قدس آنلاین - کرمان: استاندار کرمان به اتفاق معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی، مدیرکل میراث فرهنگی، فرماندار و شهردار کرمان و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان از روند عملیات اجرایی پروژه‌های شهری از قبیل گودال خشتمال‌ها، بازگشایی محور گلبازخان، عمارت کنسولگری انگلیس، کارخانه خانه سازی و باغ بیرم آباد بازدید کرد.

آغاز عملیات مرمت و بازسازی کاروانسرا و آب انبار حاج آقا علی شهر کرمان

در حاشیه این بازدید مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه عملیات مرمت و بازسازی باغ بیرم آباد با مشارکت آستان قدس رضوی در سه فاز در حال اجراست، خاطرنشان کرد: در فاز اول این پروژه استحکام بخشی و مرمت عمارت شاه نشین در دستور کار است و محوطه سازی، مرمت و بازسازی هشتی (بنای مربوط به دوره صفوی) و حوضخانه در فازهای دوم و سوم اجرا خواهد شد. محمود وفایی با اشاره به اینکه عملیات مرمت و بازسازی باغ بیرم آباد با قدمتی بالغ بر 480 سال، با تلاش و پیگیری های استاندار کرمان از اول آبان ماه سال 94 آغاز شد، یادآور شد: فاز اول این عمارت حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امید می رود تا فروردین امسال فاز اول آماده بهره برداری باشد.

وی این بنا را از یادگاری های یکی از حکمران های صفوی در کرمان ( بیرام بیگ افشار) دانست و گفت: وسعت این باغ بیش از 4.5 هکتار می باشد که شامل باغ های انبوه و درختان کهن سال و عمارت داخلی است و برای مرمت و بازسازی آن به هزینه ای بالغ بر 5 میلیارد تومان نیاز است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در ادامه نیز از آغاز عملیات مرمت و بازسازی کاروانسرا و آب انبار حاج آقا علی شهر کرمان از پنجم مهر ماه خبر داد و افزود: این بنا مربوط به دوره قاجاریه است که به لحاظ معماری، سازه و تزئینات آجر و کاشی جز بناهای منحصر به فرد کرمان است.
وفایی با تاکید براینکه این بنا با مشارکت بخش خصوصی در قالب مجتمع تجاری- تفریحی احیا خواهد شد، یادآور شد: پیش بینی می شود عملیات مرمت و بازسازی این بنا با هزینه ای بالغ بر 5 میلیارد تومان طی 18 ماه آینده به اتمام برسد.
لازم به ذکر است که باغ بیرم آباد در مجاورت جنگل انبوه صاحب الزمان(عج) و مراکز تفریحی این بخش و همچنین بنای تاریخی درگاه قلی بیگ قرار دارد و یادگار یکی از حکمران های کرمان به نام ( بیرام بیگ افشار) می باشد که در سال های 916 هجری در کرمان حکومت می کرده است و از تیره قاسملو محسوب می شده است.
پس از اینکه افشارها توسط شاه عباس سرکوب شدند، این باغ جزو اموال حاکم وقت گنجعلیخان درآمد و در نهایت در سال های بعد توسط فردی به نام قلی بیگ به آستان قدس رضوی واگذار شد و این در حالی بود که این باغ مدت ها مورد بی توجهی قرار گرفته و از چرخه گردشگری استان کرمان حذف شد که در نهایت با پیگیری های استاندار کرمان در دولت تدبیر و امید، باغ بیرم آباد طبق تفاهم نامه ای مورد توجه قرار گرفت.
این بنای تاریخی می تواند پس از مرمت و بازسازی، در کنار باغ شاهزاده، باغ فتح آباد و ده ها اثر تاریخی دیگر از جمله بازار تاریخی کرمان به گنجینه درآمدزا برای مردم تبدیل شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.