قدس آنلاین: رییس فرهنگستان علوم قم با اشاره به اینکه اگر کسی بخواهد بُعد سیاسی را از عاشورا حذف کند این تحریف ظلم به عاشورا و سیدالشهدا است، تشریح کرد: همه ابعاد عاشورا بدون افراط و تفریط باید تبیین شود و این توفیقی است که خداوند به مداحان داده است که واسطه بین جامعه با ائمه اطهار(ع) شوند.

افراط و تفریط درباره عاشورا ظلم به امام حسین(ع) است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از رسا، حجت‌الاسلام سید محمدمهدی میرباقری در دومین دوره تجلیل از پیرغلامان مداح مازندران که در سالن همایش‌های الغدیر سپاه کربلای استان برگزار شد، با بیان اینکه وجود امامان بر روی کره زمین برای نجات مومنان و شفاعت آنان است، اظهار داشت: مؤمنان با عبادت خود به شفاعت امامان دست می‌یابند.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با تأکید بر اینکه اگر عاشورا نبود، ظلمت سقیفه همه را نابود می‌کرد، اضافه کرد: اگر نور خداوند متعال نبود، مردم زمان در فتنه بنی‌امیه هلاک می‌شدند.

این مسؤول به مقام شفاعت ائمه اطهار(ع) اشاره کرد و متذکر شد: مقام شفاعت ائمه اطهار(ع) به‌ ویژه سیدالشهدا همان مقام دستگیری مؤمنان است.

میرباقری با بیان اینکه در روز قیامت منادی از باطن عرش ندا می‌دهد کسانی که در دنیا پشت سر امامان حرکت کردند، در دنیای اخروی هم به دنبال ائمه خود هستند، ادامه داد: این مراتب نشان می‌دهد شفاعت کار آسانی نیست و برای رسیدن به این مرتبه، باید تحمل عاشورایی ایجاد شود.

وی تصریح کرد: رسیدن به مقامات سلوکی شفاعت سیدالشهدا(ع) به دنیا ختم نمی‌شود، بلکه در برزخ و قیامت هم به مقام محمود سیدالشهداء(ع) می‌رسند که این همان دستگیری ائمه اطهار(ع) از مؤمنان است.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم به بیان فریضه گریستن برای سیدالشهدا(ع) پرداخت و گفت: گریه برای سیدالشهدا(ع) سبب طهارت روح و قلب می‌شود و گناهان را اگر به اندازه دریا باشد، پاک می‌کند.

این مسؤول با اشاره به اینکه در ساحت بلای سیدالشهدا(ع) جای کسب شهرت و مال نیست، افزود: کسی قصد ندارد با مداحی برای خود دنیا درست کند؛ اگر اینگونه باشد از درگاه اهل بیت(ع) رانده می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید براینکه برای رسیدن به مقام محمود باید کتاب خوانده شود، معارف آموخته شود و نفس و خودپسندی از بین برود، خاطرنشان کرد: کسی نباید به دنبال اثبات خود باشد، دعوت مردم به اهل بیت(ع) به‌ ویژه امام حسین(ع) راه خود را دارد.

میرباقری، مرثیه‌خوان امام حسین(ع) را عالم دانست و افزود: مرثیه‌خوان باید فنون هنرها را بلد باشد؛ لازم است در دستگاه‌های پژوهشی معضلات این بخش رفع شود.

وی با تأکید براینکه غرب با ابزار هنر جوامع را به هالیوود دعوت کرده است، اظهار کرد: لازم است برای دعوت به اهل بیت(ع) از ابزار هنر استفاده شود.

هنر دعوت به اهل بیت(ع) در مقابل هنر هالیوودی قرار دارد

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم تبیین کرد: هنر دعوت به اهل بیت(ع) در مقابل هنر هالیوودی قرار دارد باید مراکز دانشگاهی و حوزوی همت کنند تا مشکلات این بخش برطرف شود هرچند اقداماتی در تهران و قم انجام شد، اما کافی نیست.

این مسؤول با تأکید بر اینکه مرثیه‌خوان باید شعرشناس باشد باید و از اشعار بزرگان ادب در مدح ائمه اطهار(ع) استفاده کند، بیان کرد: جایگاه والای امامان باید حفظ شود.

میرباقری، کار مداحان را نیازمند همت و تلاش مضاعف دانست و افزود: در این وادی عظیم شیطان در حال به انحراف بردن دین است تا به سکولار تبدیل کند.

وی با اشاره به اینکه اگر کسی بخواهد بُعد سیاسی را از عاشورا حذف کند این تحریف ظلم به عاشورا و سیدالشهدا است، تشریح کرد: همه ابعاد عاشورا بدون افراط و تفریط باید تبیین شود و این توفیقی است که خداوند به مداحان داده است که واسطه بین جامعه با ائمه اطهار(ع) شوند.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم بیان کرد: برخی با بیان حرف‌های بی‌ربط که چرا برای ائمه اطهار(ع) هزینه‌هایی را صرف می‌کنند باید گفته شود، چرا هزینه‌های میلیاردی برای تبلیغات کارهای دنیایی صرف می‌شود؛ کسی حرف نمی‌زند.

این مسؤول در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در بررسی‌هایی که انجام می‌شود آمار فوتی‌های مسافرت شهریورماه جاری با تعداد شهدای مدافع حرم برابری می‌کند، خاطرنشان کرد: کشته شدن یک نفر در جاده برای کشور ما زیاد است، اما کسی از این تعداد فوتی اعتراض ندارد، اما همین که جوانان برای به دفاع از دین که به شهادت می‌رسند، حرف و حدیث‌های زیاد است که چرا باید به خارج از مرز بروند و شهید شوند.

میرباقری در بخش پایانی سخنانش به کج‌سلیقگی برخی افراد اشاره کرد و گفت: میزان فوتی‌هایی که در چند سال اخیر در تصادفات جاده‌ای کشور داشتیم بیش از شهدای دفاع مقدس بوده است و برخی ادعا دارند چرا جوانان باید به جبهه بروند و به شهادت برسند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.