قدس آنلاین: حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه باید در توسعه، فرهنگ، تبلیغ و ترویج قرآن تلاش کرد، گفت: ماندگارترین، مؤثرترین و جذاب‌ترین بخش قرآن توجه به ابعاد هنری آن است، به‌طوری‌ که با ساخت تنها ۱۰ فیلم و سریال قرآنی این آثار جزو پربیننده‌ترین، مؤثرترین و پرفروش‌ترین فیلم‌ها هستند.

سهم محدود قرآن در ساخت سریال نگران کننده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور شامگاه شنبه، سوم مهرماه در آئین افتتاحیه ساختمان چندمنظوره فرهنگی ـ قرآنی ریحانه ولایت کاشمر با بیان اینکه هر کاری که اساس و بنیاد آن براساس خوبی و خیر باشد روزی تبدیل به شجره طیبه خواهد شد، گفت: با راه‌اندازی مراکز قرآنی همه عالم از نعمت شجره طیبه بهره‌مند می‌شوند.
وی با بیان اینکه مؤسسه قرآنی ریحانه ولایت کاشمر در کشور زبانزد است، تصریح کرد: تاکنون افراد مختلفی از بیش از ۵۰ کشور جهان از این شهر به خاطر این مؤسسه بازدید کرده‌اند.
حجت‌الاسلام محمدی بر لزوم توجه به این مؤسسات اشاره کرد و گفت: مردمی و اسلامی بودن دو ویژگی نظام اسلامی است و همچنین قرآنی و مردمی بودن هم دو ویژگی مؤسسات قرآنی است؛ لذا جنس اصل نظام اسلامی و مؤسسات قرآنی کشور یکی است، زیرا عقبه استراتژیک نظام مقدس جمهوری اسلامی همین مؤسسات قرآنی هستند.
جنس نظام جمهوری اسلامی از جنس مؤسسات قرآنی است
وی با اعلام اینکه جنس نظام جمهوری اسلامی از جنس مؤسسات قرآنی است، اظهار کرد: عقبه استراتژیک نظام مقدس جمهوری اسلامی، مؤسسات قرآنی کشور است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با اشاره به اینکه مؤسسات قرآنی جایگاه ویژه‌ای در نظام‌ دارند و اهتمام و ارزش‌گذاری خاصی به لحاظ خصلت مردمی بودن به آنها می‌شود، عنوان کرد: دولت باید تمام همت خود را برای سیاست‌گذاری، تسهیل، پشتیبانی و نظارت بر مؤسسات به کار گیرد.
حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه با ورود دولت به مؤسسات قرآنی نباید نقش مردم کمرنگ شود، اظهار کرد: مهم‌ترین عامل حیات و بقاء مؤسسات به حضور مردم است.
وی با اشاره به اینکه حمایت‌های داوطلبانه در جهان حرف اول را برای نشر و توسعه فعالیت‌های دینی می‌زند، گفت: از همین رو اینکه افرادی آستین همت بالا زدند و این بنا را احداث و از مؤسسه حمایت می‌کنند، جای تقدیر دارد و باید بدانند که یکی از وظایف شرعی و الهی خودشان را انجام داده‌اند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در ادامه عنوان کرد: مؤسسات مردمی هر چند اعتبارات کمتری دارند اما عملکرد و نتیجه اقداماتشان ده‌ها برابر بیشتر از سایر مؤسسات است.
حجت‌الاسلام محمدی با اعلام اینکه هر دستگاه استانی به هر مقدار که ظرفیت دارد باید از این مؤسسات حمایت و پشتیبانی کند، تصریح کرد: خصلت مردمی بودن منجر به برکت، ثبوت و عنایت الهی می‌شود، لذا فعالیت‌های قرآنی ماهیتاً با نظام مقدس جمهوری اسلامی به دلیل خصلت مردمی بودن، اسلامی و قرآنی بودن متحد هستند.
مصون‌سازی نسل جوان، تنها در پناه قرآن میسر است
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با بیان اینکه برای مصون‌سازی نسل جوان، هیچ راهی جز در پناه قرآن قرار گرفتن نداریم، یادآور شد: قطعاً نسلی که در دامن قرآن صیانت شود، ماندنی و ماندگار است.
وی با بیان اینکه برای مصون ماندن نسل جوان جز در پناه قرآن ماندن راه‌حل دیگری نداریم، افزود: نوع مؤسسات قرآنی و کسانی که با این مؤسسات در ارتباط هستند معمولاً در فضای سالم‌سازی و پیشبرد مقاصد الهی فعالیت دارند.
حجت‌الاسلام محمدی توسعه آموزش‌های عمومی قرآن، تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی را جزء راهبردهای دولت اسلامی برای تحقق فرهنگ قرآنی برشمرد و افزود: قرآن کریم دارای دو چهره و جلوه سمعی و بصری است به همین جهت قرائت برای راهبری جلوه سمعی و کتابت برای جلوه بصری شکل‌ گرفته است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در ادامه به سه راهبرد دولت اسلامی برای تحقق فرهنگ قرآنی اشاره کرد و گفت: یک راهبرد توسعه آموزش عمومی است که به بحث تدبر، فهم قرآنی، روخوانی، روان‌خوانی، حفظ، مفاهیم و ترجمه و تفسیر می‌پردازد.
تبلیغ و ترویج؛ از جمله راهبردهای مهم دولت
وی تبلیغ و ترویج را یکی دیگر از راهبردهای دولت دانست و ادامه داد: یکی از عالی‌ترین مظاهر تجلی حق در عالم، جلوه‌های هنری قرآن کریم به شمار می‌رود، لذا با توجه به اینکه قرآن کریم با معارف ناب، عقل‌ها را و با هنر، قلب‌ها را تسخیر می‌کند پس باید بر جنبه تبلیغی و ترویجی قرآن یعنی توجه به ابعاد هنری قرآن برای انتقال معارف ناب تأکید و توجه کرد.
حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه باید در توسعه، فرهنگ، تبلیغ و ترویج قرآن تلاش کرد، گفت: ماندگارترین، مؤثرترین و جذاب‌ترین بخش قرآن توجه به ابعاد هنری آن است، به‌طوری‌ که با ساخت تنها ۱۰ فیلم و سریال قرآنی این آثار جزو پربیننده‌ترین، مؤثرترین و پرفروش‌ترین فیلم‌ها هستند.
نیازمند تلاش در توسعه، فرهنگ، تبلیغ و ترویج قرآنی هستیم
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور اضافه کرد: متأسفانه در طول سال‌های پس از انقلاب نسبت به ساخت و تولید فیلم و سریال‌هایی با مضامین قرآنی کم‌توجهی و بی‌توجهی شده است.
حجت‌الاسلام محمدی گفت: اکنون بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب می‌گذرد و با توجه به ساخت متوسط سالانه ۱۰۰ فیلم و سریال در کشور، تاکنون بالغ‌ بر ۳ هزار و ۷۰۰ فیلم و سریال در کشور ساخته‌ شده است که سهم فیلم و سریال‌های قرآنی ۱۰ اثر نظیر یوسف پیامبر، ملک سلیمان، مریم مقدس و مردان آنجلس است.
وی با اشاره به این‌که یک‌سوم قرآن کریم، قصه‌هایی مربوط به انسان و نمایش جریان حق و باطل است اما متأسفانه این حقایق ناب قرآنی به تصویر کشیده نمی‌شود، افزود: قطعاً ساخت فیلم‌ها و سریال‌هایی با مضامین و موضوعات قرآنی باعث می‌شود که جریان حق و باطل را گم نکنیم و به بیراهه نرویم.
حجت‌الاسلام محمدی در ادامه به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن اشاره کرد و گفت: تربیت حافظ خودش به تنهایی هدف نیست، حفظ اگر منتهی به انس با قرآن شود ارزش دارد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در پایان با بیان اینکه در آموزش قرآن کریم نباید فقط با قشر خاصی کار کرد، ادامه داد: همه اقشار باید مخاطب فعالیت‌ها و آموزش‌های قرآنی قرار گیرند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.