قدس آنلاین/ سید عباس مشکوة رضوی: بزنگان از جمله مناطق خراسان رضوی است که پتانسیل گردشگری و جذب توریست بالایی دارد. این منطقه همچنین دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار مناسبی در موضوع گردشگری و صنایع دستی است که تاکنون آنچنانکه باید و شاید به آن پرداخته نشده و بی توجهی مسؤولان امر این ظرفیت‌ها را به حاشیه رانده است.

بی توجهی به تنها غار آبی خراسان

برای تهیه گزارش از منطقه بزنگان به همراه تیم خبری عازم این منطقه می‌شویم. راه دسترسی خراب تعجب همراهان را در پی دارد و اینکه وجود دریاچه زیبای بزنگان که این روزها به همت اهالی و کشاورزان رونق و جان دوباره‌ای یافته، چرا باید از محرومیت رنج ببرد.

بزنگان تنها غار آبی شرق کشور

با راهنمایی اهالی، راهی غار بزنگان می‌شویم. جاده‌ای پر پیچ و خم و ناهموار که نشان از بی مهری مسؤولان دارد. هرگز فکر نمی‌کردم پس از طی این راه خراب و صعب العبور با چنین صحنه‌ای روبه رو شوم.

با گذشتن از جاده آسفالته راهی جاده ناهموار خاکی می‌شویم؛ جاده‌ای که به زور از کنار مزارع کشاورزی باز شده و خودروهای شخصی به زحمت راه خود را باز می‌کنند.

به انتهای راه می‌رسیم، اما اهالی می‌گویند که تازه اول راه است. پیاده حرکت می‌کنیم و با گذر از شیب‌های تند پس از 20 دقیقه به نزدیکی غار می‌رسیم. 50 متر مانده به دهانه غار و زیر آفتاب داغ، هوای سردی به صورتم می‌خورد گویی خداوند ده‌ها که نه صدها کولر گازی روشن کرده است.

تا کنون با چنین صحنه‌ای مواجه نشده بودم. وقتی به دهانه غار می‌رسم، گویی وارد یخچالی طبیعی شده ام و خدا را شکر می‌کنم به خاطر همه نعمت‌هایی که به ما داده است.

داخل غار تاریک است و چیزی دیده نمی‌شود. پرنده‌هایی را می‌بینم که وارد غار شده و از آن خارج می‌شوند. چراغ قوه‌ها روشن می‌شود و جلوی پایمان را می‌بینیم.

وارد غار می‌شویم، ولی هر چه بیشتر جلو می‌رویم، هوا سردتر می‌شود. باور کردنی نیست در گرمای تابستان و نقطه‌ای با این درجه حرارت؟ کف غار پر است از سفال‌های شکسته‌ای که نشان از قدمت استفاده انسان طی سالیان دیرین دارد.

غاری که انتهایش کشف نشده

در چند نقطه از غار حفره‌هایی وجود دارد که اهالی می‌گویند، قاچاقچیان عتیقه آن‌ها را کنده‌اند. بعضی حفره‌ها هم به سه تا چهار متر می‌رسد که ضرورت نگهداری از میراث فرهنگی داخل غار و این نقطه بی بدیل طبیعی خراسان را دوچندان می‌کند؛ غاری که تا کنون هیچ کسی نتوانسته به آخر آن برسد.

قندیل‌های غار بر اثر بی توجهی شکسته و کاملاً مشخص است که هیچ اقدامی برای حفظ این غار زیبا نشده است. جلوتر می‌رویم و در کمال ناباوری به حوضچه‌های آب می‌رسیم. آبی زلال و سرد در اعماق کوه بزنگان که دیدنش خستگی را از تن هر خسته‌ای می‌زداید.

این غار زیبا میزبان ما است و برای مدتی از گرمای تابستان می‌رهاندمان. صدای جوجه پرندگان و تهویه هوا در این غار واقعاً شنیدنی و لذت بخش است. قبل از حرکت اهالی می‌گفتند، اگر به غار بزنگان نرویم، گویی به اینجا نیامده‌ایم. در راه برگشت با خودم فکر می‌کنم این جاذبه‌های طبیعی زیبا می‌تواند گردشگران زیادی را از اقصی نقاط کشور و جهان به خود جذب کند و باعث رونق این منطقه زیبا شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.