قدس آنلاین: موضوع دیگر آرمان، باور و منطق آگاه سازی جهانیان به یک مساله باارزش است. اما سومین مساله رفتار و اخلاق است که در جنگ میان رزمندگان ما دیده می شد. بسیاری به خاطر آرمان ها و اهداف شان شهید شدند و به شهادت شوق داشتد و اگر این دوران مقدس نبود اساسا شوق به مرگ در میدان جنگ نیز حاصل نمی شد.

چرا جنگ تحمیلی به «دفاع مقدس» مشهور شد؟!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از شبستان، حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی، مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به علت کاربرد پسوند «مقدس» برای جنگ هشت ساله ایران با رژیم بعث عراق، اظهار کرد: ویژگی ها و شرایط سختی که طی جنگ ایران و عراق بر کشور تحمیل شد و از سوی دیگر اوج ایثار و اخلاق مداری طی آن دوران که از سوی رزمندگان و مردم وجود داشت، سبب شد تا این جنگ را با صفت دفاع مقدس بشناسیم.

وی ادامه داد: قاعدتا زمانی که تعبیر مقدس به کار می رود باید ملاکی از این مقدس بودن وجود داشته باشد. شاید بهتر باشد با یک مثال مساله را شرح دهم، مثلا وقتی می گوییم حرم مقدس علت این تقدس فردی است که در آن محل دفن شده، لذا هر تقدسی، علتی دارد و اگر ما واژه و صفت مقدس را برای جنگ تحمیلی به کار می بریم دلایل متعددی دارد.

حجت الاسلام ایزدهی تصریح کرد: پسوند مقدس در مورد جنگ تحمیلی به چند اعتبار است که میان مردم رایج شد، نخستین دلیل ایمان و باور و هدفی است که در زمان جنگ وجود داشت؛ جنگ ما یک جنگ عمدتا مبتنی بر باور جهان شمول برای سعادت همه مردم و آشنا شدن آنها با معارف اسلامی بود. از سوی دیگر در آن زمان عملا روحیات معنوی، ایثار و فداکاری و شب زنده داری ها، توجه به بسیاری از مسایل دینی بیش از پیش گسترش یافت در حالی که عمدتا در فضای جنگ افروزی نمی توان چنین فضاهایی را در جهان امروز انتظار داشت ولی در جنگ تحمیلی چنین مواردی به کرات دیده می شد.

وی با بیان اینکه فضای جنگ عمدتا زمخت و همراه با قتل و غارت است، تصریح کرد: با این وجود روحیات معنوی رزمندگان ما از یک طرف و بحث دفاع از کشور سبب شد تا فضای مقدس و روحانی ایجاد شود ضمن اینکه اساسا دفاع از سرزمین در میان همه مکاتب و ادیان، مقدس است و ما نیز در جنگ هشت ساله حمله نکردیم بلکه دفاع داشتیم در برابر حمله ای ناجوانمردانه که از سوی ابرقدرت ها حمایت می شد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: موضوع دیگر آرمان، باور و منطق آگاه سازی جهانیان به یک مساله باارزش است. اما سومین مساله رفتار و اخلاق است که در جنگ میان رزمندگان ما دیده می شد. بسیاری به خاطر آرمان ها و اهداف شان شهید شدند و به شهادت شوق داشتد و اگر این دوران مقدس نبود اساسا شوق به مرگ در میدان جنگ نیز حاصل نمی شد.

حجت الاسلام ایزدهی با بیان اینکه در زمان جنگ تحمیلی، همه دنیا صف آرایی مقابل نظام ما داشتند، افزود: زیر پا گذاشتن حقوق بشر، استفاده از هر نوع سلاح شیمیایی، همراهی کشورهای غربی همگی ناشی از سیاست های غلطی بود که می توانیم آن را متاثر از علوم انسانی مادی محور آنان بدانیم.

وی گفت: ما عملا در یک جبهه قرار داریم که یک طرف آن مادی گرایی است و یک بُعد آن منفعت طلبی، یک بُعد انسان محوری و بُعد دیگر خدامحوری، معنویت گرایی و سعادت مداری است، طبیعتا آن نظام جهانی که بر اساس منافع مادی بنا شده است و خداوند را در معادلات خود یاد نمی کند عملا منفعت مادی را ملاک تصمیم گیری قرار می دهد. آنها برای آنکه منطق خود را فراگیر کنند جهان بینی تشکیل دادند که در نظام تمدن نوین غرب که بعد از مدرنیته حاصل شد، عملا تحقق یافت.

وی با بیان اینکه بعد از ایجاد آن جامعه مدرن غربی دو جنگ جهانی در سطح اروپا به راه افتاد، ابراز کرد: بنابراین، عملا چیزی که در غرب تولید شد خود عامل ایجاد نزاع و جنگ بود. جنگ جهانی اول و دوم تمام شد ولی عملا همان مکتب قبل خود را اندکی بازسازی کرد و فضای جنگ و نزاع را از خود و سرزمین اش دور کرده و به جغرافیایی دور و کشورهای کمتر توسعه یافته سرایت داد و استعمار نو را با هر ابزاری موجه ساخت.

حجت الاسلام ایزدهی ادامه داد: در منطق نظام مادی که مولد جنگ و خونریزی است هیچ ابایی از هیچ اقدامی وجود ندارد چنانچه در جریان بمب اتمی که در هیروشیما و ناکازاکی پرتاب شد بیش از صد هزار نفر از مردم بی گناه در دم جان باختند. بنابراین، نظام غرب همواره توجه به توسعه مادی داشته است و در این مسیر از هیچ اقدامی روی گردان نیست، عملا در منطقه جریان داعش راه می اندازه و به واسطه داعش سلاح های خود را می فروشند، جنگ را آغاز می کنند، اسلام هراسی ایجاد می کنند و منافع کوتاه مدت و بلند متد خود را تامیین می کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مکاتب مادی و کاپیتالیسم غربی، اصالت ماده، استثمار، صنعت، فروش کالا و طبیعتا به کارگیری فرهنگ در راستای گسترش فکر مادی همه و همه نشان از اندیشه متاثر از مادی گرایی است که اهداف نظام سلطه را توجیه می کند، جنگ های بسیاری راه افتاد و افراد بسیاری کشته شدند و در این میان تنها مسایل مادی بود که تعیین وضعیت می کرد در حالی که در جنگ تحمیلی، مقدس ترین آرمان ها در مرتبه عمل به منصه ظهور رسید.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.