​قدس آنلاین – ایلام: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه ایلام ظرفیت و پتانسیل همکاری‌های خوبی در قالب پذیرش دانشجو، تبادل استاد و انجام تحقیقات مشترک و خواهرخواندگی با کشور عراق دارد که باید تحقق این موضوع به‌طور جدی پیگیری شود.

دانشگاه ایلام پتانسیل همکاری با دانشگاه های عراق را دارد

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، محمد فرهادی در جشن آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان ایلام با بیان اینکه چهار میلیون و 800 هزار دانشجو در 2 هزار و 800 دانشگاه و موسسه آموزش عالی کشور (دولتی و غیردولتی) در حال تحصیل هستند که از این تعداد 100 هزار نفر در مقطع دکترا و 350 هزار نفر هم در مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل اشتغال دارند، اظهارداشت: هم اکنون توسعه کمی دانشگاه‌ها به اندازه کافی در کشور وجود دارد و در این زمینه باید توجه خود را بیشتر به سمت توسعه کیفی دانشگاه‌ها متمرکز کنیم و در این زمینه طرح آمایش آموزش عالی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده که در این طرح دانشگاه‌های کشور به 10 منطقه و چهار سطح محلی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی طبقه‌بندی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید، ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات و یارانه به دانشجویان مراکز علمی و دانشگاهی کشور اعم از دولتی و غیردولتی پرداخت می‌شود، افزود: میزان سقف تسهیلات و یارانه پرداختی به دانشجویان در سال 93، 2 هزار و 600 میلیارد ریال بود که امسال این میزان به بیش از 6 هزار و 700 میلیارد ریال افزایش یافته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت تدبیر و امید به اجرای طرح آمایش آموزش عالی کشور اشاره کرد و بیان داشت: در اجرای این طرح به ساماندهی آموزش عالی، ارتقای جایگاه و ایجاد محیطی پرنشاط در دانشگاه، حفظ و کرامت اساتید و دانشجویان، استقلال دانشگاه در حوزه فعالیت‌های علمی، آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی توجه جدی شده است.

محمد فرهادی با اشاره به پتانسیل ویژه دانشگاه ایلام برای ارتقا و گسترش همکاری های علمی با دانشگاه های کشور عراق، خاطرنشان ساخت: همکاری های علمی و روابط دانشگاهی در قالب پذیرش دانشجو، تبادل استاد و انجام تحقیقات مشترک در دانشگاه های استان های مرزی با کشورهای همسایه حائز اهمیت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تکمیل و تجهیز 131 آزمایشگاه در قالب شبکه ملی آزمایشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: از این تعداد، 50 آزمایشگاه تکمیل نهایی شده و مابقی در حال تکمیل شدن هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت تدبیر و امید تقویت مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه‌ها برای توسعه کشور و ایجاد اشتغال پایدار را مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان در این مراکز مستقر می‌شوند و اساتید و دانشجویان باید ساعاتی از زمان موظفی خود را در این شرکت‌ها سپری کنند، همچنین این شرکت‌ها دارای معافیت‌ها و مزایای بسیاری هستند که دانشگاه‌ها باید به این سمت و سو حرکت کرده و در جهت اشتغال‌زایی از آنها بهره گیرند.

محمد فرهادی با تأکید بر اینکه دانشگاه ها بایستی به سمت کارآفرینی حرکت کنند، افزود: دانشگاه تنها یک نهاد علمی محض نیست و از تربیت متخصص و انجام فعالیت‌های علمی پژوهشی باید به سمت دانشگاه کارآفرین و نسل سومی حرکت کند که خوشبختانه در دولت یازدهم فعالیت‌هایی در این زمینه انجام شده که در آینده آثار و نتایج آن مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح بررسی سلامت جسمی و روحی تمامی دانشجویان در تمامی مقاطع در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: در این راستا  تشکیل پرونده پزشکی سلامت، راه‌اندازی و تجهیز اتاق‌های سلامت در خوابگاه‌های دانشجویی انجام خواهد شد و علاوه بر این ساخت 31 خوابگاه با حمایت خیران و پرداخت کمک هزینه ماهانه هفت میلیون ریال به دانشجویان مقطع دکترا از دیگر برنامه های این وزارت خانه برای رفاه دانشجویان است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به رشد علمی چشمگیر دانشگاه ایلام اشاره کرد و یادآور شد: این دانشگاه از نظر جذب هیات علمی، پذیرش دانشجو و تولید مقاله‌های علمی معتبر در سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته و از اعتبارهای حوزه پژوهش و فناوری وزارت علوم سهم قابل توجهی برای این دانشگاه در نظر گرفته خواهد شد، همچنین تسهیلات و یارانه صندوق رفاه دانشجویی به طور 100 درصد به دانشجویان این دانشگاه پرداخت می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.