کوچه و خیابان های شهر شروع پاییز را نوید می‌دهد، اسم پاییز بیشتر از آنکه به برگ‌های خزانش گره خورده باشد با بوی مهر آشناست.

تحصیل رایگان دانش آموزان محروم در مدارس امام رضا(ع)

اکنون مهری جدید در راه است و قرار است بچه ها پس از سه ماه باری دیگر میهمان مدارس شوند. مجموعه واحدهای آموزشی مدارس امام رضا(ع) نیز برای میزبانی از دانش‌آموزان خود را آماده کرده اند.
از این رو فرا رسیدن اول مهر بهانه‌ای شد تا به سراغ محمدتقی فخریان؛ مدیر عامل بنیاد فرهنگی امام رضا(ع) برویم و با وی در خصوص برنامه‌هایی که برای سال تحصیلی جدید در مدارس امام رضا(ع) پیش بینی شده است، گفت وگو کنیم که در ادامه می خوانید.

• حریم علمی عالم آل محمد(ص)، در سال تحصیلی جدید میزبان چه تعداد از دانش‌آموزان است؟
مدارس امام رضا(ع) در سال96-95 میزبان 7 هزار دانش آموز در 233 کلاس در مقاطع مختلف تحصیلی است که از این تعداد نیمی از دانش آموزان در مناطق برخودار و نیمی دیگر در مناطق کم برخوردار از خدمات آموزشی و پرورشی بهره مند می‌شوند.

• در مورد تعداد واحدهای آموزشی مدارس امام رضا(ع) توضیحاتی را بیان کنید.
بنیاد فرهنگی رضوی دارای 17 واحد آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی و یک پژوهش‌سرا است که 828 همکار فرهنگی و کادر اجرایی به صورت تمام وقت و پاره وقت با این مجموعه همکاری می‌کنند تا بهترین خدمات را مطابق با استانداردهای لازم آموزشی و پژوهشی به دانش آموزان ارائه کنند؛ از این رو تمامی مدارس امام رضا(ع) از امکانات پیشرفته‌ای نظیر هوشمندسازی کلاس‌ها، فضاهای تربیتی مناسب، کتابخانه، تجهیزات آزمایشگاهی و امکانات پژوهش‌سرا برخوردار هستند.

• آیا ظرفیت حضور دانش‌آموزان در مدارس امام رضا(ع) نسبت به سال گذشته افزایش داشته است؟
خوشبختانه ظرفیت حضور دانش‌آموزان در مدارس امام رضا(ع) در سال تحصیلی جاری نسبت به سال گذشته 400 نفر افزایش داشته که این افزایش در مناطق کم برخودار و محروم است.

• برای سال آینده هم برنامه‌ای برای بهره‌مندی بیشتر محرومان از خدمات آموزشی آستان قدس رضوی پیش بینی شده است؟
با هماهنگی‌هایی که با معاونت امداد مستضعفان صورت گرفته شده است، برای سال‌های آینده امکان تحصیل بیشتر دانش‌آموزان مناطق محروم در مدارس امام رضا(ع) فراهم خواهد شد.
همچنین تأکید ما بر این است که فرزندان شهدای مدافع حرم نیز از خدمات آموزشی که در مدارس امام رضا(ع) ارائه می‌شود بهره‌مند شوند؛ از این رو تعدادی از فرزندان شهدای دفاع از حریم حرم و مقاومت در مدارس امام رضا(ع) ثبت نام شده اند که این تعداد برای سال آینده افزایش خواهد یافت.

• خدماتی که در مناطق برخودار و کم برخوردار ارائه می‌شود، با هم تفاوت دارد؟
همه خدمات آموزشی، پرورشی، فوق برنامه‌ و اردویی که در واحدهای آموزشی مناطق برخودار و کم برخوردار مدارس امام رضا(ع) به دانش آموزان ارائه می شوند، با هم برابر است با این تفاوت که خدماتی که در مناطق کم برخوردار ارائه می‌شود، به صورت رایگان است و هزینه های آن توسط آستان قدس رضوی تأمین می‌شود.

• چه معیارها و ملاک‌هایی برای تحصیل رایگان دانش‌آموزان در مدارس امام رضا(ع) تعریف شده است؟
یکی از شاخصه‌هایی که برای تحصیل دانش‌آموزان در مدارس کم برخوردار تعریف شده است، حوزه جغرافیایی محل سکونت دانش آموز است. از این رو کسانی که در مناطق خواجه ربیع، شهرک شهید رجایی مشهد و شهرستان چناران سکونت دارند و از توان مالی پایینی برخودار هستند می‌توانند در این واحدهای آموزشی ثبت نام کنند.
همچنین دانش آموزان برای ورود به این مدارس باید از استعداد درسی در حد مناسبی برخوردار باشند که دانش آموز بر اساس نمرات درسی پایه قبلی یا مقطع تحصیلی و قبولی در مصاحبه می‌تواند در این مدارس مشغول تحصیل شود و از خدمات رایگان آموزشی بهره‌مند گردند.

• در خلال صحبت‌ها اشاره کردید که توجه ویژه‌ای به مباحث تربیتی در مدارس امام رضا(ع) می‌شود، در این‌باره توضیح دهید.
طبق رسالت‌های بنیاد فرهنگی رضوی، در مدارس امام رضا(ع) که حریم علمی عالم آل محمد(ص) است توجه ویژه‌ای به مباحث تربیتی در کنار مباحث آموزشی می‌شود؛ از این رو بر اساس مصوبه هیئت مدیره بنیاد فرهنگی رضوی 60 شاخص اصلی در حوزه‌های آموزشی و پرورشی برای مدارس امام رضا(ع) در مقاطع مختلف تحصیلی تعریف شده است که مدیران هر واحد موظف هستند فعالیت‌های آموزشی و تربیتی را بر اساس این شاخصه‌ها پیگیری کنند.

• بنیاد فرهنگی رضوی برای شروع سال تحصیلی جدید چه برنامه‌هایی را در نظر گرفته است؟
برنامه‌های ویژه‌ای برای شروع سال تحصیلی جدید در نظر گرفته شده است؛ از جمله جشن «شکوفه‌ها» که به صورت سراسری 31 شهریور برای دانش اموزان پایه اول ابتدایی اجرا شد.
همچنین دانش آموزان مدارس امام رضا(ع) اول مهر ماه به نیابت از همه دانش آموزان سراسر کشور به حرم مطهر رضوی مشرف شدند و بهار تعلیم و تربیت خود را با زیارت حضرت رضا(ع) شروع کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.