"مساله مباهله از واجبات رکنی ولایت است که نه رسانه‌ها از آن سخنی می‌گویند نه ما در حوزه به آن می‌پردازیم."

تولید علم در حوزه سال‌هاست متوقف شده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا ، آیت‌الله جوادی آملی امروز (یکشنبه) در درس تفسیر خود در سخنانی با اشاره به ادب بزرگان در بیان حدیث از امام معصوم (ع) اظهار کرد : ادب علمای سابق این بود اگر در بحبوحه مناظره و مباحثه، احد المناظرین حدیثی از اهل بیت علیهم السلام می‌خواند، فورا این طرف صدای خود را پایین می‌آورد یا کاملا سکوت می‌کرد، اینها حدیث شناس بودند. وقتی می‌فهمیدند این فرمایش از معصوم(ع) صادر شده، فورا سکوت می‌کردند، این ادب مناظره است. اگر دیدید آنها به جایی رسیدند و آثارشان در طی قرن‌ها باقی مانده، به خاطر ادب است.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه قبلا در حوزه تولید علم بود، اما سالهاست تولید علم متوقف شده است یادآور شد: سه طلبه در حوزه همین درس‌ها را خوانده بودند؛ یکی "الغدیر" نوشت برای ولایت، دیگری "مستمسک عروه الوثقی" که یک کتاب قوی و غنی فقهی است نگاشت و یکی هم "المیزان" برای قرآن نوشت، اما متاسفانه این روزها تا طلبه می‌خواهد رشد کند و طلبگی در وجودش ریشه بدواند جذب نهادی می‌شود؛ طلبه مستعد بین خود و خدا مسئول است نباید پایش را از حوزه بیرون بگذارد باید بماند تا زعیم حوزه شود.

مباهله مثل غدیر از واجبات رکنی ولایت است

وی در بخش دیگری از سخنان خود به روز مباهله اشاره کرد و گفت: مساله مباهله از واجبات رکنی ولایت است؛ نه رسانه‌ها از آن سخنی می‌گویند نه ما در حوزه  به آن می‌پردازیم، آن وقت آن مسائل واجبات غیررکنی را خیلی دامن می‌زنیم، آنها هم واجب است، اما مثل اجزای نماز است، لکن حمد و سوره کجا، رکوع و سجود کجا!؟ حمد و سوره، واجب غیر رکنی است، اما رکوع و سجود، واجب رکنی است.

وی یادآور شد: در واقعه مباهله، خدای سبحان علی علیه السلام را به عنوان جان پیامبر خود معرفی کرد، آیا  بالاتر از این فضیلتی هست.

وی گفت: وقتی مامون به وجود مبارک امام رضا(ع) عرض می‌کند به چه دلیل علی بن ابی طالب(ع) افضل است؟ ایشان دیگر نفرمود غدیر، فرمود با آیه ﴿انفسنا﴾، طبق این آیه شریفه خدا وقتی وجود مبارک حضرت امیر علیه السلام را جان پیغمبر می‌داند، از این بالاتر چه فضیلتی فرض می‌شود؟ «من کنت مولاه فهذا علی مولاه»  که گفت خود پیغمبر (ص) است هر چند آن هم از طرف خداست، کجا؛ و اینکه ذات اقدس اله خود فرموده علی جان پیغمبر است، کجا؟ و وجود مبارک امام رضا علیه السلام به این آیه استدلال کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.