند.

وی گفت که سخنان قریب الرحمان سعید بیانگر موضع رسمی حزب اسلامی حکمتیار نیست.

«احمد سعیدی» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان نیز در مورد حزب اسلامی گفت که اگر منافع گروههای جدا شده از حزب اسلامی ایجاب کند با حضور حکمتیار در کابل متحد خواهند شد.

به گزارش رادیو آزادی، حزب اسلامی حکمتیار از زمان تأسیس با تمام حکومت‎هایی که در افغانستان به قدرت رسیدند مانند حکومت‌های «سردار محمد داود خان»، حزب «دموکراتیک خلق»، دولت مجاهدین به رهبری برهان‌الدین ربانی، حکومت طالبان و دولت حامد کرزی، جنگیده است.

البته مذاکراتی را با دولت‎ها نیز انجام داد، اما این مذاکرات هیچ نتیجه‌ای نداشتند.

با پیروزی مجاهدین و سقوط حکومت کمونیستی در سال 1371، نیروهای این حزب بخش‌هایی از شهر کابل را تصرف کردند.

پس از آن‎که بر اساس توافقات قبلی «پیشاور» برهان الدین ربانی حاضر نشد پس از شش ماه از قدرت کناره‌گیری کند اختلاف حزب اسلامی با دولت به درگیری مسلحانه کشید و حکمتیار نیروهایش را در «چهار آسیاب» در جنوب کابل مستقر کرد و از آن‎جا به نبرد علیه دولت به رهبری برهان الدین ربانی ادامه ‎داد.

حزب اسلامی حکمتیار پس از سقوط حکومت طالبان، دولت کرزی را به رسمیت نشناخت و نیروهای این حزب به نبرد با ارتش افغانستان و نیروهای خارجی مستقر در افغانستان پرداختند.

این حزب در سال 1393 به طرز غیرمنتظره‌ای تصمیم گرفت که در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی شرکت کند و از قطب‌الدین هلال معاون سابق این حزب اعلام حمایت کرد.

هرچند دیدگاه‎های مختلفی در مورد چگونگی فعالیت حزب اسلامی و پیوستن این حزب به روند صلح در افغانستان وجود دارد، اما این‎که حزب اسلامی چه اهدافی را دنبال می‌کند با گذشت زمان مشخص خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.