۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۸
کد خبر: 459315

گزارش از شخص

«قند پارسی» ساخت آمریکا

«نوروززاده» می گوید: مسؤولیت من بازگشایی کانال‌های جدید مذاکره با ایران است

قدس آنلاین/ مجید تربت زاده : باور کنید وزارت خارجه آمریکا هم می داند «فارسی» شکر است و لابد به فارسی زبان های جهان و به خصوص ما ایرانی ها خیلی ارادت دارد وگرنه پس از استعفای سخنگوی فارسی زبانش «آلن ایر» که «نیویورک زاده»بود و پشت در پشتش آمریکایی ، سراغ «نوروز زاده» نمی رفت ! آمریکایی ها پیش از اینها و در دوران «پیشابرجام» یکباره تصمیم گرفتند هر طوری هست اعتماد ما ایرانی ها را جلب کنند و برای این مهم از هیچ تلاشی فرو گذار نکردند. از پیامهای نوروزی «اوباما» به فارسی زبانها بگیرید تا اواخر کار که «آلن ایر» ایران شناس را به عنوان سخنگوی وزارت خارجه شان معرفی کردند. مردی که فارسی را خیلی کوچه بازاری و البته با لهجه غلیظ نیویورکی حرف می زد، انگشتر عقیق به دست می کرد، در حین حرف زدن از اشعار و ضرب المثلهای فارسی استفاده می کرد، از قیمت روز نان، ماست، گوشت ، سیب زمینی و... در ایران خبر داشت و طرفدار پروپاقرص تیم «تراکتور سازی» تبریز بود. حالا و در دوران پسابرجام وقتی آمریکایی ها دیدند خیلی از ایرانی ها هیچ جوری به آنها اعتماد نمی کنند به تلافی تمام بدعهدی های پسابرجامی، خانم «سحرنوروززاده» را که پشت در پشتش ایرانی اند و 50 سال قبل پدر و مادرش به آمریکا مهاجرت کرده اند به عنوان سخنگوی جدید معرفی کردند تا شاید بتواند با «قند پارسی» دل ما ایرانی ها را برای اعتماد به آمریکا نرم کنند. البته سخنگوی فارسی زبان در وزارت خارجه آمریکایی ها پدیده خیلی جدید و نادری نیست فقط نمی دانیم چرا توی این سالها با وجود این همه «قندپارسی» که به ینگه دنیا رفته و سخنگوی رسمی یا غیر رسمی شدند، هنوز طوطیان واشنگتن ، شکرشکن نشده اند!

«قند پارسی» ساخت آمریکا

«سحر» کجا دمید؟

سال 1982 میلادی در ایالت «کنتیکت» از پدر و مادری ایرانی متولد شد و حالا در 34 سالگی با مدرک کارشناسی «امور بین الملل» و کارشناسی ارشد «مطالعات ایران» از دانشگاه «مریلند» شده است سخنگوی وزارت خارجه آمریکا. زبانهای فارسی ، عربی و اسپانیایی را نه به خوبی زبان انگلیسی اما لابد مثل بلبل حرف می زند. پیش از اینکه به دولت اوباما بپیوندد عضو شورای ملی ایرانیان آمریکا«نایاک» بود و در کارنامه فالیت های او دریافت چند جایزه از نهادهایی چون«دفتر رئیس اطلاعات ملی آمریکا، اف بی آی و مرکز ملی ضد گسترش سلاحهای اتمی » دیده می شود . همچنین «سحرخانم» مدال وزارت دفاع آمریکا برای جنگ بین المللی علیه تروریسم را نیز روی سینه خودش دیده است. او پیش از اینها در وزارت خارجه عضو گروه سیاستگذاری با تمرکز بر مسایل ایران و توافق هسته ای بود. مدتی هم زیر نظر «فیلیپ گوردون» دستیار سابق و ویژه رئیس جمهور آمریکا در قسمت هماهنگی امور مربوط به خاورمیانه و ایران کار کرده است و خلاصه هرچند هنوز از تیم مورد علاقه اش در ایران خبری نداریم اما می دانیم برای خودش یکپا ایران شناس است.

نطق اول

پس از اینکه ما ایرانی ها یکسره از بدعهدی آمریکا در اجرای برجام انتقاد کردیم و حتی رئیس جمهور و هیأت ایرانی در نیویورک و  در مجمع عمومی سازمان ملل زبان به گلایه از کارشکنی های آمریکا باز کردند سرانجام «سحر نوروز زاده» دو سه روز پیش پشت تریبون حاضر شد و قند اول فارسی اش را رو کرد! پاسخ آن همه انتقاد مقام های ایرانی تنها یک جمله رسمی بود :« باید تأکید کنم آمریکا همه تعهداتش براساس برجام را انجام داده است»! خانم سخنگو البته خیلی فرصت نداشت به راست و دروغ حرفی که زده است فکرکند و بلافاصله سراغ پاسخ به سؤال بعدی رفت و در باره هواپیماهای مسافربری که قرار است به ایران فروخته شود ،کمی ما را نصیحت کرد که : «امیدواریم ایران با استفاده درست از این هواپیماهای مسافربری، باعث ایجاد بهبود در زندگی روزمره مردم شود»! البته خانم سخنگو در سال 1988 که ناو آمریکایی ، هواپیمای مسافربری ایران را سرنگون و 244 ایرانی را قتل عام کرد تنها 4 سال داشت و نمی شود از او توقع داشت متوجه باشد این مسؤولان آمریکایی هستند که در اشتباه گرفتن عمدی هواپیماهای مسافربری و نظامی ید طولایی دارند!

کو تا 10 سال؟

دو سه روز طول کشید تا «نوروززاده» متوجه شود نطق اولش برای ایرانی ها آن طور که باید نبوده است برای همین دیروز دو باره به سخن آمد . ابتدا تأیید کرد ایران به تعهداتش پابرجا بوده و سپس گفت : «تلاش می کنیم مردم ایران اثرات برجام را حس کنند... البته هنوز تنها 8 ماه از اجرای برجام گذشته است و یادمان نرود که جامعه بین المللی 10 سال نگران برنامه هسته ای ایران بود». این حرف سخنگو یعنی : حالا کو تا 10 سال!

البته این بار هم خانم سخنگو کلی در باره روش های استفاده صحیح از هواپیماهای مسافربری و تفاوت هایش با نوع نظامی آن حرف زد و برای آینده روابط هردو کشور خودش اظهار امیدواری کرد تا کم حرفی دو سه روز پیش را جبران کرده باشد.

ذره بین مان کو؟

بالاخره یک جورهایی هموطن سابق مان حساب می شود و حق داریم خانم سخنگو را در «گزارش از شخص» کمی زیر ذره بین بگذاریم . بدیهی است در این زمینه وزارت خارجه آمریکا حق هیچگونه اعتراضی را ندارد. «سحر نوروز زاده» با همه ایرانی و فارسی زبان بودنش نمی تواند اعتماد ما ایرانی ها  را جلب کند اگر فراموش نکرده باشیم که آمریکا همواره از برخی ایرانی تبارها در پوشش تاجر، نخبه، سیاستمدار ،پژوهشگر و ... برای پروژه نفوذ استفاده کرده است. با همین هدف است که «نایاک» را در سال 1999 راه اندازی می کند تا به بهانه ایجاد رابطه حسنه میان ایران و آمریکا اهداف و برنامه های «نفوذ» را دنبال کند. مرکزی که چند سال پیش در گزارشی با عنوان «دست های دراز شده مشت های باز» هفت استراتژی را برای نفوذ بهتر در قلب و ذهن مردم ایران پیشنهاد می دهد.«سحر نوروززاده» که حالا یکی از بالاترین رده های دولتی را در رابطه با سیاست های ایران دارد از محصولات و کارآموخته های همین مرکز است.

جاسوس یکجانبه یا دو جانبه؟

ماجرا تنها مدالها یا جوایزی که « نوروززاده» از مراکز مختلف در آمریکا گرفته ، نیست. حتی اینکه او در حلقه مشاوران امنیت ملی «اوباما» قرار داشته ، داماد ایرانی «جان کری» برایش پارتی بازی کرده تا به رده های بالا برسد و نخستین زن ایرانی - آمریکایی باشد که به مقام سخنگویی وزارت خارجه آمریکا می رسد ، یکی از نویسندگان پیام های نوروزی «اوباما» برای ایرانیان بوده و... مسایل مهمی به شمار نمی روند آن هم وقتی رد پای او در مسایل مربوط به جاسوسی پیدا می شود. تند روهای آمریکایی که نسبت به همه چیز از ما بدبین تر یا خوشبین تر هستند حتی از جاسوسی او برای ایران حرف زده اند! آنها مدعی هستند گزارش هایی در دست دارند که نشان می دهد در جریان مذاکرات هسته ای «حسن فریدون» با «نوروززاده» دیدار و گفت و گو کرده است. از طرف دیگر برخی سایت های ایرانی مطالب و عکس هایی از او را منتشر کرده اند که از ارتباط «نوروززاده» با «دری اصفهانی» - متهم به جاسوسی در تیم هسته ای ایران خبر می دهد. شما جای ما باشید چقدر به سخنگوی ایرانی آمریکایی که متهم به جاسوسی دوجانبه هم هست ، اعتماد می کنید؟

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد21 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    چرت نگو .خیلی از ایرانی ها در آمریکاوطن فروشند.چطور میدونی که سحر خانم خوبه یا بد .البته من نمیگویم بده ولی کسی که فارسی زبانیه تو آمریکا نمیتونیم بگیم خوبه.خیلیهاشون منافق.خائن و خیلی ها هم میهن پرستند.تو فقطی خوشت میاد داستان بنویسی.